گزارشی از مراسم عزاداری حضرت فاطمه زهرا(س) در دفتر مرکزی مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العضمی فاضلی بهسودی(مدظلّه‌العالی)- قم

اخبار بازدید: 673

چهارشنبه15 جدی/دی 1400 ش برابر با دوم جمادی الثانی ۱۴۴۳ق، همزمان با ایّام فاطمیه، مراسمی در دفتر مرکزی مرجع فقید حضرت آیت‌الله‌العظمی محقق کابلی(ره) با اشراف مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله‌العظمی فاضلی بهسودی (دام‌ظله العالی) با حضور اساتید، علماء، فرهیختگان، دانشجویان، مهاجرین، اعضای دفتر،معاونت محترم دفتر حضرت حجت‌الاسلام و المسسلمین آقای اخلاقی و یادگار مرجع فقید حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ مهدی محقق برگزار گردید.
این_مراسم با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط جناب آقای حمیدالله فیاضی آغاز شد.
سپس مرثیه‌خوان اهل‌بیت(ع) جناب حجت‌الاسلام و المسلمین آقای حسن مرادی به ذکر توسل پرداخت و محفل را با ذکر مصیبت جانسوز دخت نبی مکرم)ص) حضرت فاطمه زهرا(س) متبرک ساخت. مستمعین گرامی و دلدادگان به آن حضرت از حال و هوای معنوی محفل بهره گرفتند و با مرثیه سرای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها همراهی کرده و در عزای بانوی دوعالم اشک ریختند.
در_ادامه، حضرت حجت‌الاسلام و‌ المسلمین جناب آقای محقق دایکندی به ایراد سخن پرداخت و در آغاز سخنانش ضمن اینکه برای اموات، شهداء و شهدای افغانستان، مراجع عظام تقلید گذشته، امام راحل و مرجع فقید حضرت آیت‌الله محقق کابلی(ره) به خصوص روح مطهّر و منوّر بی‌بی دوعالم حضرت فاطمه زهرا(س) صلوات فرستاده و دعا کرد، شهادت جانگداز آن حضرت را به محضر بقیةالله‌ الاعظم، امت اسلامی، شیعیان جهان، علماء، شخصیت‌های علمی، اعضای دفتر، مهاجرین ارجمند، مراجع عظام تقلید به خصوص به حضور مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله‌العظمی فاضلی بهسودی(دام‌ظله‌العالی) تسلیت گفت و یاد مرجع فقید حضرت آیت‌الله‌العظمی محقق کابلی(ره) را گرامی داشت و برای مرجع عالیقدر آرزوی توفیق روز افزون بابرکت و سلامتی نمود.
آقای محقق موضوع صحبت‌های خود را «فضائل و مناقب حضرت زهرا(س)» بیان کرد و گفت: حضرت زهرا(س) مانند اقیانوس بیکران است و سخن گفتن در پیرامون ابعاد شخصیتی آن حضرت بسیاری سخت است.
ایشان در ادامه به این حدیث قدسی «لَوْلاکَ لما خَلَقْتُ الأفْلاکَ و لَوْلا عَليٌ لَمْا خَلَقتُکَ و لَولا فاطِمَةُ لَمْا خَلَقْتُکُما» اشاره کرد و گفت: این حدیث قدسی وجود پیامبر اسلام(ص) مولاامیرالمؤمنین(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) را به عنوان هدف آفرینش هستی معرفی می‌کند. از ذیل این حدیث قدسی استفاده می‌شود که اگر دختر پیغمبر(ص) نبود خداوند عالم هستی و وجود باعظمت رسول گرامی اسلام(ص) و حضرت علی‌بن‌ ابی‌طالب(ع) را خلق نمی‌کرد.
سخنران_محفل در ادامه اضافه کرد: حضرت آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی نسبت به اقامه عزاداری صدیقه طاهره اهتمام ویژه دارد و خودش در روز شهادت آن حضرت بامعیت هیئت‌های عزاداری به خیابان می‌آید و عزاداری می‌کند.
ایشان از آقای وحید نقل قول کرد و گفت: آیت الله وحید می‌فرماید: زهرای مرضیه(س) وسیله ادامه دهنده راه نبوت است و این دنیا گنجایش تجلی آن حضرت را ندارد.
آقای_محقق دایکندی افزود: حضرت زهرا(س) هیچ فضیلتی دیگری که نداشته باشد همین‌که دختر رسالت، همسر ولایت و مادر امامت است در فضیلت و عظمت آن بی‌بی کفایت می‌کند.
ایشان در ادامه سخنانش گفت: اگر زنان پییغمبر ام‌المؤمنین هستند و مولاامیرالمؤمنین(ع) ابالحسن است، حضرت فاطمه زهرا(س) امّ‌ابیها می‌باشد. همان‌گونه که مکه معظّمه ام‌القری و مرکز قریه‌ها است و سوره حمد ام‌الکتاب و جامع قرآن است، حضرت زهرا(س) ام‌ابیها و تجلّی گاه دنیا و مرکز هستی همه عالم و ائمه معصومین(ع) می‌باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین آقای محقق دایکندی در ادامه سخنانش به چند نکته اشاره کرد: اول: حضرت پیامبر(ص) به فرمان خدا چهل شبانه و روز از حضرت خدیجه فاصله گرفت و به کوه حرا رفت و مشغول عبادت شد. دوم: در شب چهلم جبرئیل آمد به پیامبر اسلام فرمود: خداوند دستور داده که بروید در منزل خدیجه با او همبستر شوید. سوم: جبرئیل سیب بهشتی آورد به پیغمبر داد و آن حضرت سیب را با خدیجه نصف کرد و پس از آن شب حضرت فاطمه(ص) در رحم حضرت خدیجه منعقد شد. چهارم: حضرت خدیجه با طفلی که در شکمش بود سخن می‌گفت. پنجم: هنگام وضع حمل حضرت زهرا(س) زنان قریش برای کمک و قابله‌گری نیامدند بلکه برترین زنان عالم جهت قابله گری آمدند و به حضرت خدیجه کمک کردند. ششم: حضرت زهرا(س) پس از آنکه جوان شد افرادی زیادی به خواستگاری آن حضرت آمدند یکی از آنها شخص بسیار ثروتمند به نام عبدالرحمان بن عوف بود که او به خدمت پیامبر(ص) آمد و عرض کرد: اگر فاطمه(س) را به همسرى من درآورى یکصد شتر که بار همه آنها پارچه‌هاى گرانقیمت مصرى باشد به اضافه ده هزار دینار طلا مهریه او می‌کنم!.
پیغمبر اسلام(ص) پیشنهاد همه خواستگاران فاطمه(س) را رد کرد و فرمود: هیچ یکی از شما هم‌کفو زهرا(س) نمی‌باشید.
آقای_محقق دایکندی در بخش پایانی صحبتهایش گفت: جبرئیل به پیغمبر(ص) نازل شد پیشنهاد ازدواج حضرت فاطمه زهرا(س) را با حضرت علی علیه السلام داد و فرمود: ای رسول خدا حضرت علی(ع) هم‌کفو دخترت حضرت فاطمه(س) است. به هر حال این ازدواج مبارک صورت گرفت و نسبت به مهریه حضرت فاطمه زهرا(س) اقوال مختلف وجود دارد. برخی معتقدند: مهریه آن حضرت پانصد درهم است. برخی گفتند: مهریه حضرت فاطمه زهرا(س) چهار نهر آب است که یکی از آنها آب فرات می‌باشد. قول دیگر این است: مهریه دختر پیغمبر(ص) شفاعت از امت گنهکار است و این جمله مکتوب شد و قتی که بی‌بی از دنیا رفت و صیت کرد: آن جمله مکتوب در بین کفنم گذاشته شود. در روایات آمده است: روز قیامت که می‌شود حضرت زهرا(س) می‌خواهد از امت پدرش شفاعت نماید، در آنجا خطاب می‌رسد: ای دختر رسول خدا برای شفاعت چه آوردید ایشان می‌فرماید: برای شفاعت پیراهن خونین پسرم حضرت امام حسین(ع) و دستان بریده شده حضرت عباس(ع) را آوردم.
حجت‌الاسلام والمسلمین آقای محقق دایکندی در پایان سخنانش نتیجه گرفت و گفت: مراحل و ابعاد زندگی حضرت فاطمه زهر ا(س) برای ما الگو است. ازدواج‌های جوانان ما باید ساده و فاطمی باشد. در ازدواج ملاک، پول را قرار ندهیم. هر فردی جوانی که این دو ویژگی «یکی دین و دیگری اخلاق» را داشت باید به آن جوان باید دختر داد.
ایشان در آخر به ذکر مصیبت جانسوز بی‌بی دو عالم حضرت زهرای مرضیه(س) اشاره کرد و به مجلس، حال و هوای معنوی بخشید. در خاتمه هم برای رفع و دفع بلاها و گرفتاری‌ها و سلامتی آقا امام زمان(عج) و ظهور آن حضرت و روح بلند و ملکوتی مرجع فقید(ر ه) و سلامتی مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی(مدظله العالی) دعا کرد. محفل با خواندن سلام نامه توسط مجری محترم جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دانش پایان یافت و نماز ظهر و عصر به امامت آیت الله فیاض جانشین ریاست دفتر اقامه گردید.

مدیریت_فرهنگی دفتر حضرت آیت‌الله العُظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله.

چاپ