گزارشی از مراسم سخنرانی و عزاداری حضرت فاطمه زهرا(س) دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت اللّه العظمی فاضلی بهسودی(حفظه اللّه)

اخبار بازدید: 595

سه‌شنبه‌_14_جدی/دی 1400 ش، برابر با یکم جمادی الثانی ۱۴۴۳ق، همزمان با ایّام فاطمیه، مراسمی در دفتر مرکزی مرجع فقید حضرت آیت‌الله‌العظمی محقق کابلی(ره) با اشراف مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله‌العظمی فاضلی بهسودی (دام‌ظله العالی) با حضور اساتید، علماء، فرهیختگان، دانشجویان، مهاجرین، اعضای دفتر و ریاست محترم دفتر مرجعیت حضرت آیت‌الله عارفی، یادگارمرجع فقید سعید الحاج مهدی محقق کابلی برگزار گردید. این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام‌اللّه مجید توسط جناب آقای غلام‌رضا مرادی آغاز شد.
سپس مرثیه‌خوان اهل‌بیت(ع) جناب آقای سید احمد امیری به ذکر و مصیبت جانسوز دخت نبی مکرم(ص) حضرت فاطمه زهرا(س) متبرک ساخت. مخاطبین، مستمعین و دلدادگان به آن حضرت از حال و هوای معنوی محفل بهره گرفتند و با مرثیه سرای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها همراهی کرده و در عزای آن حضرت اشک ریختند.
درادامه، فرهیخته‌گرامی جناب حجت‌الاسلام و‌ المسلمین آقای محمدامین ‌رضایی(سروش) به ایراد سخن پرداخت.
ایشان در ابتدای سخنانش شهادت جانگداز صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا(س) را به محضر بقیةالله‌ الاعظم، امت اسلامی، شیعیان جهان، علما،شخصیتهای علمی، اعضای دفتر، مهاجرین ارجمند، مراجع عظام تقلید به خصوص مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله‌العظمی فاضلی بهسودی(دام‌ظله‌العالی) تسلیت گفت و یاد مرجع فقید حضرت آیت‌الله‌العظمی محقق کابلی(ره) را گرامی داشت و برای مرجع عالیقدر آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون بابرکت نمود.
حجت الاسلام آقای رضایی در باره «جایگاه حضرت فاطمه زهرا(س) در نظام آفرینش» صحبت کرد. ایشان به عنوان مقدمه گفت: حضرت فاطمه(س) در نظام آفرینش در پیشگاه خداوند متعال از جایگاه بسیار بالای برخوردار است، درک عظمت و جلال شخصیت آن حضرت برای کسی مقدور نست. همان‌گونه که امام صادق(ع) می‌فرماید: فاطمه، فاطمه نامیده شده است برای آن‌که عقل انسانها از درک و فهم مقام آن حضرت کوتاه است. ایشان سخنانش را در دو بخش ادامه داد:
بخش_اول: جایگاه حضرت فاطمه در نظام آفرینش
حجت‌الاسلام رضایی در بخش اول از سخنانش فرمود: خداوند متعال آن حضرت را از نور عظمت جلال و جمال خود آفرید. بنابراین مرتبه‌ی وجودی حضرت فاطمه(س) در جهان هستی فوق مرتبه وجودی آسمان و زمین است به دلیل آن‌که نور حضرت فاطمه(س) قبل از خلقت زمین و آسمان آفریده شده است پس از آنکه نور فاطمه خلق شد خداوند او را زینت عرش قرار داد. لازم به یاد آوری است: این نور مقدس در معیت انوار رسول گرامی اسلام(ص) و حضرت علی(ع) و دو فرزندش؛ امام حسن(ع) و امام حسن(ع) در سرا پرده عرش الهی تسبیح می‌گفتند.
ایشان در ادامه فرمود: از مجموع روایاتی که ذکر شد استفاده می‌شود که حضرت فاطمه زهرا(س) تا در قالب یک انسان جلوه‌گر شده است مراتب مختلفی را تنزل کرده است: در مرتبه اول: حضرت فاطمه نور عظمت خداوند متعال بود. در مرتبه دوم: حضرت فاطمه زهرا(س) زینت بخش عرش الهی بود. در مرتبه سوم: حضرت زهرای مرضیه(س) تجلّی کرد و از تجلّی آن حضرت زمین و آسمان خلق شد. در مرتبه چهارم: آن حضرت تنزل پیدا کرد در قالب خرما یا میوه‌های بهشتی در صُلب حضرت رسول گرامی(ص) اسلام جاگرفت تا زمینه‌ی خلقت مادّی و زمینی آن حضرت فراهم بشود. در اینجا است که کلام نورانی پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) معنا پیدا می‌کند که می‌فرماید: حضرت فاطمه زهرا(س) حوارء انسیه است.
حجت‌الاسلام رضایی در ادامه فرمود: سوره کوثر در شأن و مقام حضرت فاطمه زهرا(س) نازل شده است، آیه تطهیر دلالت بر طهارت و پاکی آن حضرت دارد و آیه مباهله هم نشان دهنده این است که حضرت زهرا(س) با پدرش رسول گرامی اسلام(ص)، حضرت امیرالمؤمنین(ع) و دو فرزندش؛ امام حسن(ع) و امام حسین(ع) از بهترین‌های عالم هستند که این گونه مورد توجه خداوند متعال قرار می‌گیرد.
بخش دوم: مقام عبادی حضرت فاطمه زهرا(س)
حجت‌الاسلام والمسلیمن آقای رضایی در بخش دوم سخنانش به مقام عبودیت و بندگی حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: عبودیت آخرین درجه‌ی خضوع در برابر کسی است که همه چیز از ناحیه او است و او کسی نیست جز خداوند متعال. اگر بخواهیم از بُعد دیگر بررسی کنیم: عبودیت اوج تکامل روح یک انسان و قرب وی به خداوند متعال است یا به تعبیر دیگر عبودیت تسلیم مطلق در برابر ذات پاک خداوند است. حضرت فاطمه زهرا(س) هنگامی که در محراب عبادت قرار می‌گرفت؛ به گونه‌ی خدای خودش را عبادت می‌کرد که پاهایش وَرَم می‌کرد و نور او در آسمان‌ها برای فرشتگان می‌درخشید همان‌گونه‌ که نور ستارگان بر اهل زمین می‌درخشند و تمام وجود آن حضرت ایمان بود.

در روایت آمده است: حضرت پیامبر اکرم (ص) حضرت سلمان را به نزد حضرت فاطمه زهرا(س) فرستاد. سلمان می‌گوید: رفتم منزل حضرت زهرا(س) سلام کردم، دیدم که آن حضرت مشغول تلاوت قر آن است و آسیاب می‌چرخاند در حالی‌که کسی آنجا نبود. سلمان می‌گوید وقتی این موضوع را به پیغمبراسلام(ص) گزارش دادم؛ آن حضرت فرمود: ای سلمان! خداوند قلب و جوارح دخترم فاطمه(س) را از ایمان پر کرده است لذا وی همواره مشغول عبادت پروردگار می‌باشد.
جناب_حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر سروش رضایی در بخش پایانی سخنانش از مقام علمی، ایثارگری و انفاق حضرت فاطمه زهرا(س) سخن گفت: حضرت صدیقه طاهره(س) از نظر مقام علمی در مرتبه‌ی بسیار بالای قرار داشت و انفاق آن حضرت برای رضای خداوند متعال بود. ایشان در آخر به ذکر مصیبت جانسوز بی‌بی دو عالم حضرت زهرای مرضیه(س) اشاره کرد و به مجلس، حال و هوای معنوی بخشید. ایشان در خاتمه برای رفع و دفع بلاها و گرفتاری‌ها و سلامتی آقا امام زمان(عج) و ظهور آن حضرت و روح بلند و ملکوتی مرجع فقید(ر ه) و سلامتی مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله‌العظمی فاضلی بهسودی(مدظله العالی) دعا کرد. سرانجام محفل با خواندن سلام نامه حجت‌الاسلام والمسلمین آقای کریمی پایان بخشید و و نماز ظهر و عصر به امامت آیت الله فیاض جانشین ریاست دفتر اقامه گردید.

مدیریت_فرهنگی دفتر حضرت آیت‌الله العُظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله.

photo_۲۰۲۲-۰۱-۰۴_۱۷-۵۵-۰۴
photo_۲۰۲۲-۰۱-۰۴_۱۷-۵۵-۰۴
photo_۲۰۲۲-۰۱-۰۴_۱۸-۰۴-۰۵
photo_۲۰۲۲-۰۱-۰۴_۱۸-۰۴-۰۵
photo_۲۰۲۲-۰۱-۰۴_۱۸-۱۸-۱۴
photo_۲۰۲۲-۰۱-۰۴_۱۸-۱۸-۱۴
photo_۲۰۲۲-۰۱-۰۴_۱۸-۰۴-۱۵
photo_۲۰۲۲-۰۱-۰۴_۱۸-۰۴-۱۵
photo_۲۰۲۲-۰۱-۰۴_۱۸-۰۶-۳۴
photo_۲۰۲۲-۰۱-۰۴_۱۸-۰۶-۳۴
photo_۲۰۲۲-۰۱-۰۴_۱۸-۰۴-۵۳
photo_۲۰۲۲-۰۱-۰۴_۱۸-۰۴-۵۳
photo_۲۰۲۲-۰۱-۰۴_۱۸-۰۵-۵۴
photo_۲۰۲۲-۰۱-۰۴_۱۸-۰۵-۵۴
photo_۲۰۲۲-۰۱-۰۴_۱۸-۰۶-۰۴
photo_۲۰۲۲-۰۱-۰۴_۱۸-۰۶-۰۴
photo_۲۰۲۲-۰۱-۰۴_۱۸-۰۶-۴۷
photo_۲۰۲۲-۰۱-۰۴_۱۸-۰۶-۴۷
photo_۲۰۲۲-۰۱-۰۴_۱۸-۰۷-۱۵
photo_۲۰۲۲-۰۱-۰۴_۱۸-۰۷-۱۵
photo_۲۰۲۲-۰۱-۰۴_۱۸-۰۹-۳۸
photo_۲۰۲۲-۰۱-۰۴_۱۸-۰۹-۳۸
photo_۲۰۲۲-۰۱-۰۴_۱۸-۱۰-۲۳
photo_۲۰۲۲-۰۱-۰۴_۱۸-۱۰-۲۳
چاپ