نشست رسانه‌ای با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ با مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی (مدظله العالی)


صبح_امروز_پنج‌شنبه 16 اسد1399،
نشست رسانه‌ای با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ با مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی (مدظله العالی) در مورد عیدسعیدغدیر و عزاداری‌ ایام_محرم‌
در دفتر مرجع فقید سعید حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی رحمت الله علیه در شهر مقدس _قم .

مرجع_عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی (مدظله العالی) در ابتدای این نشست در مورد عید سعید غدیر و آموزه‌های دینی مرتبط با این عید سخنانی مطرح نموده و توصیه‌هایی به مسلمانان و محبان خاندان اهل بیت علیهم‌السلام ارائه نمود.

معظم_له اظهار داشت: مسئله ولایت علی‌ابن ابی طالب (ع)، هم در کتاب و هم در سنت مطرح شده و به قدری مهم است که پایان وحی الهی بوده و به عنوان مکمل دین و متمم نعمت مطرح می‌باشد. ایشان خاطرنشان کرد که علاوه بر شیعیان، اکثریت برادران اهل سنت نیز این مسئله را قبول دارند، بنابراین موضوع ولایت به عنوان یک بحث مورد اتفاق در میان همه‌ی مسلمانان مطرح بوده و همگان حضرت علی‌ علیه‌السلام را به عنوان شایسته‌ترین خلیفه اسلام قبول دارند.

مرجع_عالیقدر در ادامه با بیان اینکه همگی باید دست وحدت به حبل الله متین که عبارت است از قرآن کریم و اهل بیت‌ علیهم‌السلام بسپاریم، عنوان کرد: کسانی که پیرو دین اسلام بوده و به رسالت پیامبر عظیم‌الشأن معتقد هستند، ولایت و خلافت علی ابن ابی طالب (ع) را می‌پذیرند، چرا که کتاب آسمانی و پیامبر همه‌‌ی مسلمانان یکی است. لذا شایسته است که عید سعید غدیر را هم شیعیان تجلیل کنند و هم برادران اهل سنت و هر کسی که دوستدار و محب اهل بیت علیهم‌السلام می‌باشد باید از این روز بزرگ تجلیل نماید.

معظم_له در مورد اینکه چطور می‌توانیم از آموزه‌ها و فرهنگ غدیر برای تحکیم بنیان‌های اجتماعی جامعه امروز افغانستان استفاده کنیم، اظهار داشت: اگر ما مسلمانان به قرآن کریم و همچنین به دستورات ذوی‌القربی عمل نمائیم، همین حدیث ثقلین تضمین می‌کند که سعادت فردی و اجتماعی انسان در پیروی از کتاب الهی و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام می‌باشد.

فقیه_اهلبیت با بیان اینکه عزاداری امام حسین (ع) از جمله مسایلی است که حیات اسلام و مسلمین به آن متصل است، ضمن ارائه توصیه‌هایی به مردم افغانستان اظهار داشت: اباعبدالله الحسین (ع) با نهضت خود اسلام را زنده کرد و جاودانگی این دین را رقم زد، لذا وظیفه‌ی پیروان ایشان است که این نهضت را گرامی بدارند و از اثرات آن قیام الهی پاسداری کنند.

مرجع_عالیقدر ضمن اشاره به این نکته‌ که همه‌ی مسلمانان مرهون فداکاری حضرت امام حسین (ع) هستند، خاطرنشان کرد: مسلمانان بایستی در ماه محرم پیام‌های قیام آن حضرت را واکاوی کنند. همچنین عزاداری برای آن امام از وظایف همه‌ ماست، اما از طرفی با مشکل خانمان‌سوز همه‌گیری فعلی مواجهیم که دنیا را عاجز کرده است.

مرجع_عالیقدر ادامه داد: باید توجه داشت که این یک مسئله شرعی است که اگر شخصی می‌داند که به ویروس کرونا مبتلا است و با این وجود به اجتماعات برود، اگر موجب ابتلای دیگران به این ویروس شود، ضامن خسارت‌های مالی آنان از ناحیه ابتلا به کرونا و همچنین ملزم به تعلق گرفتن دیه‌ی افراد در صورت فوت آنها می‌باشد.

این_مرجع_تقلید در مورد جمع بین تعظیم شعائر عزاداری و همچنین حفظ جان و نفوس مومنین و نیز نحوه‌ی برگزاری مراسم عزاداری گفت: این مسئله با در نظر گرفتن مناطق مختلف فرق می‌کند. در مناطق سفید با رعایت موارد بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی باید مراسم عزاداری برگزار شود.
اما در مناطق بحرانی و قرمز، فتوای مراجع و قوه‌ی عقل و اسلام و این قاعده که "دفع‌ الضرر اولی من جلب المنفعه" حکم می‌کند که از برگزاری مراسم با جمعیت زیاد اجتناب شود، چرا که موجب ابتلای عزاداران به کرونا خواهد شد.

معظم_له_ادامه_داد: البته اگر جمعیت بسیار محدود باشد و همه‌ی جوانب رعایت شود، برگزاری مراسم بدون اشکال است، اما در هیئات بزرگ از آنجا که رعایت کامل توصیه‌های بهداشتی امکان ندارد، مراسم حضوری نیز نباید برگزار شود. در چنین شرایطی می‌توان از طریق فضای مجازی مجلس عزاداری را برپا نمود، در این رابطه مسئولین هیئت‌ها باید بررسی کنند که در چه شرایطی قرار دارند.

مرجع_عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی (مدظله العالی) همچنین خاطرنشان کرد که نباید توجهات ما به کمیت مراسم‌ها باشد، بلکه مبلغین و مسئولین هیئات تلاش کنند را کیفیت عزاداری مجالس امام حسین (ع) هر روز بالاتر برود و محتوای ارائه‌شده در سخنرانی و سینه‌زنی مطابق با اسلام باشد و از خرافات که نوعی تحریف عزاداری است اجتناب شود.

مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی (مدظله العالی) در پایان سخنان خویش در توصیه‌ای به رسانه‌های دینی و چگونگی ایفای مسئولیت از جانب آنان اظهار داشت: با توجه به شرایط فعلی که مسئولیت رسانه‌ها بسیار سنگین است، اگر از این ناحیه کوتاهی صورت بگیرد بدون شک بازخواست الهی به دنبال خواهد داشت، بنابراین رسانه‌ها می‌توانند در شرایط فعلی که در بسیاری از مناطق امکان تبلیغ حضوری مهیا نیست، بیشترین اثرگذاری را داشته و این رسالت مهم را به نحو احسن انجام بدهند.

نشست رسانه‌اینمایش گالری


چاپ  

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید