گزارش سومین برنامه از سلسله گفتارهای عاشورایی «سلام بر حسین(ع)»

گزارش سومین برنامه از سلسله گفتارهای عاشورایی «سلام بر حسین(ع)»

اخبار بازدید: 923

گزارش_سومین برنامه از سلسله گفتارهای عاشورایی «سلام بر حسین(ع)»

امروز یکشنبه دوم سنبله 1399خورشیدی، مصادف با سوم محرم 1442ق، سومین برنامۀ از سلسله گفتارهای عاشورایی « سلام_بر_حسین(ع)»، با حضور مرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی (دام ظله العالی)، جمعی از اعضای دفتر مرکزی مرجعیت، علما و مهاجرین هموطن مقیم قم، در دفتر مرکزی مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی (قدس سره) برگزار گردید.
این_برنامه با قرائتی آیاتی از قرآن، توسط قاری محترم قرآن جناب آقای حمید حیدری آغاز شد، و با مرثیه سرایی جناب آقای روح الله علی زاده، ادامه یافت.
سپس با خوانش فرازی از پیام عاشورایی مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی –رضوان الله علیه- در محرم 1436قمری توسط مجری برنامه، از جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای عالمی کوه بیرونی، دعوت گردید تا سخنان خودش را ارائه نماید.
آقای_عالمی کوه بیرونی، فرا رسیدنِ سالروز قیام و شهادت سید و سالار شهیدان را به امت اسلامی تسلیت گفت و از #دفتر_مرکزی مرجعیت و #مدیریت فرهنگی این دفتر بابت برنامه ریزی متفاوت و خوب شان، قدرشناسی و تشکر کرد.
سپس با بیان اینکه در شکل گیری قیام امام حسین(ع) و رخدادِ این فاجعه توسط مسلمانان آن زمان، انگیزه ها و علل دخالت داشت، به تبیین علل و انگیزه های قیام امام حسین پرداخت.
استاد_حوزه علمیه کابل تصریح کرد: کسانی که در کربلا حضور یافتند و خون فرزند پیامبر را ریختند، نه مشرک بودند، نه یهودی بودند، نه نصرانی، آنها مسلمان بودند و خود را پیرو اسلام می دانستند.
استاد_عالمی کوه بیرونی گفت: در رخداد عاشورای سال شصت و یک هجری، دو گروه در مقابل همدیگر قرار گرفتند: در یک طرف امام حسین(ع) فرزند دختر گرامی پیامبر(ص) و اهل بیت امام حسین(ع) است، در طرف دیگر، فرماندهی لشکر به عهده عمر سعد است.
هم_امام_حسین(ع) انگیزه و اهدافی دارد، هم عمر بن سعد به دنبال اهدافی است.
استاد عالمی کوه بیرونی، گفت: یک فرمول همیشگی در شکل گیری تمامِ جنایتها و خون ریزیها و فسادها، نقش اصلی را ایفا کرده است و آن عبارت است از «دنیا محوری»، و «#دنیاپرسی».
استاد_عالمی کوه بیرونی، تصریح کرد: دنیا، محاسن زیادی دارد؛ منتها گاهی همین دنیا در آموزه های قرآنی و بیانات حضرت امیر(ع) به پست تر از استخوان خنزیری در در دهان فرد جذامی تشبیه شده است. علت چنین نکوهش شدید چیست؟
وی_توضیح_داد: عامل اصلی و کلیدی در شکل گیری رخداد عاشورا دنیا پرستی است.
لذا بی جهت نیست اگر حضرت امیر(ع) فرمود: «حبّ دنیا رأس کل خطیئه». زیرا سرمنشاء و ریشۀ بسیاری از حوادث خونبار و ذلت بار، همین دنیا است.
استاد_عالمی کوه بیرونی فرمود: در تحلیل رخداد عاشورا نیز این عامل به صورت برجسته قابل رؤیت است.
وی_گفت: عمر سعد، فرمانده سپاه کوفه، فرزند سعد بن ابی وقاص فاتح صدر اسلام بود. از طرف عبیدالله زیاد به عنوان فرماندار ری انتخاب شد.
وقتی_امام_حسین(ع) به جغرافیای کوفه رسید، عبیدالله زیاد به او مأموریت داد تا راه امام(ع) را سَد نماید. عمر سعد، فرمود: چنین کاری، کارِ من نیست. من هر مأموریتی را حاضرم انجام دهم، اما در برابر فرزند علی(ع) نمی توانم صف آرایی نمایم. استاد عالمی گفت: بر اساس منابع تاریخ، عبیدالله زیاد، در همان جلسه فرمود، دیگر از «ری» خبری نیست.
عمر سعد یک شب اجازه خواست، در طول این مدت، با هرکسی مشورت و مصلحت کرد، عمر سعد را از این کار برحذر داشت.
 اما «#دنیا» چیزی بود که هوش از سر عمر سعد ربوده بود. لذا وقتی در کربلا آمد، امام حسین(ع) با او جلسه گذاشت و عمر سعد را از چنین کاری پرهیز داشت.
امام_فرمود: عمر! تو به خاطر رسیدن به «گندوم ری»، دست به جنایت می زنی، ولی بدان که طعم «گندوم ری» را نخواهید چشید! عمر سعد جواب امام(ع) را با استهزا و تَمَسخُر داد و فرمود: «جَو ری» هم کافی است.
این_دنیا_بود که عمر سعد را به چنین اقدام ننگینی وادار ساخت. او پس از حادثه کربلا نه خوشی دنیا را دید و نه آسایش آخرت خواهد دید.
اما_در_همین_کربلا، کسانی هم بودند مانند حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه، آنها هم، هر دو کوفی بودند، اما فریبندگی دنیا آنان را فریب نداد و توشۀ همیشگی برای خویش برداشتند.
گفتنی_است که به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا، برنامۀ سلسله گفتارهای عاشورایی «#سلام_بر_حسین» هر روزه ساعت 11 تا 12 در دفتر مرکزی مرجع فقید -رحمت الله علیه- با رعایت ظرفیت، و عمل به مقررات صحّی برگزار می گردد.

44
44
800000000000000
800000000000000
88881
88881
چاپ