پیام های تسلیت شخصیت های دینی و سیاسی در پی درگذشت آیت الله محقق کابلی (رحمه الله علیه )

آیت الله قربانعلی محقق کابلی ( ۱۳۰۸-۱۳۹۸ش) از مراجع تقلید شیعه اهل افغانستان. او پس از سقوط طالبان، شیعیان افغانستان را به مشارکت در نظام سیاسی این کشور تشویق کرد. محقق کابلی حدود ۲۰ سال(۱۳۳۲-۱۳۵۱ش) در حوزه علمیه نجف تحصیل کرد. او پس از کودتای کمونیستی سال ۱۳۵۷ شمسی در افغانستان، به مبارزه علیه دولت کابل پرداخت و پس از تأسیس حزب وحدت اسلامی، مسئولیت شورای نظارت بر آن را به عهده گرفت. محقق کابلی در قم درس خارج فقه تدریس می کرد که مطالب آن در کتاب مباحث الفقهیه منتشر می شود. او در برخی مسائل اجتماعی نظرات خاص داشت از جمله شیربها را حرام می دانست. کابلی در سال ۱۳۹۸ش در قم درگذشت و در حرم حضرت معصومه دفن شد.

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب آیت الله سید علی خامنه ای (حفظه الله)

بسمه تعالی درگذشت عالم مجاهد آیةالله آقای حاج شیخ قربانعلی محقق کابلی رحمةالله علیه را به عموم برادران افغانستانی بویژه به خاندان محترم و مقلدان و ارادتمندان و شاگردان ایشان تسلیت می گویم و علوّ درجات آن مرحوم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت می نمایم. «سیّدعلی خامنه ای ۲۲ خرداد ۹۸»

پیام تسلیت حضرت آیت الله سیستانی

بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون جناب مستطاب حجت الاسلام آقای حاج شیخ مهدی محقق کابلی دام تاییده السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

خبر ارتحال والد مکرم جناب آیت الله آقای حاج شیخ قربانعلی محقق کابلی طاب ثراه موجب تاسف و تالم گردید.

اینجانب فقدان آن بزرگوار را به جنابعالی و دیگر بستگان محترم تسلیت گفته و از درگاه حضرت احدیت جلّت آلاؤه برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگانشان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.

و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم

«8 شوال 1440 »علی الحسینی السیستانی

پیام تسلیت حضرت آیت الله صافی گلپایگانی

باسمه تعالی انا لله و انا الیه راجعون رحلت فقیه بزرگوار آیت الله آقای حاج شیخ قربان علی محقق کابلی قدس سره، موجب تاسف و تاثر گردید.

آن عالم پارسا، عمر با برکت خود را در راه خدمت به اعلای کلمه الهی و نشر معارف نورانی قرآن و اهل البیت علیهم السلام و تربیت شاگردان مهذّب و فاضل سپری نمود و خدمات دینی و نیز عام المنفعه زیادی داشت که جمعی از مسلمانان مظلوم افغانستان از آن استفاده می نمودند.

رحلت آن روحانی مجاهد را به حضرات علمای اعلام و حوزه های علمیه بخصوص فضلا و طلاب محترم و مردم شریف و نجیب افغانستان و بیت مکرّم آن مرحوم، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آن فقید سعید را از خداوند متعال مسئلت دارم.

۹ شوال المکرّم ۱۴۴۰

لطف الله صافی

پیام تسلیت حضرت آیت الله نوری همدانی

با نهایت تأسف و تأثر خبر ارتحال فقیه عالی قدر آیت الله آقای محقق کابلی رحمت الله علیه را دریافت کردم. این عالم مجاهد که از تربیت یافتگان دو حوزه عظیم علمی نجف و قم بود و از محضر بزرگان این دو حوزه استفاده کرده بود و افتخار شاگردی امام راحل و عظیم الشان را در کارنامه زندگی با برکت خود داشت عمر شریف را صرف ترویج فرهنگ اهل بیت علیهم السلام نمود.

اینجانب درگذشت این فقیه خدمتگزار را به پیشگاه مقدس حضرت ولی عصر عجل الله تعالی و خاندان محترم، آقازادگان، شاگردان و مقلدان ایشان خصوصاً مردم و حوزه ای علمیه افغانستان تسلیت عرض نموده و علومقام برای آن فقید سعید مسئلت می کنم.

پیام تسلیت حضرت آیت الله مکارم شیرازی

خبر بسیار اسف انگیز رحلت حضرت آیت الله محقق کابلی(قدّس سرّه) به سرای باقی موجب نهایت تأسف شد.

این عالم ربانی مردی بود بسیار پرمحبت، متواضع و در خدمت قشرهای رنج دیده و پناهگاهی بود برای مردم مظلوم مخصوصاً مظلومان افغانستانی و به ویژه طلاب و فضلا.

این عالم بزرگوار بسیار دلسوز و مهربان و علاقه مند به خدمت به شرع انور بود. هرگز دخالت در امور داخلی ایرانیان نکرد و به راه صحیح خود ادامه داد. در واقع علما و فضلای افغانستانی پشتوانه مهمی را از دست دادند و امیدوارم کسانی پیدا شوند که راه آن بزرگوار را ادامه دهند.

پیام تسلیت حضرت آیت الله علوی گرگانی

خبر ارتحال عالم ربانی و فقیه صمدانی آیت الله العظمی حاج شیخ قربانعلی محقق کابلی (ره) موجب تأثر و تألم گردید. این فقیه وارسته و انقلابی در مدت عمر با برکت خود در راه اعتلای فرهنگ ناب حضرات ائمه معصومین علیهم السلام کوشیده و تلاش وافر نمودند خداوند متعال ایشان را با ائمه معصومین علیهم السلام محشور و به بازماندگان اجر عنایت بفرماید.

اینجانب این مصیبت وارده را به حوزات علمیه، مراجع عظام، بیت شریف، مقلدین و مردم خوب و متدین افغانستان تسلیت گفته و علو درجات آن فقید سعید را از خداوند متعال مسئلت می نمایم.

پیام تسلیت آیت الله محمد اسحاق فیاض 

بسم الله الرحمن الرحیم « الذین إذا أصابتهم مصیبة قالوا انا لله وإنا إلیه راجعون » صدق الله العلی العظیم

جناب حجة الاسلام شیخ مهدی محقق واخوان السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته با مزید تأسف و حزن خبر ارتحال عالم ربانی جناب آیة الله حاج شیخ قربان علی محقق (قدس سره) را دریافت کردیم.

ایشان عمر پربرکت خود را جهت تعلم وتعلیم در حوزات علمیه نجف اشرف وقم سپری کردند وضمن رسیدن به کمالات معنوی از خدمت به طلاب علوم دینی وترویج و تدریس علوم أهل البیت (علیهم السلام) دریغ نورزیدند و در آخر ندای ملکوتی حق را لبیک گفته به رفیق أعلی پیوستند.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به بازماندگان آن فقید سعید و طلاب حوزات علمیه ومردم شریف أفغانستان و سایر دوستداران، از خدای متعال علو درجات آن فقید سعیدرا آرزو کرده و مسالت داریم که ایشان را در زیر سایه رحمت و مغفرت خود در بهشت برین با اولیای طاهرینش محمد وال محمد (علیهم السلام) محشور کند و به بازماندگان و محبان او صبر جزیل و اجر جمیل عطا کند، ولا حول ولا قوة الا بالله العلی العظیم.

«محمد اسحاق فیاض ۷ شوال المکرم 1440»

پیام تسلیت آیت الله ابراهیم رئیسی

بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون درگذشت عالم مجاهد و وارسته، فقیه و مرجع عالیقدر، حضرت آیت الله حاج شیخ قربانعلی محقق کابلی (رحمت الله علیه) که از سرمایه های ارزشمند حوزه های علمیه ایران و افغانستان بودند را به ملت شریف افغانستان، حوزه های علمیه، ارادتمندان و خاندان شریف ایشان تسلیت گفته و علوّ درجات و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت دارم.

پیام تسلیت آیت الله هادوی تهرانی عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)

باسمه تعالی ارتحال فقیه فرزانه حضرت آیت الله محقق کابلی رضوان الله علیه موجب نهایت تأسف و تأثر گردید.

این استاد برجسته در طول سالیان متمادی در خدمت به مکتب اهل بیت علیهم السلام پرونده ای پر افتخار از خود به یادگار گذاشت.

این جانب ضمن تسلیت این ضایعه اسفناک به مراجع معظم تقلید دامت برکاتهم و رهبری انقلاب دام ظله و علما و فضلای حوزه های علمیه به ویژه علما و مردم خوب افغانستان و تمام بازماندگان محترم آن بزرگوار، برای وی حشر با محمد و آل محمد علیهم السلام و برای تمام بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه الهی خواستارم.

«مهدی هادوی تهرانی، 21 خردادماه 1398، قم آشیانه آل محمد علیهم السلام»

پیام تسلیت دبیر شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)

بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون درگذشت دانشمند وارسته، فقیه مجاهد و مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ قربانعلی محقق کابلی(ره) باعث تأسف و تأثر اینجانب گردید.

ایشان از علمای بزرگی بودند که سالهای متمادی، از محضر استادان حوزه علمیه نجف اشرف بهره بردند و سپس در همان صرح علمی راقی و نیز حوزه های علمیه ایران و افغانستان نورافشانی کردند.

مرحوم آیت الله محقق کابلی(ره) همچنین در سالهای مقاومت اسلامی مردم مظلوم افغانستان، نقش مهمی در ساماندهی مجاهدان و مبارزه با اندیشه های الحادی و مارکسیستی داشتند؛ همانگونه که بعد از شکست اشغالگران شوروی سابق، تأثیرات مهمی در ترویج اندیشه اسلامی و نیز تشویق مردم برای شرکت در انتخابات و مشارکت در روند مردم سالاری گذاشتند.

اینجانب از سوی خود و استادان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب، این مصیبت را به محضر امام زمان(عج) و نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید، حوزه های علمیه ایران، افغانستان و عراق، ملت شریف افغانستان، مقلدان، شاگردان و ارادتمندان آن فقید سعید تسلیت گفته، از درگاه الهی برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت می کنم.

«سید ابوالحسن نواب، رییس دانشگاه ادیان و مذاهب21 خرداد 1398»

پیام تسلیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

خبر ارتحال عالم جلیل القدر حضرت آیت الله شیخ قربانعلی محقق کابلی از علمای برجسته افغانستانی مقیم حوزه علمیه قم موجب تأثر و تألم فراوان گردید.

این فقیه مبارز سال ها در حوزه های علمیه نجف، کابل و قم به تدریس و تربیت شاگردان و ترویج معارف اسلامی مشغول بود و آثار ماندگاری از خود به یادگار گذاشت. ایشان همچنین در دوران جهاد مردم افغانستان هادی، راهنما و همراه مبارزان مجاهد بود.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رحلت این عالم ربانی را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری «مدظله العالی»، مراجع عظام تقلید «دامت برکاتهم»، حوزه های علمیه، مردم و علمای افغانستان و بیت شریف ایشان تسلیت عرض نموده، برای آن فقید سعید رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت می نماید.

متن پیام تسلیت حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور ایران

بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون رحلت عالم ربانی حضرت آیت الله حاج قربانعلی محقق کابلی موجب تأثر خاطر شد.

این فقیه وارسته، سراسر عمر پربرکت خود را وقف مجاهدت در ترویج مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) و تدریس معارف اسلامی در حوزه های علمیه کرد و منشأ آثار و خدمات علمی ارزشمندی گردید.

اینجانب این ضایعه را به حوزه های علمیه، شاگردان، بیت محترم ایشان و مردم افغانستان تسلیت می گویم و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.

حسن روحانی

متن پیام تسلیت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران

درگذشت عالم وارسته، فقیه و مرجع عالی قدر، حضرت آیت الله حاج شیخ قربانعلی محقق کابلی، قدس سره شریف، که از سرمایه های ارزشمند حوزه های علمیه ایران و افغانستان بودند را به ملت شریف افغانستان، حوزه های علمیه، مقلدان، شاگردان و دوستداران این عالم برجسته تسلیت می گویم و از درگاه خداوند منان برای ایشان علو درجات و برای بیت شریف ایشان صبر مسئلت می نمایم

پیام تسلیت دکتر علی اکبر ولایتی

خبر درگذشت فقیه فقید حضرت آیت الله حاج شیخ قربانعلی محقق کابلی(ره) استاد و معلم برجسته اخلاق، فقیه عالیقدر و مرجع عظیم الشأن شیعیان موجب تأسف و تأثر فراوان گردید. این عالم ربانی از افتخارات حوزه های علمیه ایران و افغانستان، عمر با برکت خویش را در راه اعتلای نام بلند اسلام و آموزه های دینی و اسلامی سپری کرد و پس از سال ها مجاهدت، تحصیل و تعلم مجدانه به ملکوت اعلی پیوست.

آیت الله العظمی محقق کابلی فقیهی فرزانه، عالمی وارسته و زاهدی پارسا بود که علاوه بر الگوی اخلاقی و علمی، در کنار تدریس، تألیف، تحقیق و تربیت شاگردان توانمند، به راه اندازی و تأسیس مراکز متعدد دینی، فرهنگی، تحقیقاتی و مساجد بی شماری همت گمارد و در دوران جهاد مردم افغانستان در سطوح رهبری مبارزات مردم افغانستان قرار داشت و در کنار مبارزات سیاسی، خدمات اجتماعی و تأثیرگذاری را بر جای نهاد.

مرحوم آیت الله محقق کابلی از محضر بزرگانی همچون شیخ کاظم تبریزی، سید عبدالحسین رشتی، شیخ عباس قوچانی، حضرت امام خمینی(ره) و آیت الله العظمی خویی(ره) در نجف اشرف، بهره جست و سال های متمادی به تبلیغ دین و تربیت شاگردانی ارزشمند در کنار مبارزات سیاسی و جهادی خود پرداخت و به عنوان مرجعی از بین شیعیان افغانستان، نماد خودآگاهی، دانش و خودباوری مردم افغانستان در حوزه علوم دینی و مرجعیت مذهبی گردید.

اینجانب این مصیبت بزرگ را به پیشگاه حضرت ولی عصر(عج)، مراجع عظام تقلید، مردم نجیب و متدین افغانستان، حوزه های علمیه، علماء، طلاب، شاگردان، علاقه مندان و بیت معظم له تسلیت و تعزیت عرض نموده، صبر و اجر آرزومندم و برای آن عالم فرزانه و فقید جلیل القدر رحمت واسعه الهی از درگاه خداوند متعال مسئلت می نمایم.

پیام تسلیت حجت الاسلام والمسلمین علی شیرازی نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران

بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون خبر درگذشت عالم فاضل مجاهد، آیت الله محقق کابلی از مراجع تقلید افغانستان موجب تالم شدید گردید.

اینجانب رحلت این فقیه گرانقدر را به امام زمان(روحی له الفدا)، رهبر عزیز انقلاب اسلامی، جامعه روحانیت و تمامی مردم مسلمان افغانستان خصوصا به خاندان محترم محقق تسلیت عرض نموده، علو درجات برای آن عزیز و صبر و اجر برای بازماندگان از ایزد منان درخواست می نمایم.

«علی شیرازی نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه»

پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی

درگذشت عالم مجاهد و فقیه ارجمند حضرت آیت الله العظمی آقای حاج شیخ قربانعلی محقق کابلی (ره) موجب تأثر دوستداران ایشان شد.

اینجانب این مصیبت را به خاندان محترم، مقلدان، ارادتمندان و شاگردان ایشان تسلیت می گویم و علو درجات آن مرحوم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسئلت می نمایم.

پیام تسلیت حجت الاسلام مختاری

متن پیام تسلیت رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی حجت الاسلام مختاری

انا لله و انا الیه راجعون خبر ارتحال عالم ربانی و فقیه مجاهد مرحوم حضرت آیت الله العظمی حاج قربانعلی محقق کابلی(ره) موجب تاثر و تالم گردید.

آن عالم ربانی مجاهدانه برای تحقق و ترویج معارف اهل بیت (علیهم السلام) در همه عرصه ها تلاش نمودند و عمر مبارک خود را در راه تربیت طلاب فاضل و متعهد سپری نموده و همواره با همراهی مقاومت اسلامی افغانستان نقش مهمی در مبارزه با اندیشه های الحادی ایفا کردند.

این جانب این ضایعه تأسف انگیز را به محضر حضرت بقیة الله الاعظم(عج) مراجع عظام تقلید(دامت برکاتهم)، مقام معظم رهبری(مدظله)، حوزه های علمیه قم و افغانستان، بیت آن فقید سعید، بویژه مردم شریف افغانستان و همه ارادتمندان ایشان تسلیت گفته و از خداوند منان علو درجات آن عالم مجاهد و فقیه وارسته را مسئلت دارم.  «محمد حسین مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی»

پیام تسلیت اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی جمهوری اسلامی ایران

انالله و انا الیه راجعون عن النبی صلی الله علیه و آله وسلم: «اذامات العالم الفقیه ثلم فی الإسلام ثلمة لا یسدها شیء الی یوم القیامة»

با تأسف و تألم فراوان، اطلاع یافتم که مجاهد وارسته و مرجع عالیقدر، حضرت آیت الله العظمی شیخ قربانعلی محقق کابلی (رحمت الله علیه)، فقیه عالیقدر و مرجع عظیم الشان شیعیان؛ پس از سال ها مجاهدت و خدمت به اسلام و مسلمین در عرصه های علمی و اجتماعی، دار فانی را وداع گفته و به لقاءالله پیوسته است.

این فقدان عظیم را به پیشگاه مقدس بقیة الله الاعظم، ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مراجع عظام تقلید، مردم صبور و متدین افغانستان، احزاب و گرو ه های سیاسی افغانستان، حوزه های علمیه، علما، طلاب و بیت شریف معظم له تسلیت و تعزیت گفته و برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان از درگاه ایزد منان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می نمایم. لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم. «اسدالله بادامچیان دبیر کل حزب موتلفه اسلامی»

پیام تسلیت دبیر شورای علمای شیعه پاکستان:

حجت الاسلام والمسلمین عارف حسین واحدی با صدور بیانیه ای درگذشت آیت الله محقق کابلی را تسلیت گفت.

فقیه عالیقدر آیت الله العظمی شیخ قربان علی محقق کابلی تمام زندگی خود را در راه تحقیق، تدریس و ترویج معارف اسلامی سپری کرد و در این راه با مشکلات زیادی مواجه شد، اما یک ذره هم از هدف خود عقب نشینی نکرد.

آیت الله کابلی همیشه برای ترویج تعلیمات اهل بیت (ع) در صف اول بود و برای حوزه های علمیه ایران و افغانستان خدمات زیادی انجام داد و در گذشت این فقیه عالیقدر ضایعه بزرگی برای حوزه علمیه ایران و افغانستان است.

پیام تسلیت دکتر محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان

انا لله و انا الیه راجعون با اندوه فراوان اطلاع یافتم که عالم عامل و فقیه فرزانه حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی در اثر مریضی که عاید حالش گردیده بود، داعی اجل را لبیک گفت و به دارالبقا شتافت. مرحوم محقق کابلی از پرچم داران وپیشگامان جهاد ومبلغ ارزش های دینی واسلامی بوده، نقش مهمی در روشنگری و راهنمایی جامعۀ اسلامی داشته است. آیت الله محقق کابلی بیش از بیست سال در مسند مرجعیت قرار داشته و نقش برازنده ای در نشاط علمی حوزه های علمیه و تربیت شاگردان علوم دینی داشته است، وفات او یک ضایعۀ بزرگ برای جامعۀ روحانیت کشور می باشد. مراتب تسلیت و همدردی عمیق خود را به خانواده و پیروان مرحومی و تمام مردم افغانستان ابراز داشته، برای متوفی از بارگاه خداوند متعال بهشت برین و به بازمانده گانش صبر جمیل استدعا می دارم.

مراسم فاتحۀ مرحوم آیت الله محقق کابلی باحضور علمای اهل تسنن و تشیع و مقامات عالی رتبۀ دولتی، هفتۀ آینده در ارگ ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

پیام تسلیت محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح کشور افغانستان

بسم الله الرحمن الرحیم وَسَلَامٌ عَلَیهِ یوْمَ وُلِدَ وَیوْمَ یمُوتُ وَیوْمَ یبْعَثُ حَیا (قرآن کریم، ۱۵/۱۹)

ارتحال ملکوتی عالم ربانی، فقیه متبحر، مرجع تقلید شیعیان جهان، حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی (ره) سبب تأثر و تأسف عمیق اینجانب و مقلدان معظم له در سراسر جهان گردید. این ضایعه المناک را به مراجع عظام تقلید، حوزه های علمیه، مسلمانان جهان و مردم متدین افغانستان، به ویژه بیت شریف ایشان، تسلیت می گویم.

حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی (ره) از مفاخر علمی جهان اسلام بود. ایشان در فقاهت و اسلام شناسی، شخصیت وزین و کم نظیر عصرش به شمار می رفت. آثار وی در سلسله تاریخ اندیشه اسلامی، از جایگاه بلند و تاثیرگذار، برخوردار بوده و مورد توجه و رجوعِ دانشمندان اسلام شناس و مراکز علمی و تحقیقاتی، است.

ایشان از متفکران و محققان برجسته در معارف اسلامی، به ویژه در حوزه فقه، اصول و تفسیر، به شمار رفته و مهابت علمی، طهارت نفس، تقوا و پرهیزگاری وی، زبان زد همه بود.

حضرت آیت الله، در طول حیات علمی و مجاهدت فکری شان، هیچگاه از دردها و نیازهای معنوی و اجتماعی مردم، فاصله نگرفت. در دوره جهاد پشتوانه فکری و عقیدتی مجاهدین بود و در دوره عدالتخواهی به عنوان رئیس شورای عالی نظارت حزب وحدت اسلامی افغانستان، به ارشاد و راهنمایی پرداخت. او با تأسیس و اعمار مراکز علمی و دینی در بسیاری از کشورها، مصدر خیر و خدمت برای مسلمانان شد.

در میان این مسؤولیتهای مهم، اهتمام جدّی و اصلی وی به جهد علمی بود و به دعوت آیه مبارکه «وَمَا کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِینْفِرُوا کافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیتَفَقَّهُوا فِی الدِّین (۱۲۲/۹)» تفقه و تفحص در معارف و احکام دین را پیشه شان ساخت. در این راه او به اوج درجات نائل گشت و با اعلام مرجعیت، امید و اطمینان در وجود مردمِ خداجو و متدین افغانستان، خلق کرد. توجه عالمانه ایشان به مسایل جدید و بیان احکام فقهی آنها، جایگاه خاصی را برای وی در فکر و ضمیر مقلدان، باز و ترسیم نمود. بنا بر این، تاریخ اندیشه اسلامی، مجاهدت فکری و آثار پر درخششِ این عالم متقی را فراموش نخواهد کرد.

گرچه او به ملکوت اعلی پیوسته و مصاحب پیشوایان دین گشت؛ اما فقدان ایشان در میان جامعه اسلامی، ضایعه جبران ناپذیر شمرده می شود. از خداوند متعال مسئلت می نمایم که جایگاه رفیع علمی این عالم توانا را با وجود انسانهای وارسته ای چون او، زنده نگهدارد. سلام و درود همه مؤمنان بر او؛ آن روزی که چشم به جهان گشود و روزی که چشم از جهان فروبست و روزی که به پیشگاه خالق هستی، برانگیخته می شود. «محمد کریم خلیلی؛ 21 جوزای 1398 هجری شمسی»

پیام تسلیت دکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه کشور افغانستان

با کمال اندوه اطلاع یافتیم که حضرت آیت الله قربانعلی محقق کابلی یکی از علمای برجسته جهان اسلام و مرجع عالیقدر اهل تشیع به نسبت مریضی که عاید حالش گردیده بود، به ندای حق لبیک گفته، به لقاءالله پیوسته است.

شادروان آیت الله محقق کابلی یکی از شخصیت های تاثیرگذار و از علمای اعلم کشور ما بود. تلاش های خستگی ناپذیر مرحوم مغفور در راستای گسترش آموزه های اسلامی و ترویج فرهنگ دین ناب محمدی، در خور ستایش و قدردانی است.

بدون تردید مرحوم آیت الله محقق کابلی شخصیت عالم، فروتن و مردم دوست بود. از همین جهت، عمر پربارش را صرف وحدت و همدلی میان جوامع بشری و اسلامی نموده و در این راستا گام متقن و اساسی برداشته است.

افزون بر آن، شادروان آیت الله کابلی در پیروزی جهاد مردم افغانستان در کنار سایر مجاهدمردان و مبارزین آزادی بخش کشور سهم بارز و برجسته داشت.

رحلت آن عالم عامل و مجاهد فی سبیل الله برای مردم افغانستان ضایعه بسا عظیم است، اما او با تلاش های خیرخواهانه و بنیادین اش در قلب میلیون ها انسان آزاده و مومن برای همیش باقی خواهند ماند.

راه افتخار آفرین علما، بزرگان و مجاهدین واقعی در کشور ادامه خواهند یافت.

از خداوند مهربان به روح فقیه عالیقدر رضوان و غفران الهی و برای ملت مسلمان و خداجوی افغانستان، به ویژه خانواده و دوستان آن مرحوم مغفور صبر و شکیبایی مسألت می نماییم.


چاپ  

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید