گزارشی از مراسم سالروز شهادت_کریم اهلبیت حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام

اخبار بازدید: 734

 

سه‌شنبه بیست و سوم سنبله ۱۴۰۰ برابر با هفتم صفر، به روایتی سالروز شهادت حضرت امام مجتبی علیه‌السلام است، به همین مناسبت مراسمی در دفتر مرکزی مرجع فقید حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی ره با حضور و اشراف مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی دام ظله برگزار گردید.
این مراسم با قرائت آیاتی قرآن کریم، توسط قاری محترم قرآن جناب آقای مهدی شجاعی آغاز شد و با مرثیه خوانی جناب آقای سید محمدفکور اکبری ادامه یافت.
 صحبت‌های حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حامد حسنی پایان بخش این برنامه بود.

 آقای_حسنی، در ابتدا سالروز شهادت امام مجتبی علیه‌السلام را گرامی داشت و به روح بلندآشیان مرجع فقید حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی ره سلام و درود فرستاد و برای مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله آرزوی سلامتی و طول عمر باعزّت نمود. حجت‌الاسلام حامد حسنی مسأله «اصول و مبانی جنگ و صلح در اسلام» را محورِ سخنانش قرار داد و گفت: اسلام، از اساس دین صلح و رحمت و رأفت است. سعادت و کمال و فلاح و سلامت جامعه را در سایه صلح میسر می‌داند. در آیات متعدد قرآن، گاهی خطاب به اهل کتاب و گاهی با مخاطب قراردادن مسلمانان، از آن‌ها خواسته شده است تا مشترکات خویش را پایه تعامل و گفتگوی با یکدیگر قرار دهند و با حکمت و جدال احسن با یکدیگر معامله نمایند و برای اصلاح جامعه اسلامی اهتمام نشان دهند.

 آقای_حسنی_گفت: از مجموع آیات قرآن این مطلب به دست می‌آید که از نظر قرآن، صلح اصالت دارد و جنگ یک پدیده عارضی است. ایشان گفت تمام جنگ‌های پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، جنگ‌های دفاعی بوده است. آقای حسنی با اشاره به اینکه در قرآن کریم آیاتی نظیر «و قاتلواهم حتی لا تکون فتنۀ» نیز وجود دارد، ممکن است برخی چنین برداشت کنند که قرآن، جنگ ابتدایی را مشروع می‌داند، گفت: توجه داشته باشیم این آیات ناظر به شرایطی است که دشمنانِ اسلام، در صدد آمادگی و حمله علیه پیامبر اسلام صلی الله علیه بر می‌آمدند و مقدمات حمله علیهِ اسلام را فراهم نموده و می‌خواستند، مسلمانان را ضربه بزنند. لذا گفته شد برای برچیدن این نقشه، باید عمل پیشگیرانه انجام شود. به عبارت دیگر، این آیات ناظر به جنگ پیشگیرانه از حمله دشمن است نه جنگ ابتدایی. لذا این آیات، نمی‌تواند دستاویز جنگجویان افراطی قرار بگیرد و برای جنگ و جهادهای کاملا ذوقی، ایدئولوژی و مبانی تراشیده شود. پیام اسلام، صلح و عدالت و ظلم ستیزی و برادری و برابری است.

 حجت_الاسلام و المسلمین حسنی با اشاره به هفتم صفر، به روایتی سالروز شهادت امام مجتبی علیه‌السلام گفت: امام حسن علیه‌السلام، اگر پیمان صلح را با معاویه امضاء نمود، بر اساس آیات قرآن است. حتی زمانی که برخی از یاران و اطرافیان امام اعتراض کردند که چرا با معاویه پیمان صلح بستی؟ امام در جواب فرمود: اعتراض شما مانند اعتراض موسی بن عمران نسبت به جناب خضر علیه‌السلام است که جناب موسی فرمود چرا کشتی را سوراخ و دیوار را آباد و نوجوانی را به قتل رساندی! پاسخ امام مجتبی مانند پاسخ جناب خضر این بود: من چیزی را می‌دانم که شما نمی‌دانید، من امام و پیشوای شما و یکی از سیّدِ جوانانِ اهل بهشت هستم، حکمت پیمان صلح با معاویه را نیز به خوبی می‌دانم. آقای حسنی گفت: امام مجتبی علیه با امضاء پیمان صلح با معاویه، سبب حفظ پیروان و شیعیان علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام شد.

 آقای_حسنی در پایان سخنانش با اشاره به تحولات و رخدادهای جاری کشور، گفت: اکثریت افغانستان در کنترل گروه طالبان قرار گرفته است، این یک آزمون بزرگ برای این گروه و مدعیان پیروی از اسلام است که با رأفت و برادری و با درنظرداشت مصالح کشور و اقوام و اقلیت‌ها، شرایط را برای امنیت و آسایش و رفاه مردم و عدالت در کشو فراهم نمایند. عدالت و آسایش و اشتغال، با اقدامات مبتنی بر تعصبات قومی و تصمیمات انحصاری ممکن نیست. از این جهت، از تحریک طالبان انتظار می‌رود به شعارهای خویش و به عفو عمومی پایبند باشند و از تعقیب و مجازات افرادی که در دستگاه و نظام سابق، شامل بودند، اجتناب نمایند و زمینه مشارکت اقوام و مذاهبِ مختلف را در سرنوشت کشور، فراهم نمایند.

 این مراسم با بیان مرثیه شهادت امام مجتبی و دعا پایان یافت.
شما می توانید متن و مشروح سخنانان حجت الاسلام و المسلمین حامد حسنی را از طریق پایگاه‌های اطلاع رسانی و شبکه‌های اجتماعی مرجعیت دنبال نمایید.

 مدیریت فرهنگی دفتر مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
12
13
14
15
Previous Next Play Pause
چاپ
گزارشی از مراسم سالروز شهادت_کریم اهلبیت حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام BZar test BBadr test

گزارشی از مراسم سالروز شهادت_کریم اهلبیت حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام

اخبار بازدید: 734

 

سه‌شنبه بیست و سوم سنبله ۱۴۰۰ برابر با هفتم صفر، به روایتی سالروز شهادت حضرت امام مجتبی علیه‌السلام است، به همین مناسبت مراسمی در دفتر مرکزی مرجع فقید حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی ره با حضور و اشراف مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی دام ظله برگزار گردید.
این مراسم با قرائت آیاتی قرآن کریم، توسط قاری محترم قرآن جناب آقای مهدی شجاعی آغاز شد و با مرثیه خوانی جناب آقای سید محمدفکور اکبری ادامه یافت.
 صحبت‌های حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حامد حسنی پایان بخش این برنامه بود.

 آقای_حسنی، در ابتدا سالروز شهادت امام مجتبی علیه‌السلام را گرامی داشت و به روح بلندآشیان مرجع فقید حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی ره سلام و درود فرستاد و برای مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله آرزوی سلامتی و طول عمر باعزّت نمود. حجت‌الاسلام حامد حسنی مسأله «اصول و مبانی جنگ و صلح در اسلام» را محورِ سخنانش قرار داد و گفت: اسلام، از اساس دین صلح و رحمت و رأفت است. سعادت و کمال و فلاح و سلامت جامعه را در سایه صلح میسر می‌داند. در آیات متعدد قرآن، گاهی خطاب به اهل کتاب و گاهی با مخاطب قراردادن مسلمانان، از آن‌ها خواسته شده است تا مشترکات خویش را پایه تعامل و گفتگوی با یکدیگر قرار دهند و با حکمت و جدال احسن با یکدیگر معامله نمایند و برای اصلاح جامعه اسلامی اهتمام نشان دهند.

 آقای_حسنی_گفت: از مجموع آیات قرآن این مطلب به دست می‌آید که از نظر قرآن، صلح اصالت دارد و جنگ یک پدیده عارضی است. ایشان گفت تمام جنگ‌های پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، جنگ‌های دفاعی بوده است. آقای حسنی با اشاره به اینکه در قرآن کریم آیاتی نظیر «و قاتلواهم حتی لا تکون فتنۀ» نیز وجود دارد، ممکن است برخی چنین برداشت کنند که قرآن، جنگ ابتدایی را مشروع می‌داند، گفت: توجه داشته باشیم این آیات ناظر به شرایطی است که دشمنانِ اسلام، در صدد آمادگی و حمله علیه پیامبر اسلام صلی الله علیه بر می‌آمدند و مقدمات حمله علیهِ اسلام را فراهم نموده و می‌خواستند، مسلمانان را ضربه بزنند. لذا گفته شد برای برچیدن این نقشه، باید عمل پیشگیرانه انجام شود. به عبارت دیگر، این آیات ناظر به جنگ پیشگیرانه از حمله دشمن است نه جنگ ابتدایی. لذا این آیات، نمی‌تواند دستاویز جنگجویان افراطی قرار بگیرد و برای جنگ و جهادهای کاملا ذوقی، ایدئولوژی و مبانی تراشیده شود. پیام اسلام، صلح و عدالت و ظلم ستیزی و برادری و برابری است.

 حجت_الاسلام و المسلمین حسنی با اشاره به هفتم صفر، به روایتی سالروز شهادت امام مجتبی علیه‌السلام گفت: امام حسن علیه‌السلام، اگر پیمان صلح را با معاویه امضاء نمود، بر اساس آیات قرآن است. حتی زمانی که برخی از یاران و اطرافیان امام اعتراض کردند که چرا با معاویه پیمان صلح بستی؟ امام در جواب فرمود: اعتراض شما مانند اعتراض موسی بن عمران نسبت به جناب خضر علیه‌السلام است که جناب موسی فرمود چرا کشتی را سوراخ و دیوار را آباد و نوجوانی را به قتل رساندی! پاسخ امام مجتبی مانند پاسخ جناب خضر این بود: من چیزی را می‌دانم که شما نمی‌دانید، من امام و پیشوای شما و یکی از سیّدِ جوانانِ اهل بهشت هستم، حکمت پیمان صلح با معاویه را نیز به خوبی می‌دانم. آقای حسنی گفت: امام مجتبی علیه با امضاء پیمان صلح با معاویه، سبب حفظ پیروان و شیعیان علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام شد.

 آقای_حسنی در پایان سخنانش با اشاره به تحولات و رخدادهای جاری کشور، گفت: اکثریت افغانستان در کنترل گروه طالبان قرار گرفته است، این یک آزمون بزرگ برای این گروه و مدعیان پیروی از اسلام است که با رأفت و برادری و با درنظرداشت مصالح کشور و اقوام و اقلیت‌ها، شرایط را برای امنیت و آسایش و رفاه مردم و عدالت در کشو فراهم نمایند. عدالت و آسایش و اشتغال، با اقدامات مبتنی بر تعصبات قومی و تصمیمات انحصاری ممکن نیست. از این جهت، از تحریک طالبان انتظار می‌رود به شعارهای خویش و به عفو عمومی پایبند باشند و از تعقیب و مجازات افرادی که در دستگاه و نظام سابق، شامل بودند، اجتناب نمایند و زمینه مشارکت اقوام و مذاهبِ مختلف را در سرنوشت کشور، فراهم نمایند.

 این مراسم با بیان مرثیه شهادت امام مجتبی و دعا پایان یافت.
شما می توانید متن و مشروح سخنانان حجت الاسلام و المسلمین حامد حسنی را از طریق پایگاه‌های اطلاع رسانی و شبکه‌های اجتماعی مرجعیت دنبال نمایید.

 مدیریت فرهنگی دفتر مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
12
13
14
15
Previous Next Play Pause
چاپ