گزارشی از مراسم ویژه برنامه‌ی وفات کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه(س) در دفتر مرکزی- قم

اخبار بازدید: 651
شنبه چهاردهم عقرب/آبان 1401 ش برابر با دهم ربیع الثانی ق همزمان با وفات کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه(س) مراسم سوگواری در دفتر مرکزی مرجع فقید حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی(ره) با اشراف حضرت آیت‌الله العظمی بهسودی(دام‌ظلّه‌العالی) و در حضور مرجع عالیقدر، یادگاران مرجع فقید، اعضای دفتر، اساتید، علماء، طلاب، دانشجویان و هموطنان مهاجر برگزار گردید.
در این مراسم قاری قرآن جناب آقای رضا فاضلی در جایگاه قرار گرفت و محفل را با تلاوت زیبای از آیات کلام‌الله مجید منوّر ساخت. پس از آن جناب سیدرئوف رضایی در جایگاه اسقرار یافته و به مرثیه سرایی و توسل به ذیل عنایت حضرت بی‌بی معصومه(س) پرداخت و شرکت کنندگان از فیض مرثیه سرایی ایشان بهره‌مند شدند.
در آخر سخنران محفل جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای محمدعلی مبلغ دایکندی در جایگاه مستقر شد ضمن اینکه وفات حضرت فاطمه معصومه(ع) را تسلیت گفت و با محور موضوع «نقش امام زاده‌ها در گسترش فرهنگ اسلامی» به ایراد سخن پرداخت. آقای مبلغ دایکندی در ادامه گفت: امروز می‌شود در دو بخش سخن گفت:
بخش اول: مقام و نقش امام زده‌ها به طور عام.
استاد مبلغ دایکندی گفت: امام زادکان را به دو بخش می‌توان تقسیم کرد: امام زادگانی که سند و شناسنامه درست و صحیحی ندارند و این بخش خارج از بحث است . امام زادگانی که شناسنامه‌ی مشخص دارند مثل حضرت ابوالفضل العباس(ع)، حضرت زینب(س)، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امام زاده سلطان‌علی بن محمدباقر(ع)، امام زاده طاهر از نوادگان امام سجاد(ع) که در حرم عبدالعظیم حسنی(ع) مدفون است، امام زاده شاه‌چراغ برادر امام رضا(ع) در شیراز و امام زاده یحی بن زید در افغانستان ولایت سرپل که تمامی آنان چون ستاره‌های می درخشند و مرکز گسترش و جهش فرهنگ اسلامی هستند . حجت الاسلام مبلغ دایکندی گفت: جهش فرهنگ اسلام معلول دو عامل است. عامل اول: فکر علوی و ولایی امام زادگان است و عامل دوم: عمل علوی آنان می‌باشد.
بخش دوم: مقام و نقش حضرت فاطمه معصومه(س) به طور خاص.
استاد مبلغ دایکندی در این بخش افزود: این بخش را می‌توان در دو محور تحلیل کرد: محوراول: شخصیت و مقام حضرت فاطمه معصومه(س) است. ایشان در توضیح گفت: آن حضرت مقام شفاعت را دارد و این در حالی است که این مقام جزء شئونات نبی مکرم اسلام(ص) می‌باشد. آقای استاد مبلغ در ادامه افزود: در میان بانوان دو بانو هستند که از مقام شفاعت برخوردارند. بانوی اول حضرت فاطمه زهرا(س) است و بانوی دوم حضرت فاطمه معصومه(س) می‌باشد. زیارتنامه آن حضرت که هم از نظر سند محکم است و هم مضامن بلندی دارد و در این زیار‌نامه‌ می‌خوانیم یا فاطمة اشفعی لنا که مقام شفاعت آن حضرت را تأیید می‌کند. محوردوم: نقش حرم حضرت بی‌بی معصومه(س) است که مأوا و پناهگاه شیعیان و گرفتاران می‌باشد و بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی در حرم آن حضرت رفع می‌شود. حضرت فاطمه معصومه(س) در تحول و جهش فرهنگ ناب اسلامی بسیار نقش داشته و دارد و منشأ برکاتی زیادی شده است.
حجت السلام والمسلمین آقای استاد دایکندی گفت: حرم آن حضرت محل رجوع امام زادگان، علماء، فقهاء و بسیاری از بزرگان بودند، حوزه علمیه قم به برکت حرم آن حضرت تأسیس شد و فرهنگ مکتب اهلبیت(ع) و اسلام از همین‌جا تبلیغ می‌شود. یکی از برکات این شهر و حرم آن حضرت وجود مرجع فقید حضرت آیت‌الله محقق کابلی(ره) و مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی(دام‌ظله‌العالی) هستند که برای مردم ما برکاتی زیادی داشته و خواهند داشت. خطیب محفل در جمع بندی سخنان خود گفت: در مقام حضرت معصومه(س) همین بس‌که علامه حسن‌زاده آملی فرموده است: اگر ممکن بود سینه خیز به حرم آن حضرت مشرف می‌شدم. آقایاستاد مبلغ دایکندی در بخش پایانی، سخنانش را با ذکر توسل و دعای خیر به پایان برد.

خوانندگان گرامی شما می‌توانید مشروح سخنان ایشان را از طریق پایگاع اطلاع رسانی و شبکه‌های اجتماعی مرجعیت دنبال نمائید.

مدیریت فرهنگ دفتر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی(دام ظلّه‌العالی)
photo_۲۰۲۲-۱۱-۰۵_۱۷-۳۹-۱۱
photo_۲۰۲۲-۱۱-۰۵_۱۷-۳۹-۱۱
photo_۲۰۲۲-۱۱-۰۵_۱۷-۳۸-۱۲
photo_۲۰۲۲-۱۱-۰۵_۱۷-۳۸-۱۲
photo_۲۰۲۲-۱۱-۰۵_۱۷-۴۱-۱۳
photo_۲۰۲۲-۱۱-۰۵_۱۷-۴۱-۱۳
photo_۲۰۲۲-۱۱-۰۵_۱۷-۳۵-۱۳
photo_۲۰۲۲-۱۱-۰۵_۱۷-۳۵-۱۳
photo_۲۰۲۲-۱۱-۰۵_۱۷-۳۵-۲۸
photo_۲۰۲۲-۱۱-۰۵_۱۷-۳۵-۲۸
photo_۲۰۲۲-۱۱-۰۵_۱۷-۳۶-۰۱
photo_۲۰۲۲-۱۱-۰۵_۱۷-۳۶-۰۱
photo_۲۰۲۲-۱۱-۰۵_۱۷-۳۶-۲۳
photo_۲۰۲۲-۱۱-۰۵_۱۷-۳۶-۲۳
photo_۲۰۲۲-۱۱-۰۵_۱۷-۳۶-۵۴
photo_۲۰۲۲-۱۱-۰۵_۱۷-۳۶-۵۴
photo_۲۰۲۲-۱۱-۰۵_۱۷-۳۷-۴۳
photo_۲۰۲۲-۱۱-۰۵_۱۷-۳۷-۴۳
photo_۲۰۲۲-۱۱-۰۵_۱۷-۴۰-۱۶
photo_۲۰۲۲-۱۱-۰۵_۱۷-۴۰-۱۶
photo_۲۰۲۲-۱۱-۰۵_۱۷-۴۰-۱۹
photo_۲۰۲۲-۱۱-۰۵_۱۷-۴۰-۱۹
photo_۲۰۲۲-۱۱-۰۵_۱۷-۴۲-۱۶
photo_۲۰۲۲-۱۱-۰۵_۱۷-۴۲-۱۶
 
 

 

چاپ