پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت العظمی فاضلی بهسودی (مدظله العالی) به مناسبت عید سعید قربان

اخبار بازدید: 1001

پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی «دام‌ظله العالی» به مناسبت عید سعید قربان

بسمه‌تعالی
وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (آل‌عمران/104).

عید فرخنده اضحی، روز اتصاف انسان به صفت پر افتخار بندگی و رهیدن از بند اسارت و دلبستگی‌های دنیوی را به راهروان راهِ ابراهیم خلیل(علیه السلام) و امت اسلامی و هموطنان مؤمن و خداجو تبریک و تهنیت می‌گوییم. دو سال است که مسلمانان، به دلیل شرایط ناگوار ناشی از گسترش بیماری کرونا از تشرّف به میعادگاه موحدان محروم شده‌اند و نوع جدید این بیماری، اسباب نگرانی بیشتری را برای بشریت فراهم نموده است. ملّت مسلمان افغانستان، هنوز از ترس و هراس این ویروس رهایی نیافته که بار دیگر سایه‌ی سیاهِ جنگِ‌ خانمانسوز و ویران‌گر، امنیت و آسایش زندگی ساکنان این سرزمین را فراگرفته است. این‌جانب ضمن اظهار تأسف از رخدادهای اخیر و نگرانی نسبت به آینده‌ی کشور، فرصت را غنیمت شمرده، نکاتی را خدمت شما هموطنان گرامی یادآوری می‌نمایم:

1. در منابع فِقهی فَرِیقَین، ماه‌های رجب، ذی‌قعده، ذی‌حجه و محرم، ماه‌های حرام خوانده شده است؛ خداوند قتال و جدال در این ماه‌ها را بر مسلمانان حرام کرده و آن را گناه نابخشودنی خوانده است: «یَسْئَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرامِ قِتالٍ‏ فيهِ قُلْ‏ قِتالٌ‏ فيهِ كَبير»(بقره/217). بر اساس تعالیم قرآنی و اسلامی، همه مسلمانان وظیفه دارند حرمت ماه‌های حرام را نگهدارند و تا زمانی که مشرکان و کفار بر ایشان حمله نکنند، اجازه کشتار و جنگ با ایشان را ندارند؛ چه رسد جنگ با مسلمانان را. با این وصف، بسیار جای تأسّف است که مدعیانِ پیروی از آیین حنیف اسلام، همواره بر طبل آزاردهنده جنگ می‌کوبند و ریختن خون مسلمانان، تخریب منازل و اماکن عمومی و غارت اموال ایشان را مجاز می‌دانند و از دشمنان مشترک مسلمانان غفلت می‌ورزند. بدون تردید، چنین رویه و رفتاری خلافِ آیاتِ صریح قرآن کریم و سنّت قطعیه‌ی پیامبر مُکّرم اسلام (صلی‌الله علیه و آله و سلم) است. آیا وقتی آن نرسیده است که ملت مسلمان افغانستان به جای اختلافات، درگیری فی‌مابین و به هدر دادن امکانات، به دشمن مشترک که عامل اصلی درگیری‌ها و نزاع‌های خونین در جهان اسلام است بیندیشند؟

2. بهره‌مندی از زندگی مبتنی بر تسالم و تصالح، یکی از خواسته‌های اساسی اسلام و هموطنان رنج‌کشیده و عزیز است. در اثر جنگ‌های جاهلانه و کور، عزت، اقتدار امت اسلامی، امنیت، زیرساخت‌ها و تمامِ دارایی کشور بر باد رفته و میلیون‌ها نفر از هموطنان بی‌گناه، مهاجر و آواره‌ی دیارهای دیگر گردیده‌اند. کسانی که هنوز در ضرورتِ بر قراری صلح، تردید دارند یا از تعالیم آسمانی اسلام بی‌خبرند، یا برای آینده کشور و هموطنان مسلمان ارزش و احترامی قایل نیستند، یا دچار اعتیاد به جنگ و یا ابزار دست بیگانگان شده‌اند. صلح، با جنگ، خونریزی و سلاح‌های در حال آماده،‌ تحقق نمی‌یابد. اطرافِ صلح، باید عملاً نشان دهند که به آن باور دارند و به لوازم آن پای‌بند هستند. در غیر این صورت، صحبت و گفتگو از صلح، بی‌معنا و مفهومِ بی‌مصداق خواهد بود.

3. از مجامع بین‌المللی، سازمان کنفرانس اسلامی، همسایگان افغانستان و عالمانِ دلسوز جهان اسلام می‌خواهیم: نسبت به سرنوشت و رخدادهای جاری افغانستان حساسیت بیشتری نشان دهند. چنانچه تدبیری برای مهار این بحران اندیشیده نشود، هزینه‌های جبران‌ناپذیری را بر مردم افغانستان تحمیل خواهند کرد. تولید و ارسال سلاح، اعزام نیروی نظامی و حمایت لوجیستکی از گروه‌های جنگجو، صلح نخواهد آورد. صلح، مسیر دیگری داشته و دستیابی به آن، مجرای دیگری دارد. دولت و سیاست‌مداران کشور، باید تلاش نمایند زمینه‌ی شکل‌گیری و تحققِ صلحِ با عزت و پایدار را فراهم نموده و موجباتِ آسایش و آرامش ملت و ممکلت را مهیا نمایند.

4. هموطنان گرامی و مؤمن توجه داشته باشند این روزهای دشوار و شرایط ناگوار، رفتنی است؛ اما فداکاری‌ها، همدلی‌ها، مِهرورزی‌ها و همسبتگی‌های شما برای همیشه ماندگار خواهند ماند. مردم مؤمن افغانستان، پیش از این نیز به خوبی نشان داده‌اند که در روزهای سخت و دشوار همواره روزنه‌های امید می‌گشایند و شکوفه‌های شادی به ارمغان می‌آورند؛ انتظار می‌رود این بار نیز با حمایت از آوارگان، آسیب‌دیدگان و مصیبت‌دیدگان، مایه‌ی دلگرمی ایشان باشند و به مقدارِ بضاعت و توان، در کاهش آلام ایشان سهم بگیرند. مطمئناً پاداشِ بی‌حساب الهی، شامل حال‌تان خواهد شد.

السّلام عَلَینا و علی عِبادِ الله الصّالِحِین
محمدباقر فاضلی بهسودی
حوزه‌ی علمیه‌ی قم
۲۷ سرطان ۱۴۰۰ خورشیدی مطابق با ۷ ذی‌حجه ۱۴۴۲ قمری

چاپ