گزارشی از ویژه برنامه میلاد امام جواد علیه السلام

اخبار بازدید: 960

امروز دوشنبه 4 حوت 1399خورشیدی برابر با دهم رجب 1442ق، به مناسبت سالروز میلاد امام محمدتقی جواد الائمه علیه السلام، محفل جشنی در دفتر مرکزی مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی رحمه الله با حضور و اشراف مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی دام ظله برگزار گردید.
این مراسم با قرائت آیاتی از کلام الله مجید توسط فرهیخته قرآنی، قاری محترم قرآن جناب آقای حمید فیاض آغاز گردید، سپس جناب آقای سید احمد امیری با نفس و نوای گرم شان به مدیحه خوانی پرداخت.

 در ادامه جناب حجت الاسلام و المسلمین موسی رضایی کارشناس محترم مسائل دینی و فرهنگی، سخنان خودش را با موضوع «ویژگیهای عصر امام جواد(ع) و نقش آن حضرت در تقویت باورهای اعتقادی امامیه» ارائه نمود.

 آقای_رضایی ضمن تبریک مناسبت میلاد امام جواد علیه السلام و تجلیل از مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی ره، سخنان خودش را در دو بخش ارائه نمود: حاکمان عباسی در دوره امام محمد تقی علیه السلام و اهداف و برنامه ایشان برای کم رنگ سازی نقش امام رضا و امام جواد علیهما السلام در جامعه اسلامی، و اوضاع و شرایط شیعیان عصر امام جواد علیه السلام مورد بررسی قرار گرفت.
 حجت الاسلام_رضایی گفت: در دوره امام جواد علیه السلام و با روی کار آمدن مأمون، عباسیان به اوج اقتدار ظاهری رسید؛ عباسیان از یک سوی با استفاده از ابزار حیله و تزویر و ظاهرنمایی و از سوی دیگر به دلیل پایبندی به فقه حنفی و حمایت از نهضت ترجمه و عقل گرایی اعتزالی، در صد آن بود که نقش و مرجعیت اهل بیت را کمرنگ سازند. دعوت امام رضا علیه السلام از مدینه به خراسان و دعوت امام جواد علیه السلام به بغداد و به تزویج دادن اکراهی دخترش ام فضل به امام جواد علیه السلام، به منظور تحت نظر گرفتن و انحصار حضور امام(ع) بود.

 از سوی_دیگر، پیدا شدن جریان واقفیه پس از شهادت حضرت کاظم(ع) و شهادت امام رضا علیه السلام در دوران کودکی امام جواد علیه السلام، واقفیان را بر آن داشته بود تا شبهاتی را پیرامون امامت امام جواد علیه السلام، مطرح نمایند. به دلیل رخداد این مسایل، حتی برخی از شیعیان نیز در یک حیرت و سرگردانی قرار گرفتند. چنین چیزی می طلبید که امام جواد علیه السلام، نقش خودش را با درایت و تدبیر ایفاء نماید. مناظرات مختلف با پیراوان واقفیه، پاسخ به پرسش های اعتقادی شیعیان و امت اسلامی، حفظ شبکه وکالت و ارتباط با شیعیان، از جمله اقدامات حضرت جواد علیه السلام بود.

حجت_الاسلام_رضایی در پایان سخنان خودش، با بیان این نکته که روزگار ما شباهت به روزگار امام جواد علیه السلام دارد؛ طرح پرسشهای شبهه افکنانه، ایجاد تردید در باروهای دینی و اعتقادی مردم، دامن زدن به مباحث مبتنی بر دانش روزگار و شبهه عدم پاسخگویی دین، از جمله موضوعات انحرافی و مغرضانه است که در روزگار ما، کم و بیش به آن دامن زده می شود. به همین دلیل جامعه دینی باید مراقب این دست شیادیها و فتنه انگیزی ها باشند.
 مشروح_بیانات حجت الاسلام جناب آقای رضایی را می توانید از طریق آیدی شبکه های اجتماعی مرجعیت در تلگرام، فیسبوک و واتساب دنبال نمایید.

مدیریت_فرهنگی دفتر حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی دام ظله

2
2
3
3
4
4
4
4
5
5
6
6
7
7
8
8
چاپ