گزارشی از مراسم جشن با شکوه سال‌روز میلاد با سعادت پیامبراکرم(ص) و امام صادق(ع)

اخبار Hits: 884

گزارشی از مراسم جشن با شکوه سال‌روز میلاد با سعادت پیامبراکرم(ص) و امام صادق(ع)
یکشنبه دوم عقرب/آبان۱۴۰۰ برابر با هفدهم ربیع الاول ۱۴۴۳ق، همزمان با سالروز فرخنده میلاد با سعادت ختم مرتبت حضرت محمد مصطفی(ص) و میلاد مسعود حضرت امام صادق(ع)، مراسم جشنی در دفتر مرکزی مرجع فقید حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی(ره) با اشراف مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی(دام‌ظله العالی) برگزار گردید. این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای سید مهدی موسوی آغاز شد. سپس مرثیه‌ خوان اهل‌بیت(ع) جناب آقای اسداللّه عبداللهی به مدح و مولود خوانی پیامبراکرم(ص) و امام صادق(ع) پرداخت.
در ادامه، جناب حجت الاسلام و‌ المسلمین آقای حاج عباس حسن‌زاده، رئیس شورای عالی قرآنی کشور سخنرانی کرد. ایشان در ابتدای سخنانش میلادین مسعودین را محضر مبارک امام زمان(عج)، مسلمانان، حضار در محفل، مراجع عظام تقلید، مخصوصا مرجع عالیقدر حضرت آیت اللّه العظمی فاضلی بهسودی(دام‌ظله العالی) تهنیت گفت. و یاد و نام مرجع فقید حضرت آیت اللّه العظمی محقق کابلی(رضوان الله تعالی علیه) را گرامی داشت.

حجت الاسلام آقای حسن‌زاده در بخش اول از سخنانش به تبیین ویژگی‌های پیامبراکرم(ص) از نگاه قرآن پرداخت و ابراز داشت که قرآن کریم ویژگی‌های ذیل را برای آن‌ حضرت بر شمرده است:
1- قرآن کریم پیامبراکرم(ص) را به عنوان الگو معرفی کرده است. «لَّقَدۡ كَانَ لَكُمۡ فِي رَسُولِ ٱللَّهِ أُسۡوَةٌ حَسَنَة لِّمَن كَانَ يَرۡجُواْ ٱللَّهَ وَٱلۡيَوۡمَ ٱلۡأٓخِرَ وَذَكَرَ ٱللَّهَ كَثِيرا». احزاب-33
2- قرآن کریم پیامبر اکرم(ص)را دارای خلق عظیم دانسته است «وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٖ». قلم/68
3- از دیگر ویژگی های آن حضرت رحمت، رأفت و مهربانی است که قرآن کریم می فرماید:« وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ» انباء/107
4- از دیگر خصلت‌های پیامبر(ص) این است که با مؤمنین بسیار مهربان بود و با رحمت و عطوفت برخورد می‌کرد و از طرف دیگر رفتار ایشان با کفار قاطع و شدید بود. «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» . فتح/29.
5- از صفات دیگری آن حضرت بُعد مردمی بودن ایشان بود و همواره با درد و رنج مردم خود را شریک می‌دانست. «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ». فتح/9
ایشان در بخش دوم از سخنانش به اسلام و انسان معاصر پرداخت و گفت: امروز جامعه اسلامی دچار مشکل و بحران معرفتی شده است و ایشان راه برون رفت از این مشکل را توجه به خصوصیات و ویژگی‌های پیامبر اکرم(ص) دانست.
آقای حسن‌زاده در فراز دیگری از سخنانش ابراز داشت: مردم افغانستان به شدت دچار مشکل اقتصادی شده است، از دفتر مرجع عالیقدر درخواست کرد که در صورت امکان یک کمیته‌ی برای جمع آوری کمک‌های فوری و عاجل تشکیل دهد و این کمک‌ها قبل از رسیدن فصل سرما به مردم برسد.
ایشان در بخش پایانی سخنانش به مسأله وحدت بین مسلمانان تأکید کرد و افزود: امام صادق(ع) می‌فرماید: در نماز و تشییع جنازه اهل‌سنت شرکت کنید و از بیماران آنان عیادت کنید و نیز حقوق آنان را اداء نمایید. این خود نشان دهنده افکار تقریبی امام صادق(ع) است که برای پیروان اهل‌بیت(ع) لازم الاجراء می‌باشد.
ایشان از شخصیت‌ها و علمای اهل‌سنت افغانستان به خوبی یاد کرد که محبت و توجه خاص به امام صادق(ع) داشته و دارند به مسائلی وحدت و اخوت اسلامی تأکید می‌روزند. ایشان گفت که خودم از آقای شهید برهان الدین ربانی شنیدم که از قول امام ابوحنیفه می‌گفت: «لولا السنتان لهلک النعمان؛ اگر نبود آن دو سال تلمذ در محضر امام صادق(ع) نعمان( ابوحنیفه) هلاک می‌شد».
رئیس شورای عالی قرآنی کشور سخنانش را با دعای نزول خیر، برکت و درخواست غفران برای اموات مؤمنین به خصوص برای مرجع فقد و سلامتی برای امام زمان(عج)، مراجع عظام تقلید و مرجع عالیقدر و آرزوی صلح و امنیت برای کشور به پایان رساند.
مدیریت فرهنگی دفتر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی (دام‌ظله العالی).

 

Print