حضورمرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی در مراسم عزاداری بیت العباس مارچین/اصفهان

حضور مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی در مراسم عزاداری بیت العباس مارچین/اصفهان
امروز چهارشنبه 9/11/1398، مراسم عزاداری سالروز شهادت حضرت زهرا(س) توسط هیئت قاسم بن الحسن(ع) واقع در مارچین اصفهان، برگزار گردید. در این مراسم که قبل از ظهر، در مکان بیت العباس مارچین با همکاری و حضور هیئت های مذهبی مهاجرین عزیز افغانستانی مقیم اصفهان برگزار گردید، حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی مدظله العالی، حضور یافت و به ارائه سخن پرداخت.
در ابتدای این مراسم، جناب آقای مهردادی، مجری برنامه، ضمن خیر مقدم به حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسوده مدظله العالی، آقازاده های مرجع فقید حجج اسلام حاج شیخ مهدی محقق و حاج شیخ جواد محقق، هیئت همراه، جناب آقای مهندس سلیمانی(مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان اصفهان)، مسؤلین و اعضای هیئت های مذهبی، مهاجرین قدرشناس مقیم اصفهان؛ از قاری نونهال مهاجر، جناب آقای سجاد جوادی دعوت نمود تا مراسم با تلاوت آیات قرآن آغاز نمایند. سپس حجت الاسلام جوادی مسؤل و هماهنگ کننده هیئتهای فرهنگی مذهبی مهاجرین، با عرض تسلیت سالروز شهادت حضرت زهرا(س)، و خیر مقدم به حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی مدظله العالی و هیئت همراه، به بیان جایگاه حضرت زهرا مرضیه(ص) و ویژگیهای مرجع عالیقدر حضرت آیت الله فاضلی بهسودی، پرداخت. وی حضرت زهرا(س) را همتای قران خواند و فرمود: حضرت زهرا زمینی نبود، آسمانی بود و آسمانی شد.
حجت الاسلام جوادی، در بخش دیگری از سخنانش، با بیان پیشینه اجتهاد در اسلام، فرمود: علوم الهی از طریق انبیاء عظام بر انسانها ارزانی شد، و پس از ختم نبوت، عالمان دین و فقهای عظام عهده دار بیان و انتقال آن شدند. به همین دلیل در روایات اسلامی، عالمان دین، وارثان انبیاء الهی دانسته شده است. آقای جوادی با بیان این نکته که مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی ره آغازگر راه فقاهت و مرجعیت در جامعه افغانستان شد، فرمود: عالمان زیادی نظیر حضرت آیت الله سید سرور واعظ، آیت الله شیخ محمدامین افشاری، از خطه سربلند افغانستان برخواستند و به مقام اجتهاد رسیدند، اما راه فقاهت و مرجعیت توسط مرجعیت حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی ره، گشوده شد و رابطه عاطفی و صمیمانه ای را بین مردم و مرجعیت رقم زد. ایشان، سپس با بیان اینکه حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی حفظه الله، یکی از مفاخر ارزشمند حوزه های علمیه و از مدرسان مطرح در حوزه علمیه قم می باشد، افزود: ایشان، ضمن اینکه در محضر اساتید و آیات عظام: مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنگرانی، مرحوم آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی، آیت الله العظمی وحید خراسانی، آیت الله العظمی جوادی آملی و آیت الله العظمی جعفر سبحانی، زانو زده است، سالها توفیق شاگردی و درک محضر مبارک مرجع فقید حضرت الله العظمی محقق کابلی را در کارنامه علمی خود دارد و هم اکنون کرسی درس خارج ایشان، یکی از پربارترین درسهای حوزه علمیه قم است. وی گفت: پس از ارتحال مرجع فقید، اندوه بی شماری بر جامعه مسلمان افغانستان وارد آمد. آنچه این اندوه بی شمار را التیام بخشید، قبول مسؤلیت و دوام منصب مرجعیت توسط حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی بود که ایشان از مصادیق مسلم روایت امام عسکری(ع) است که فرمود: «و أما مَن کان مِن الفقهاء صائناَ لنفسه، حافظا لدینه مخالفا علی هواه مطیعاً لامر مولاه، فلِلعَوام أن یقَلّدوه».
سپس با دعوت مجری برنامه حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی مدظله العالی در جایگاه قرار گرفته و به ایراد سخن پرداخت. وی ضمن سپاس گزاری از حمایت های بی دریغ هموطنان گرامی از مرجع فقید، در دوران حیات و مرجعیت ایشان، و نیز تجلیل باشکوه و بی نظیر از تشییع جنازه و اظهار غم شریکی هموطنان گرامی و مهاجرین عزیز پس از ارتحال مرجع فقید. به تفسیر آیۀ مودت و بیان حکمت آن پرداختند و خطاب به مؤمنین فرمودند: با اینکه تمام انبیای عظام الهی از پیروان خویش مزد و پاداشی نخواسته اند، چرا پیامبر بزرگوار اسلام(ص)، مودت اهل بیت(ع) را به عنوان پاداش رسالت، وظیفه جامعه مؤمنین و مسلمین دانسته است؟ معظم له، سپس به تبیین حکمت آن پرداخت. حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی مدظله العالی با استناد به آیه: «و ما سئلتکم من اجر فهو لکم»، پاداش و مزدی که از شما خواسته شده است، در واقع برای خود و نفع جامعه مؤمنین است. ایشان فرمودند: نه تنها در منابع تشیع، بلکه در منابع برادران محترم اهل سنت نیز، به مسأله مودت و محبت اهل بیت نبی مکرم(ص)، تأکید و سفارش شده است و محبت ذوی القربی، همانند سایر واجبات، واجب دانسته شده است. چنانکه فخر رازی در تفسیر خودش روایتی را نقل کرده است که بر اساس آن روایت، کسانی که با محبت اهل بیت(ع) از دنیا بروند، کامل الایمان و بخشیده شده از دنیا می روند. و کسانی که نسبت به اهل بیت نبی مکرم اسلام(ص)، بغض و عداوت بورزد، بی ایمان و بدون..

بدون توبه به از دنیا رفته و از نعمت های ابدی الهی محروم خواهد ماند. به همین دلیل در روایت امده است که محبت اهل بیت(ع) نهایتاً خیرشان به خود شما می گردد.
حضرت آیت الله العظمی بهسودی، در پایان فرازهای از رخدادهای روزهای آخر زهرای مرضیه را نقل فرمودند.
اداء فریضه نماز ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی مدظله العالی، و مرثیه سرایی و نوحه خوانی از دیگر برنامه های هیئت متوسلین حضرت قاسم بن الحسن(ع) بود.
در پایان، حجت الاسلام و المسلمین آقای فیاض غزنوی به دعا پرداخت. صرف نذری تهیه شده توسط خیرین هیئت قاسم بن الحسن(ع)، آخرین بخش مراسم بود.

700x450-crop-90-photo_2020-02-01_21-52-24
700x450-crop-90-photo_2020-02-01_21-52-24
photo_2020-02-01_21-52-51
photo_2020-02-01_21-52-51
photo_۲۰۲۰-۰۱-۳۰_۰۰-۳۶-۲۱
photo_۲۰۲۰-۰۱-۳۰_۰۰-۳۶-۲۱
photo_۲۰۲۰-۰۱-۳۰_۰۰-۳۵-۵۳
photo_۲۰۲۰-۰۱-۳۰_۰۰-۳۵-۵۳
photo_۲۰۲۰-۰۱-۳۰_۰۰-۳۵-۰۳
photo_۲۰۲۰-۰۱-۳۰_۰۰-۳۵-۰۳
photo_۲۰۲۰-۰۱-۳۰_۰۰-۴۲-۲۴
photo_۲۰۲۰-۰۱-۳۰_۰۰-۴۲-۲۴
photo_۲۰۲۰-۰۱-۳۰_۰۰-۳۵-۵۸
photo_۲۰۲۰-۰۱-۳۰_۰۰-۳۵-۵۸
photo_۲۰۲۰-۰۱-۳۰_۰۰-۳۶-۲۰
photo_۲۰۲۰-۰۱-۳۰_۰۰-۳۶-۲۰
photo_۲۰۲۰-۰۱-۳۰_۰۰-۳۷-۲۳
photo_۲۰۲۰-۰۱-۳۰_۰۰-۳۷-۲۳
photo_۲۰۲۰-۰۱-۳۰_۰۰-۳۷-۲۸
photo_۲۰۲۰-۰۱-۳۰_۰۰-۳۷-۲۸
photo_۲۰۲۰-۰۱-۳۰_۰۰-۳۷-۵۱
photo_۲۰۲۰-۰۱-۳۰_۰۰-۳۷-۵۱
photo_۲۰۲۰-۰۱-۳۰_۰۰-۴۱-۵۷
photo_۲۰۲۰-۰۱-۳۰_۰۰-۴۱-۵۷
photo_۲۰۲۰-۰۱-۳۰_۰۰-۴۲-۲۲ (2)
photo_۲۰۲۰-۰۱-۳۰_۰۰-۴۲-۲۲ (2)
photo_۲۰۲۰-۰۱-۳۰_۰۰-۴۲-۲۲
photo_۲۰۲۰-۰۱-۳۰_۰۰-۴۲-۲۲
IMG_0133
IMG_0133

چاپ