گزارش سومین برنامه از سلسله گفتارهای عاشورایی «سلام بر حسین(ع)»

گزارش سومین برنامه از سلسله گفتارهای عاشورایی «سلام بر حسین(ع)»

اخبار بازدید: 945

گزارش_سومین برنامه از سلسله گفتارهای عاشورایی «سلام بر حسین(ع)»

امروز یکشنبه دوم سنبله 1399خورشیدی، مصادف با سوم محرم 1442ق، سومین برنامۀ از سلسله گفتارهای عاشورایی « سلام_بر_حسین(ع)»، با حضور مرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی (دام ظله العالی)، جمعی از اعضای دفتر مرکزی مرجعیت، علما و مهاجرین هموطن مقیم قم، در دفتر مرکزی مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی (قدس سره) برگزار گردید.
این_برنامه با قرائتی آیاتی از قرآن، توسط قاری محترم قرآن جناب آقای حمید حیدری آغاز شد، و با مرثیه سرایی جناب آقای روح الله علی زاده، ادامه یافت.
سپس با خوانش فرازی از پیام عاشورایی مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی –رضوان الله علیه- در محرم 1436قمری توسط مجری برنامه، از جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای عالمی کوه بیرونی، دعوت گردید تا سخنان خودش را ارائه نماید.
آقای_عالمی کوه بیرونی، فرا رسیدنِ سالروز قیام و شهادت سید و سالار شهیدان را به امت اسلامی تسلیت گفت و از #دفتر_مرکزی مرجعیت و #مدیریت فرهنگی این دفتر بابت برنامه ریزی متفاوت و خوب شان، قدرشناسی و تشکر کرد.
سپس با بیان اینکه در شکل گیری قیام امام حسین(ع) و رخدادِ این فاجعه توسط مسلمانان آن زمان، انگیزه ها و علل دخالت داشت، به تبیین علل و انگیزه های قیام امام حسین پرداخت.
استاد_حوزه علمیه کابل تصریح کرد: کسانی که در کربلا حضور یافتند و خون فرزند پیامبر را ریختند، نه مشرک بودند، نه یهودی بودند، نه نصرانی، آنها مسلمان بودند و خود را پیرو اسلام می دانستند.
استاد_عالمی کوه بیرونی گفت: در رخداد عاشورای سال شصت و یک هجری، دو گروه در مقابل همدیگر قرار گرفتند: در یک طرف امام حسین(ع) فرزند دختر گرامی پیامبر(ص) و اهل بیت امام حسین(ع) است، در طرف دیگر، فرماندهی لشکر به عهده عمر سعد است.
هم_امام_حسین(ع) انگیزه و اهدافی دارد، هم عمر بن سعد به دنبال اهدافی است.
استاد عالمی کوه بیرونی، گفت: یک فرمول همیشگی در شکل گیری تمامِ جنایتها و خون ریزیها و فسادها، نقش اصلی را ایفا کرده است و آن عبارت است از «دنیا محوری»، و «#دنیاپرسی».
استاد_عالمی کوه بیرونی، تصریح کرد: دنیا، محاسن زیادی دارد؛ منتها گاهی همین دنیا در آموزه های قرآنی و بیانات حضرت امیر(ع) به پست تر از استخوان خنزیری در در دهان فرد جذامی تشبیه شده است. علت چنین نکوهش شدید چیست؟
وی_توضیح_داد: عامل اصلی و کلیدی در شکل گیری رخداد عاشورا دنیا پرستی است.
لذا بی جهت نیست اگر حضرت امیر(ع) فرمود: «حبّ دنیا رأس کل خطیئه». زیرا سرمنشاء و ریشۀ بسیاری از حوادث خونبار و ذلت بار، همین دنیا است.
استاد_عالمی کوه بیرونی فرمود: در تحلیل رخداد عاشورا نیز این عامل به صورت برجسته قابل رؤیت است.
وی_گفت: عمر سعد، فرمانده سپاه کوفه، فرزند سعد بن ابی وقاص فاتح صدر اسلام بود. از طرف عبیدالله زیاد به عنوان فرماندار ری انتخاب شد.
وقتی_امام_حسین(ع) به جغرافیای کوفه رسید، عبیدالله زیاد به او مأموریت داد تا راه امام(ع) را سَد نماید. عمر سعد، فرمود: چنین کاری، کارِ من نیست. من هر مأموریتی را حاضرم انجام دهم، اما در برابر فرزند علی(ع) نمی توانم صف آرایی نمایم. استاد عالمی گفت: بر اساس منابع تاریخ، عبیدالله زیاد، در همان جلسه فرمود، دیگر از «ری» خبری نیست.
عمر سعد یک شب اجازه خواست، در طول این مدت، با هرکسی مشورت و مصلحت کرد، عمر سعد را از این کار برحذر داشت.
 اما «#دنیا» چیزی بود که هوش از سر عمر سعد ربوده بود. لذا وقتی در کربلا آمد، امام حسین(ع) با او جلسه گذاشت و عمر سعد را از چنین کاری پرهیز داشت.
امام_فرمود: عمر! تو به خاطر رسیدن به «گندوم ری»، دست به جنایت می زنی، ولی بدان که طعم «گندوم ری» را نخواهید چشید! عمر سعد جواب امام(ع) را با استهزا و تَمَسخُر داد و فرمود: «جَو ری» هم کافی است.
این_دنیا_بود که عمر سعد را به چنین اقدام ننگینی وادار ساخت. او پس از حادثه کربلا نه خوشی دنیا را دید و نه آسایش آخرت خواهد دید.
اما_در_همین_کربلا، کسانی هم بودند مانند حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه، آنها هم، هر دو کوفی بودند، اما فریبندگی دنیا آنان را فریب نداد و توشۀ همیشگی برای خویش برداشتند.
گفتنی_است که به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا، برنامۀ سلسله گفتارهای عاشورایی «#سلام_بر_حسین» هر روزه ساعت 11 تا 12 در دفتر مرکزی مرجع فقید -رحمت الله علیه- با رعایت ظرفیت، و عمل به مقررات صحّی برگزار می گردد.

44
800000000000000
88881
Previous Next Play Pause
چاپ
گزارش سومین برنامه از سلسله گفتارهای عاشورایی «سلام بر حسین(ع)» BZar test BBadr test
گزارش سومین برنامه از سلسله گفتارهای عاشورایی «سلام بر حسین(ع)»

گزارش سومین برنامه از سلسله گفتارهای عاشورایی «سلام بر حسین(ع)»

اخبار بازدید: 945

گزارش_سومین برنامه از سلسله گفتارهای عاشورایی «سلام بر حسین(ع)»

امروز یکشنبه دوم سنبله 1399خورشیدی، مصادف با سوم محرم 1442ق، سومین برنامۀ از سلسله گفتارهای عاشورایی « سلام_بر_حسین(ع)»، با حضور مرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی (دام ظله العالی)، جمعی از اعضای دفتر مرکزی مرجعیت، علما و مهاجرین هموطن مقیم قم، در دفتر مرکزی مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی (قدس سره) برگزار گردید.
این_برنامه با قرائتی آیاتی از قرآن، توسط قاری محترم قرآن جناب آقای حمید حیدری آغاز شد، و با مرثیه سرایی جناب آقای روح الله علی زاده، ادامه یافت.
سپس با خوانش فرازی از پیام عاشورایی مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی –رضوان الله علیه- در محرم 1436قمری توسط مجری برنامه، از جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای عالمی کوه بیرونی، دعوت گردید تا سخنان خودش را ارائه نماید.
آقای_عالمی کوه بیرونی، فرا رسیدنِ سالروز قیام و شهادت سید و سالار شهیدان را به امت اسلامی تسلیت گفت و از #دفتر_مرکزی مرجعیت و #مدیریت فرهنگی این دفتر بابت برنامه ریزی متفاوت و خوب شان، قدرشناسی و تشکر کرد.
سپس با بیان اینکه در شکل گیری قیام امام حسین(ع) و رخدادِ این فاجعه توسط مسلمانان آن زمان، انگیزه ها و علل دخالت داشت، به تبیین علل و انگیزه های قیام امام حسین پرداخت.
استاد_حوزه علمیه کابل تصریح کرد: کسانی که در کربلا حضور یافتند و خون فرزند پیامبر را ریختند، نه مشرک بودند، نه یهودی بودند، نه نصرانی، آنها مسلمان بودند و خود را پیرو اسلام می دانستند.
استاد_عالمی کوه بیرونی گفت: در رخداد عاشورای سال شصت و یک هجری، دو گروه در مقابل همدیگر قرار گرفتند: در یک طرف امام حسین(ع) فرزند دختر گرامی پیامبر(ص) و اهل بیت امام حسین(ع) است، در طرف دیگر، فرماندهی لشکر به عهده عمر سعد است.
هم_امام_حسین(ع) انگیزه و اهدافی دارد، هم عمر بن سعد به دنبال اهدافی است.
استاد عالمی کوه بیرونی، گفت: یک فرمول همیشگی در شکل گیری تمامِ جنایتها و خون ریزیها و فسادها، نقش اصلی را ایفا کرده است و آن عبارت است از «دنیا محوری»، و «#دنیاپرسی».
استاد_عالمی کوه بیرونی، تصریح کرد: دنیا، محاسن زیادی دارد؛ منتها گاهی همین دنیا در آموزه های قرآنی و بیانات حضرت امیر(ع) به پست تر از استخوان خنزیری در در دهان فرد جذامی تشبیه شده است. علت چنین نکوهش شدید چیست؟
وی_توضیح_داد: عامل اصلی و کلیدی در شکل گیری رخداد عاشورا دنیا پرستی است.
لذا بی جهت نیست اگر حضرت امیر(ع) فرمود: «حبّ دنیا رأس کل خطیئه». زیرا سرمنشاء و ریشۀ بسیاری از حوادث خونبار و ذلت بار، همین دنیا است.
استاد_عالمی کوه بیرونی فرمود: در تحلیل رخداد عاشورا نیز این عامل به صورت برجسته قابل رؤیت است.
وی_گفت: عمر سعد، فرمانده سپاه کوفه، فرزند سعد بن ابی وقاص فاتح صدر اسلام بود. از طرف عبیدالله زیاد به عنوان فرماندار ری انتخاب شد.
وقتی_امام_حسین(ع) به جغرافیای کوفه رسید، عبیدالله زیاد به او مأموریت داد تا راه امام(ع) را سَد نماید. عمر سعد، فرمود: چنین کاری، کارِ من نیست. من هر مأموریتی را حاضرم انجام دهم، اما در برابر فرزند علی(ع) نمی توانم صف آرایی نمایم. استاد عالمی گفت: بر اساس منابع تاریخ، عبیدالله زیاد، در همان جلسه فرمود، دیگر از «ری» خبری نیست.
عمر سعد یک شب اجازه خواست، در طول این مدت، با هرکسی مشورت و مصلحت کرد، عمر سعد را از این کار برحذر داشت.
 اما «#دنیا» چیزی بود که هوش از سر عمر سعد ربوده بود. لذا وقتی در کربلا آمد، امام حسین(ع) با او جلسه گذاشت و عمر سعد را از چنین کاری پرهیز داشت.
امام_فرمود: عمر! تو به خاطر رسیدن به «گندوم ری»، دست به جنایت می زنی، ولی بدان که طعم «گندوم ری» را نخواهید چشید! عمر سعد جواب امام(ع) را با استهزا و تَمَسخُر داد و فرمود: «جَو ری» هم کافی است.
این_دنیا_بود که عمر سعد را به چنین اقدام ننگینی وادار ساخت. او پس از حادثه کربلا نه خوشی دنیا را دید و نه آسایش آخرت خواهد دید.
اما_در_همین_کربلا، کسانی هم بودند مانند حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه، آنها هم، هر دو کوفی بودند، اما فریبندگی دنیا آنان را فریب نداد و توشۀ همیشگی برای خویش برداشتند.
گفتنی_است که به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا، برنامۀ سلسله گفتارهای عاشورایی «#سلام_بر_حسین» هر روزه ساعت 11 تا 12 در دفتر مرکزی مرجع فقید -رحمت الله علیه- با رعایت ظرفیت، و عمل به مقررات صحّی برگزار می گردد.

44
800000000000000
88881
Previous Next Play Pause
چاپ