گزارش ویژه برنامه ای روز ولادت فرخنده موعود موجو، حضرت حجت بن الحسن، صاحب العصروالزمان(عج)،

دوشنبه نهم حمل 1400، برابر با نیمه شعبان 1442قمری، به مناسبت سالروز ولادت با سعادت حضرت حجت بن الحسن علیه‌السلام محفلی جشنی در دفتر مرکزی مرجع فقید حضرت آیت‌الله العُظمی محقق کابلی رحمت‌الله علیه با حضور و اشراف حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله برگزار گردید.
این مراسم با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط قاری محترم قرآن جناب آقای سید محمد فروغی آغاز شد. سپس جناب آقای سید رئوف رضایی به مدیحه‌سرایی و بیان مناقب حضرت ولی‌عصر ارواحنا له الفداء پرداخت.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین استاد عالمی کوه‌بیرونی به ایراد سخن پرداخت. ایشان با تبریک عید فرخنده ولادت امام عصر ارواحنا له الفداء و با تجلیل از مرجع فقید مرحوم حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی رحمت الله علیه، محور سخنان خودش را به مسأله «انتظار» اختصاص داد. استادِ حوزه‌ی علمیه‌ی کابل با بیان این نکته که مسأله انتظار از جمله مسایل بنیادین و اساسی در ادیان الهی و دین اسلام است، به بررسی ابعاد این مسأله پرداخت.
استاد عالمی کوه بیرونی ابتدا به دو نظریه و برداشت نادرست از مسأله انتظار اشاره کرده و گفت: یک تصور نادرست از مسأله انتظار توسط برخی از مستشرقان، خاورشناسان و اسلام‌شناسان غربی مطرح شده است؛ آن‌ها چنین می‌گویند که مسأله انتطار یک باور اصیل و ریشه‌دار در اسلام نیست، بلکه یک مسأله مُستَحدث و ناشی از شکست‌های است که در ادامه فتوحات اسلام رخ داده است. مسلمانانی که فتوحات‌شان با وقفه رو به‌رو گردیدند و در اثر اختلافات و مشاجرات داخلی، دچار شکست‌های مقطعی شدند، برای سرپوش‌گذاری بر شکست‌های‌شان مسأله انتظار را مطرح کردند. به باور این مستشرقان، در چنین شرایط برخی از اندیشمندان مسلمان، به منظور تقویتِ روحیه و امید، به تکاپو افتادند و مسأله انتظار را ساختند و پرداختند، از این جهت این مسأله، ریشه در باورهای و اعتقادات اصیل اسلامی ندارد.
نظریه و تصور نادرست دیگر، توسط برخی از جامعه‌شناسان ماتریالیست و مادی‌گرا مطرح شده است. آنها مسائل را با عینک اقتصادی بررسی می‌کنند و باور دارند که مفاهیمی مانند انتظار، صبر و زهد، ریشه‌ی اقتصادی دارد و ساخته و پرداخته طبقه‌ی سرمایه‌دار و در راستای تخدیر و رکودکشاندن کارگران و زحمت‌کشان است. این جامعه‌شناسان می‌گویند: کار، توسط کارگران انجام می‌شود اما نفع و سود این رنج، نصیب سرمایه‌داران می‌شود؛ کارگرانی که چنین رویه‌ای را مشاهده می‌کنند، آستانه تحمل و بردباری‌شان لبریز می‌گردد و به فکر اعتراض، شورش، انقلاب و بلوا می‌افتد. در همین گیردار، مذهب با مفاهیمی مانند صبر، بردباری، امید به آینده، و انتظار به کمک سرمایه‌داران می‌آیند و شورش و اعتراض کارگران را خنثی می‌سازد. و به آن‌ها می‌گویند اکنون وقتِ شورش و انقلاب نیست، صبر کنید و انتظار بکشید. انقلاب وظیفه شما نیست، بگذارید تا مردی با فلان ویژگی بیاید و بساط ستم‌گری و تبعیض را برای همیشه برچیند و دادِ شما را بگیرد و حق شما را بستاند.
استاد عالمی کوه بیرونی با بیان این نکته که این دو نظریه، به دنبال آن است که مسأله انتظار را یک مسأله بی‌بنیاد و چاره‌اندیشانه تبیین کند، گفت: هر دو نظریه انتظار را یک وَصله ناچسپ به تعالیم اسلام قلمداد می‌کند. استاد عالمی کوه‌بیرونی سپس به تحلیل این مساله مبتنی بر منابع و باورهای اصیلی اسلام پرداخت و نقش مثبت آن را در جهان کنونی تشریح نمود.
استاد عالمی کوه‌بیرونی گفت: جهان امروز با تمام پیشرفت و دستاورهای خیره‌کنده و مثبتی که در عرصه‌ی علم، صنعت، تکنولوژی، ارتباطات و اطلاعات کسب کرده است، اما هم‌چنان ظلم، تبعیض، بیدادی، استثمار، از وِیژگی‌های دنیای امروز است. استاد عالمی کوه‌بیرونی افزود: حیله‌گیری، نیرنگ، دسیسه‌بازی، از عناصر اصلی سیاست‌ورزی جهان کنونی است.
ایشان به رخدادهای اخیر داخل کشور اشاره کرد و گفت: جناب رئیس جمهور، در دوره اول انتخابات ریاست جمهوری خودش، سه‌شعار زیر را محور سخنرانی‌های انتخاباتی خودش قرار داده بود:
همه افغان‌ها در برابر قانون یکسان است؛ شهروندِ درجه اول و درجه دوم نداریم؛
مرکز کشور، باید از حالت زندان طبیعی خارج شود و در پروژه‌های انکشافی در اولویت قرار گیرد؛
مساله کوچی‌ها را برای هميشه حل خواهم کرد.
استاد عالمی کوه‌بیرونی گفت: متاسفانه دور اول تمام شد و دور دوم نیز در حال سپری شدن است، اما هیچ یک از این شعارها، مُحَقَق نشد، در بدل، اقدامات زیادی در اولویت قرار گرفت که مورد انتظار نبود. ایشان به شکل‌گیری جبهه مقاومت در بهسود اشاره کرد و گفت: بر همگان واضح است که این جبهه مردمی در اَثر کم‌کاری و سهل‌انگاری دولت در تأمین امنیت شهروندان شکل گرفت، انگیزه و هدف آن هیچ‌گاه رویاروی با دولت مرکزی و قانونی نبود. نیروهای خیزش مردمی به دنبال تأمین امنیت مردم و به عنوان سپر دفاعی مردم بودند. از این رو، اقدامات اخیر حکومت سوال برانگیز و بر خلاف مصالح کشور است.
حجت الاسلام استاد عالمی کوه‌بیرونی در بخش دیگری از سحنانش به کارکردهای مثبت و مفید باوَر به مهدویت و انتظار پرداخت و گفت: اعتقاد به امام عصر عج، باور به غیبت و نیابت از سوی امام علیه‌السلام، تکلیف‌آور است. فقها، مراجع و عالمان دینی اگر خدماتی را انجام داده‌اند و اگر رِدای علم و فقاهت را به دوش کشدیده‌اند، بر اساس باور به نیابت از سوی امام عصر عج بوده است. فردی که چنین باوَری دارد خودش را در قبال جامعه و سرنوشت آن مسول می‌داند و برای جبران نارسائیها و کاهش آلام و رنج‌ انسان‌ها تلاش می‌کند.
استاد عالمی کوه‌بیرونی از مرحوم آیت‌الله العظمی محقق کابلی ره به نیکی یاد کرد و گفت: تمام افتخار این فقیه وارسته و فقید در این بود که به عنوان یکی از نائبان امام عصرعج رِدای مرجعیت دینی را بدوش کشیدند و خدمات ارزشمندی را در جامعه و کشور به ارث گذاشت. ایشان با بیان این نکته که: با رفتن ایشان طیف عظیمی از مردم و هموطنان ما، نگران آینده و تداوم اقدامات فرهنگی و دینی ایشان بودند، افزود: لطف الهی شامل حال مردم کشور گردید و این پرچم بر زمین نماند و شاگردِ فقیه و فرزانه ایشان، حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی این مسؤلیت را قبول نمود. از این بابت خدا را شاکریم و از آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی بابت پذیرشِ این مسؤلیت خطیر، قدرشناسی می‌کنیم.
حجت الاسلام عالمی کوه‌بیرونی در پایان سخنان خودش را به آیات نورانی قرآن و روایات امامان معصوم علیهم‌السلام مستند نمود.
با بانگِ جان‌بخشِ اذان ظهر توسط جناب آقای صائمی، شرکت کنندگانِ در محفل، مهیای انجامِ فریضه‌ی ظهر و عصر گردیدند. اقامه‌ی نماز ظهر و عصر به امامت مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله پایان‌بخش این مراسم بود.
مشروح بیانات حجت الاسلام استاد عالمی کوه‌بیرونی را می توانید از طریق آیدی شبکه های اجتماعی مرجعیت در تلگرام، فیسبوک و واتساب دنبال نمایید.
مدیریت فرهنگی دفتر حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله.


چاپ