اقامه نماز با شکوه عید سعید فطر

اخبار بازدید: 648

سه‌شنبه سیزدهم ثور/اردیبهشت ۱۴۰۱ همزمان اوّل شوال‌المکرم ۱۴۴۳ق، نمازِ شکوهمند عید سعید فطر به امامتِ مرجع عالی‌قدر حضرت‌الله العُظمی فاضلی بهسودی‌ دام‌ظله‌العالی با حضور پرشور مؤمنان و مهاجرین روزه‌دار افغانستانی در دفتر مرکزی مرجعیت برگزار و معظم‌له رهنمودهایی را برای عموم مسلمانان جهان، مردم متدّین افغانستان و مهاجرین افغانستانی مقیم ایران، ایراد فرمودند.

حضرت آیت‌ُالله العُظمی فاضلی بهسودی‌دام‌ظله در آغاز سخنانش با اشاره به حوادثِ رمضانِ سال جاری، از وقوع این رخدادها اظهار تأسف کردند و یادِ شهدای بی‌گناه رخدادهای اخیر کشور را گرامی‌داشتند و برای خانواده و بازماندگان شهداء آرزوی اجر و صبر و برای عموم روزه‌داران و هموطنان آرزوی قبولیِ بندگی و برقراریِ آرامش و امنیّت در کشور نمودند…
 جناب آقا ي احساني سرخ آباد ?, *: رهنمودهایی حضرت‌ آیت‌الله العُظمی فاضلی بهسودی‌دام‌ظله به مناسبت عید سعید فطر

سه‌شنبه سیزدهم ثور/اردیبهشت ۱۴۰۱ همزمان اوّل شوال‌المکرم ۱۴۴۳ق، نمازِ شکوهمند عید سعید فطر به امامتِ مرجع عالی‌قدر حضرت‌ آیت‌الله العُظمی فاضلی بهسودی‌ دام‌ظله‌العالی با حضور پرشور مؤمنان و مهاجرین روزه‌دار افغانستانی در دفتر مرکزی مرجعیت برگزار و معظم‌له رهنمودهایی را برای عموم مسلمانان جهان، مردم متدّین افغانستان و مهاجرین افغانستانی مقیم ایران، ایراد فرمودند.

حضرت آیت‌ُالله العُظمی فاضلی بهسودی‌دام‌ظله در آغاز سخنانش با اشاره به حوادثِ رمضانِ سال جاری، از وقوع این رخدادها اظهار تأسف کردند و یادِ شهدای بی‌گناه رخدادهای اخیر کشور را گرامی‌داشتند و برای خانواده و بازماندگان شهداء آرزوی اجر و صبر و برای عموم روزه‌داران و هموطنان آرزوی قبولیِ بندگی و برقراریِ آرامش و امنیّت در کشور نمودند.

ماهِ رمضان، بزرگ‌ترین نعمت خداوند:
معظم‌له با اشاره به آیه ۱۸۵ سوره مبارکه‌ی بقره: "شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ" و جریان نزول قرآن در این ماه، فرمودند: ماهِ مبارکِ رمضان، یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند است که خداوند مانند آن را نیافریده و در میان ماه‌های دوازده‌گانه، هیچ‌یک از ماه‌ها، به فضلیت و مرتبت ماهِ مبارک رمضان نمی‌رسد. مرجع عالی‌قدر با اشاره به خطبه‌ی معروف پیامبر مکرم اسلام (صلی‌الله علیه وآله) در آخرین جمعه‌ی ماه شعبان، گفتند: در فضیلت و شرافت ماهِ رمضان، همین بس است که: روز‌هایش بهترین روزهای سال، شب‌هایش بهترین شب‌های سال و ساعات و لحظاتش بهترین ساعات شبانه‌روز است. چنانکه رسول گرامی اسلام(ص) فرمود: نَفَس کشیدن روزه‌دار به مثابه‌ی تسبیح، خواب شخصِ روزه‌دار به منزله‌ی عبادت در سایر ماه‌ها، عمل شخصِ روزه‌دار مورد پذیرش خداوند و دعاهایش، مُستجاب می‌گردد.

معظم‌له با استناد به حدیثی از وجود مبارک نبی مکرم اسلام(ص) فرمودند: خداوند از ابتدای ماه رمضان، دَرهای آسمان را می‌گشاید و تا آخرین شبِ این ماه، باز است و دره‌های آتش جهنم را تا پایانِ ماهِ رمضان بر روی بندگان خود می‌بندد. در روایت ديگری آمده است: خداوند، رمضان را از آن جهت که گناهان انسان را می‌سوزاند، رمضان، نام نهاد. از این رو، در روایت آمده است: ماهِ رمضان، آغازش رحمت، میانه‌اش مغفرت و پایانش نجات از آتش جهنم است. در حدیثی از حضرت صادق علیه‌السلام نیز وارد شده است که‌ حضرتش فرمودند: اگر انسان در ماهِ مبارک رمضان، مورد رحمت و مغفرت و آمرزش خداوند قرار نگیرد، ممکن است تا رمضان آینده لطف الهی شامل حالش نگردد، مگر این‌که توفیق درک عرفات، فراهم گردد.

نگرانی از اوضاع جاری کشور:
مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العُظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شرایط ناگوار داخل کشور، فرمودند: بیش از چهل سال است که‌ مردم افغانستان گرفتار مشکلات، آواره‌گی و نا امنی هستند؛ متاسفانه حوادث که در این ماهِ رمضان اتفاق افتاد، موجب شدّت نگرانی و تأسف گردید. چطور ممکن است که با نامِ دین و اسلام، در ماهِ رمضان، در داخل مسجد، بندگان خداوند را هدف حمله قرار داد؟! در کجایی دین و قرآن، کُشتار و به خاک‌وخون کشیدنِ مسلمانان روزه‌دار و متعلمان بی‌پناه مکتب را جایز می‌داند؟ معظم‌له با استناد به آیه ۹۳ سوره مبارکه‌ی نساء: "وَمَن يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا" فرمودند: بر اساس آیه‌ی قرآن، کسی که یک نفر مؤمن را عمداً و بی‌گناه به قتل برساند، کیفر ایشان خلود همیشگی در آتش جهنم است. کسانی که در این سال‌ها، صدها انسانِ بی‌گناه و مؤمن را در مساجد، مراکز دینی و مکاتب به شهادت رسانده‌اند، هرگز جرم‌شان قابل بخشش نبوده و قطعاً خود اهلِ جنایت و جهنم خواهند بود.

وظیفه مؤمنان در روز عید فطر:
 حضرت آیت‌الله العُظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله در بخش دیگری از رهنمودهای خویش، با اشاره به اینکه برخی از مسائل مُکرّر از سوی مؤمنين پرسیده می‌شود، افزودند: ما دو نوع زکات داریم، زکات اموال و زکات ابدان یا همان زکات فطره. بر هر فردی واجب است که زکات فطره را در پایان ماهِ رمضان و همزمان با عید فطر بپردازد. در روایات آمده است که پرداخت زکات فطره، هم موجب طول عمر انسان و هم قبولی روزه‌های انسان، می‌گردد.
معظم‌له افزودند: پرداخت زکات فطره به عهده سرپرست خانوار است تا در قبالِ تک تکِ اعضای خانواده و عائله، حتی کودکی که قبل از غروبِ آخرین روزِ ماه رمضان، متولد شده است، زکاتِ فطره پرداخت نماید.

چه کسانی عائله انسان محسوب می‌گردد؟
ایشان در توضیحِ فرمایش خویش افزودند: کسانی که مصارف یکساله خود را دارند و یا شُغلی دارند که از مجرای آن، قادر به تأمین معاش خویش هستند، پرداختِ زکاتِ فطره‌ی تمامِ افرادِ عائله بر ایشان واجب است. منظور از عائله کسانی هستند که نان‌خور او به حساب می‌آیند. از این‌رو، مهمانی که شب در منزلِ میزبان ماندگار شود نیز، جزء عائله محسوب می‌گردد.
ایشان در تکمیل فرمایش خویش فرمودند: گاهی ممکن است تعداد مهمانان زیاد باشد و پرداختِ زکاتِ فطره‌ی ایشان، باعث زحمت و تَکلّف میزبان گردد، در این‌گونه موارد، اگر مهمانان، بدونِ اطلاع میزبان، زکات فطره‌ی خویش را پرداخت نمایند، موجب برائت ذمّه‌ی میزبان نمی‌گردد. صورت شرعی مسأله این است که از میزبان، یعنی صاحب‌خانه اجازه بگیرند تا از طرف میزبان، در پرداختِ زکات فطره‌ی خویش وکیل باشند. اگر با اطلاع و وِکالت از سوی صاحب‌خانه، پرداخت نمایند، برائت ذِمّه میزبان، حاصل می‌گردد.

وکالت؛ راه‌حل مناسب برای مهاجرین
حضرت‌ آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله فرمودند: اگر کسی در افغانستان و یا ایران زندگی می‌کنند، به‌دلیل اینکه افراد نیازمندِ دریافتِ زکات فطره فراوان است، این کار، به راحتی قابل انجام است. اما مهاجرینی که در کشورهای دیگری زندگی می‌کنند و در آن کشورها، اشخاص نیازمند سراغ ندارند، راه‌حلّ شرعیِ آن، این که در افغانستان یا ایران تماس بگیرند و شخص دیگری را در پرداخت زکاتِ فطره‌ی خویش وکیل بگیرند. ایشان فرمودند: با توجه به‌ اینکه انتقال زکاتِ فطره از کشوری به کشور دیگر، و یا از شهری به شهر دیگر جواز ندارد، این مشکل شرعی، از طریق وکالت قابلِ حَل است. وکیل، در هر کشور و شهری باشد، می‌تواند در همان شهر، از طرف موکل زکاتِ فطره ایشان را پرداخت نماید. اثر دوّم وکالت این است که وکیل می‌تواند زکات فطره را بر اساس نرخ زکات فطره در محل زندگی خودش پرداخت نماید. از باب مثال، زکاتِ فطره‌ی مهاجرینی که در استرالیا زندگی می‌کنند، ممکن است بیشتر از کابل و یا ایران باشد، ولی اگر وکیل ایشان در کابل و یا ایران، بر اساس نرخِ کابل یا ایران، مبلغ ۱۳۵ افغانی یا ۴۰ هزار تومان، از طرف ایشان پرداخت نمایند، کافی است. البته اگر براساس نرخ آن کشورها، محاسبه نمایند، به نفع فقرا و نیازمندان است؛ اما برائت ذمّه با نرخِ کابل و ایران نیز، حاصل می‌گردد. از طریق وکالت، یک مساله دیگر نیز حلّ می‌شود و آن عبارت است از مسأله‌ی عدم جواز تغییر؛ به این معنا که اگر مکلّف، مبلغی را با نیتِ زکاتِ فطره جدا کند، شرعاً حق تغییر آن را ندارد و باید همان مبلغ را به دست فردِ نيازمند برساند. با توجه به اینکه انتقالِ اصلِ آن غالباً ممکن نیست، طبعاً مکلّف در عسر و حرج قرار می‌گیرد. اما اگر کسی دیگری را از طرف خودش وکیل بگیرد، این مشکل رخ نمی‌دهد.

مراد از قُوتِ غالب:
مسأله‌ی دیگر این که گفته شده است: ملاک در پرداختِ زکات فطره، قُوتِ غالب است. معظم‌له فرمودند: در این رابطه، دو نکته قابل یادآوری است: نخست اینکه منظور از قُوتِ غالب، تنها ماهِ رمضان، مراد نیست. بلکه منظور از آن، غالبِ در طولِ سال است. یعنی در طولِ سال، از چه نوع غذا، بیشتر استفاده می‌کند. دوم اینکه پرداخت از قُوتِ غالب، واجب نیست، بلکه مستحب است. به این معنا که ممکن است قوتِ غالبِ یک خانوار در تمامِ سال، برنج بوده، اما ملاک قرار‌دادنِ برنج، واجب نیست، بلکه مستحب است؛ به این معنا که چنین شخصی می‌تواند گندم یا آرد را ملاک قرار دهد. فتوای تمام مراجع در این مورد، یکسان است.

اجازه‌ی انتقال نصف زکات فطره به افغانستان:
حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله در بخش دیگری از فرمایشات خویش فرمودند: چنانکه گفته شد، تغییر و انتقالِ زکات فطره، از شهری به شهر دیگر، جایز نیست. اگر کسی مبلغی را مشخص کرد، باید همان پول مشخص را پرداخت نماید. منتها به دلیل شرایط ناگوار و اضطرارِ که در افغانستان به وجود آمده است، مؤمنين در انتقالِ نصفِ زکات فطره‌شان از ایران و کشورهای دیگر، مجاز می‌باشند. از این‌رو، کسانی که می‌خواهند زکات فطره را به نیازمندان داخلِ کشور منتقل نمایند، باید از طرف ایشان در گردآوری زکاتِ فطره وکالت داشته باشند، تا در انتقال آن، اشکال شرعی نداشته باشند. در این صورت، قبضِ شخصِ وکیل، به منزله‌ی قبضِ مُوکّل است و اشکال شرعی انتقال و تعیین، بر طرف می‌گردد. زیرا وکیل می‌تواند بعد از دریافت، آن را تغییر و تبدیل نماید.

تقدّم نیازمندان ذو‌ی‌الاَرحام و طلاب علوم دینی:
معظم‌له در پایان رهنمودهای خویش فرمودند: در پرداخت زکاتِ فطره، نیازمندانِ ذوی الاَرحام تَقدّم دارد. چنانچه از بستگانی مانند برادر، خواهر، عمو، خاله، و... نيازمند باشد، مستحب است مؤمنين زکات فطره‌ی خویش را به ایشان پرداخت نمایند. سپس، طلابِ نیازمندِ علوم دینی بر دیگران تَقدّم دارد.

معظم‌له در پایان سخنان خویش مؤمنين را به پاسداری از پاکیِ ماه مبارک رمضان، اجتناب از گناهان، توجه به فقرا و نیازمندان و ارتباط پیوسته با قرآن فراخواندند و برای رفع گرفتار‌های کشور، آمرزش و مغفرت گناهان، برقراری امنیت و عدالت اجتماعی در کشور، استجابت دعاها، قبول اعمال و خشنودی روح مرجع فقید حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی‌ره دعا کردند.
پس از پایان صحبت‌های معظم‌له، علما، طلاب و مهاجرین قدرشناس افغانستانی، عید سعید فطر را به ایشان تبریک گفتند و از رهنمودهای معظم‌له قدرشناسی کردند.

گفتنی است که پیش از اقامه‌ی نماز عید فطر، حجت‌الاسلام سید حیدری دعای پر فیض ندبه را قرائت و به ذکر توسل اهل‌بیت علیه‌السلام و تکبیرهای وارده پرداخت.

مدیریت فرهنگی دفتر حضرت آیت‌الله العُظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله‌العالی
IMG_8352
IMG_8352
name-moaref15
name-moaref15
name-moarefi
name-moarefi
name-moarefi1
name-moarefi1
name-moarefi2
name-moarefi2
name-moarefi3
name-moarefi3
name-moarefi4
name-moarefi4
name-moarefi5
name-moarefi5
name-moarefi6
name-moarefi6
name-moarefi7
name-moarefi7
name-moarefi8
name-moarefi8
name-moarefi9
name-moarefi9
name-moarefi10
name-moarefi10
name-moarefi11
name-moarefi11
name-moarefi13
name-moarefi13
name-moarefi14
name-moarefi14
 
چاپ