گزارشی از ویژه برنامه جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

اخبار بازدید: 696

چهارشنبه 15 دلو 1399خورشیدی برابر با 20 جمادی الثانی 1442 قمری، مطابق با سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، ویژه برنامه ای در سالن دفتر مرکزی مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی ره برگزار گردید.

این برنامه با حضور مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی دام ظله و جمعی از اعضای دفتر مرکزی، علماء، طلاب علوم دینی مشغول تحصیل در حوزه علمیه قم و مهاجرین افغانستانی مقیم قم، برگزار گردید. این برنامه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری محترم قرآن جناب استاد اسحاق زاده افتتاح گردید. سپس فرهیخته گرامی جناب آقای رضایی به بیان مناقب و مدح حضرت زهرای سلام الله علیها مرضیه پرداخت.
صحبت های جناب حجت الاسلام و المسلمین نعمت الله صادقی(مسؤل بخش فرهنگی دفتر مرجعیت در بامیان و مرکز فرهنگی تحقیقاتی امام صادق ع)، پایان بخش این برنامه بود. جناب آقای صادقی، ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و روز مادر به تمام مادران و زنان و بانوان مسلمان و افغانستان، سخنان خودش را در سه محور ارائه نمود.
محور اول صحبت های ایشان این بود که مسأله زنان و بانوان می تواند از دو منظر متفاوت مورد مطالعه قرار گیرد: از منظر حقیقی و از منظر حقوقی؛ ایشان تأکید کرد که آنچه بیشتر مورد توجه هست، شخصیت حقوقی زنان است و شخصیت حقیقی ایشان کمتر مورد توجه قرار گرفته است. ایشان با استناد به برخی از آیات قرآن فرمود: از منظر قرآن و فرهنگ دینی، زنان نیز می تواند همانند مردان، واجد کمالات و حامل فضائل بی شمار گردد. ملاک و معیار برتری در اسلام، "مردن بودن" و "زن بودن" نیست، بلکه بهرمندی از کمالات معنوی، اخلاقی و فضائل انسانی است. از این منظر، شخصیت حقیقی زنان و مردان، یکسان تعریف می شود.
محور دوم سخنان ایشان تأکید بر نقش تربیتی زنان در خانواده و جامعه بود. ایشان با بیان آیه ۱۳ سوره مبارکه حجرات: "يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثي‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ"، فرمود: برابر مبانی دینی و منطق قرآن، تهیه مسکن و دیگر مایحتاج معیشتی زندگی وظیفه مرد و ایجاد سکینه و آرامش در زندگی، وظیفه بانوان و همسران است. مسؤل بخش فرهنگی دفتر مرجعیت در بامیان، گفت اگر محیط خانه برای زندگی توام با آرامش و اخلاق، فراهم نباشد، امکان تعالی و تربیت انسان های سالم نیز میسر نیست.
سومین محور صحبت آقای صادقی، در ارتباط با فعالیت های مدنی و تحول آفرین حضرت زهرا سلام الله علیها در جامعه بود. ایشان بیان کرد: حضرت زهرا سلام الله علیها نه به دنبال ایجاد شکاف و شقاق امت اسلامی بود و نه هدف شخصی دیگری داشت؛ حضرت زهرا سلام الله علیها به دقت متوجهِ انحرافی شده بود که دامن امت اسلامی را گرفته بود. او می کوشید مانع گسترش این انحراف شود و به عنوان یک رسالت، روشنگر نماید.
آقای صادقی در بخش پایانی صحبت های خودش به حوادث و رخدادهای بهسود اشاره کرد و گفت: هم اصل این اتفاق بسیار شوک آور، و هم اظهار همدردی سراسری هموطنان ستودنی بود. ایشان خواهان حل بحران از مجرای گفتگو و پرهیز از تداوم خشونت شد و برای شهدا و خانواده های شهدا آرزوی روسفید و سربلندی نمود.

 مدیریت فرهنگی دفتر حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی دام ظله

2
2
1
1
3
3
7
7
4
4
5
5
چاپ