دیدارآقای عارف رحمانی نماینده سابق پارلمان و آقای امید میثم معاون سابق سخنگوی ریاست اجراییه با حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله

اخبار بازدید: 843

پنجشنبه سیزدهم عقرب ۱۴۰۰، آقایان عارف رحمانی نماینده سابق پارلمان افغانستان و امید میثم معاون سابق سخنگوی ریاست اجراییه، با مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی دیدار کردند. در ابتدای این دیدار آقای رحمانی، یاد و نام آیت‌الله العظمی محقق کابلی(ره) را گرامی داشت و از قبول این مسولیت خطیر توسط آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله اظهار امتنان و خوشحالی، و برای معظم‎له آرزوی توفیق و سلامتی نمود و در ادامه مرجع عالی‌قدر را در جریان وضعیت جاری کشور قرار داد.

ایشان در توضیح بیانات خودش گفت: با آمدنِ حکومت فعلی کل نهادهای که در طول بیست سال ایجاد شده بود از بین رفت. روحیه مردم تضعیف گردید. بسیاری از دانشگاه‎ها و مراکز آموزشی تعطیل و خسارات زیادی بر این مراکز وارد شد. در بعضی از مناطق خودسری‎ها و کوچ‌اجباری از طرف نظام حاکم در دستور قرار گرفت. وضعیت اقتصادی مردم نگران کننده بوده وطبق گزارش سازمان‎های بین‌المللی مثل WFB حدود بیست میلیون نفر در معرض قحطی قرار دارد. به خصوص اینکه فصل سرما در پیش است و امکان دارد در اثر بارندگی، راه‎های مواصلاتی هم مسدود شوند و یک فاجعه انسانی اتفاق بیفتد و مهترین معروف اجتماعی بعد از توحید عدالت است که مورد غفلت قرار گرفته است.

هم‌چنین آقای امید میثم در دیدار خود با مرجع عالی‌قدر، گزارش از شرایط کنونی و تحولات سیاسی کشور ارائه داد. ایشان گفت: نظام جاری کشور از یک طرف با مشکل عدم مشروعیت بین‌المللی مواجه است و از طرف دیگر با بحران شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می‎کند و حتی توان سیرکردن شکم نیروهای خودش را ندارد. مضاف بر آن، ناامنی و فعال‌شدن داعش در شمال کشور و جذب نیروی داخلی معضل دیگری است که امنیت کشور را تهدید می‎کند. وی گفت: وضعیت اسفبار اقتصادی مردم را بسیار نگران کرده است. مهاجرت‎های گسترده و بی‎خانمان‌شدن بحران دیگری است که دامن‌گیر مردم گردیده است.

سپس مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله‌العظمی فاضلی بهسودی(مدظله) به آقای رحمانی و هیئت همراه ایشان و آقای امید میثم و همراهان ایشان خیر مقدم گفت و رهنمودهای دلسوزانه‌ی خویش را بیان کرد. معظم‌له گفت: در شرایط کنونی هم شورای علما باید تلاش کنند و هم سیاست‌مداران به رایزنی‎های خود در سطح منطقه و بین‌الملل ادامه دهند. ایشان گفتند: اگرچه در تحولات اخیر حقوق اقوام مختلف نادیده گرفته است ولی حقوق شیعیان کشور، بیش از سایر اقوام نادیده گرفته شده است. طبیعی است که به عنوان شهروندان کشور، برای استیفای حقوق خود تلاش کنند.

معظم‎له در ادامه فرمودند: سیاست‌مداران به برکت خون شهداء و حمایت‎ مردم رشد کردند و به مقام و مناصب رسیدند ولی از حق نگذریم در طول این بیست‌سال، آنگونه که انتظار می‌رفت، عمل نکردند. شیعیان به گروه‎های کوچک تبدیل شدند. منافع شخصی و حزبی خودشان بر منافع علیای مردم ترجیح داده شد و یک حزب قوی و نیرومند و مورد اجماع به وجود نیامد. از حوادث گذشته باید عبرت بگیریم. باید برای فردای بهتر ملت افغانستان، متحد شوند و کنار بیایند.

مرجع عالی‌قدر در بخش دیگر از سخنانش به این موضوع پرداخت که سیاست‌مداران کنونی، هرچند ممکن است حضورشان گاهی غنیمت باشد و در گذشته نیز به نمایندگی از شیعیان در بالاترین مناسب دولتی حضور داشتند، اما باید زمینه را برای ورود جوانان در عرصه‎های سیاسی، اجتماعی و... فراهم کنند و حتی جوانان می‎توانند بهتر از سیاست‌مداران گذشته و حال، کشور را اداره کنند. مرجع عالی‌قدر در پایان سخنانش، بحران گرانی، قحطی و رخداد فاجعه انسانی را جدی دانست و از نهادهای بین‌المللی و کشورهای همسایه و کلیه نهادها و کسانی که بضاعت مالی دارند درخواست کرد که به کمک ملت مظلوم افغانستان برسند و مانع وقوع فجایع انسانی در افغانستان شوند.
مدیریت فرهنگی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله‌العظمی فاضلی بهسودی (مدظله العالی

photo_۲۰۲۱-۱۱-۰۸_۱۷-۱۳-۰۴
photo_۲۰۲۱-۱۱-۰۸_۱۷-۱۳-۰۱
photo_۲۰۲۱-۱۱-۰۸_۱۷-۱۳-۰۲
photo_۲۰۲۱-۱۱-۰۸_۱۷-۱۳-۰۵
photo_۲۰۲۱-۱۱-۰۸_۱۷-۱۳-۰۷
photo_۲۰۲۱-۱۱-۰۸_۱۷-۱۳-۰۸
photo_۲۰۲۱-۰۹-۱۸_۱۵-۴۷-۱۴
photo_۲۰۲۱-۱۱-۰۸_۱۷-۱۳-۰۰
photo_۲۰۲۱-۱۱-۰۸_۱۷-۱۳-۰۹
Previous Next Play Pause
چاپ