گزارش ویژه برنامه اقامه نماز عید سعید فطر توسط مرجع جهان تشیّع حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی(مدظله العالی) در دفتر مرکزی قم.


پنجشنبه23 ثور 1400 ه ش برابر با 1 شوال 1442 ه ق نماز عید سعید فطر در دفتر مرکزی مرجع فقید حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی(ره) در قم با شرکت پرشور بسیاری از اساتید، علماء، طلاب، شخصیت‌های علمی، فرهنگی، مؤمنین روزه دار، یاد گاران مرجع فقید حجج اسلام شیخ مهدی محقق و شیخ جواد محقق و اعضای دفتر برگزار گردید.
این برنامه با ذکر شعار «اللَّهُ أَکْبَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ وَلِلَّهِ الْحَمْدُ الْحَمْدُلِلَّهِ عَلَی مَا هَدَانَا وَلَهُ الشُّکْرُ عَلَی مَا أَوْلانَا» توسط حجت الاسلام والمسلمین آقای زاهدی آغاز گردید و مؤمنین نماز گزار در فاصله‌ی کوتاهی این جملات توحیدی را شعار دادند سپس نماز با شکوه عید سعید فطر توسط مرجع جهان تشیّع حضرت آیت الله العظمی بهسودی(مدظلّه العالی) اقامه گردید.
در پایان نماز، حضرت آیت الله فاضلی خطبه‌ای ایراد فرمود و در آغاز خطبه ضمن فرستادن سلام و صلوات به ارواح پاک و مطهر ائمه اطهار(ع) ، مؤمنین روزه دار، مراجع عظام تقلید گذشته، روح بلند و ملکوتی مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی(ره) و شهداء به خصوص شهدای دانایی مکتب سید الشهداء در غرب کابل به تمامی مسلمانان روزه دار و نماز گزاران و حاضرین در محفل عید سعید فطر را تبریک و شادباش گفته و به خانواده‌های شهدای غرب کابل ادای احترام کرده و صمیمانه ابراز تسلیت و همدردی نمود.
معظّم‌له در این خطبه به دو موضوع اساسی روز و کاربردی اشاره فرمود: نخست ایشان حمله تروریستی در مکتب سیدالشهدای غرب کابل و این جنایت ضد انسانی و بشری را مورد تحلیل قرارداد و فرمود: حمله تروریستی و خونین مکتب سیدالشهداء در منطقه دشت برچی کابل که تمامی دانش آموزان این مکتب را دختران معصوم و بی‌گناه تشکیل می‌دادند یک جنایت ضد اسلامی و انسانی بود و این جنایت آن قدر وحشتناک و سنگین بود که اولین بار شیعه و سنی و تمامی شخصیت‌های علمی، فرهنگی، سیاسی داخل و خارج کشور، مراجع عظام تقلید قم المقدّسه و نجف اشرف حتی پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیکهای جهان این حمله خونین را یک اقدام غیر انسانی دانسته و محکوم کردند.
معظّم‌له در ادامه این حمله تروریستی بر مکتب دخترانه‌ی سید‌الشهداء در غرب کابل را جنایت بی‌سابقه و ضد بشری دانست و به شدت محکوم کرد و به اتحاد بین شیعه و سنی تأکید کرده و فرمود: شیعه و سنی برادر هم هستند و آنهای که مرتکب این‌گونه جنایات می‌شوند در اقلیت بوده و از عُمّال بیگانگان می‌باشند. ایشان در این بخش برای قربانیان این روی داد طلب علودرجات و مجروحین حادثه دعای شفای عاجل کرد و از خداوندسبحان صبر و شکیبایی را برای خانواده‌های شهداء خواستار شد.
حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی در بخش دوم از سخنانش به مناسبت عید سعید فطر به چند مسأله مبتلابه اشاره داشت و فرمود: مسأله اول انتقال زکات فطره است. در صورتی که در شهر فقیر و مستحق وجود داشته باشد جایز نیست که زکات فطره را بعد از جدا کردن به شهر و کشور دیگر انتقال بدهد مگر در موارد اضطراری که فقرای این شهر به اندازه فقرای آن شهر و کشور نباشند یا اینکه در این شهر فقیری وجود نداشته باشد مانند کشورهای خارج که در این موارد مؤمنین می‌توانند تمام زکات فطره‌شان را انتقال بدهند. اما در مثل کشور ایران انتقال زکات فطره به کشور افغانستان محل اشکال است. معظم‌له فرمود: باتوجه به اینکه در کشور ایران هم فقراء زیاد هستند در صورت اضطرار مؤمنین مجاز می‌باشند که نصف زکات فطره‌شان را به افغاستان انتقال داده به فقراء و آسیب دیدگان بدهند.
مسأله دوم تبدیل زکات فطره است. معظم‌له فرمود: کسی که زکات فطره را جدا کرده است تعویضی آن جایز نیست باید عین آن را به فقراء انتقال بدهد. اگر این پول را تبدیل کند و یا از طریق کارت، کارت به کارت کند محل اشکال است مگر آنکه از طرف فقیر وکیل شود و پول زکات فطره خود و دیگران را قبض نماید در این صورت تبدیل و کارت به کارت اشکال ندارد برای آنکه قبض وکیل به منزله قبض موکل است.
مسأله سوم این است: کسانی هستند که توانایی روزه گرفتن را دارند ولی به خاطر اینکه کار می‌کنند و کار سنگین بوده یا هوا خیلی گرم است نمی‌توانند روزه بگیرند این مسأله دو صورت دارد. صورت اول این است که برخی از افراد هستند چهار سال یا بیشتر مقیم یک شهر یا کشور یا متولد یک شهر و کشور می‌باشند که در این صورت حکم وطن را پیدا می‌کند اگر این افراد بخواهند روزه نگیرند باید هروز قبل از ظهر چهار فرسخ یعنی بیست ودونیم کیلومتر مسافرت کرده و در آنجا افطار نموده و برگردند و کارشان را انجام بدهند و این کار فرار از روزه حساب می‌شود حرام نیست ولی کراهت دارد. البته مؤمنین سعی کنند از برکات روزه بهره‌مند شوند. صورت دوم این است که برخی از افراد مثلا از افغانستان به ایران می‌آیند چهارماه یا یک‌سال و یا دوسال می‌خواهند کار کنند ولی بنا ندارند که اینجا بمانند و مقیم شوند و این افراد می‌توانند اقامه نکنند و هر نه روز بیست و دونیم کیلومتر مسافرت کرده و در آنجا افطار نموده و سرکارشان برگردند و این افراد نمازشان شکسته هستند و روزه هم ندارند و فقط می‌توانند قضایی روزه شان را در وطن و یا در جای که اقامه کردند بگیرند منتها اگر این افراد کوتاهی کرده و نرفتند که حکم شرعی‌شان را یاد بگیرند جاهل مقصر بوده روزه های که نگرفتند هم قضا دارد و هم کفاره و لی افراد که برایشان مقدور نبوده که مسائل شرعی‌شان را یاد بگیرند یا عقیده ایشان بر این بوده که این مسأله اشکال ندارد و این افرد جاهل قاصر بوده و روزه‌های را که نگرفتند قضایی دارد ولی کفاره ندارد.
موضوع بعدی مسأله طلاب، دانشجویان، کارمندان و سربازان دولت هستند که غذایشان را حوزه علمیه، دانشگاه و دولت می‌دهند. از آنجای که این‌ها مهمان حوزه، دانشگاه و دولت نیستند. دانشجویان خودشان به دانشگاه پول می‌دهند، طلاب و کارمندان و سربازان که از بیت‌المال استفاده می‌کنند مهمان بیت‌المال هستند زکات فطره آن‌ها به عهده خودشان هستند نه به عهده حوزه و دولت زیرا که خود دولت و حوزه جزء بیت‌المال هستند. بله اگر کسی قبل از غروب عید فطرمهمان کسی دیگری شود و یک شبانه روز یا بیشتر در آنجا بماند و نان خور صاحب خانه حساب شود زکات فطره آن شخص به عهده صاحب خانه است. در این صورت اگر صاحب خانه فقیر است و مهمان هم زیاد هستند مهمانان می‌توانند از طرف صاحب خانه وکیل شوند که زکات فطره‌شان را خودشان از طرف صاحب خانه پرداخت کنند اشکال ندارد و صاحب خانه برئ الذّمه می‌شود اما اگر فقط به اندازه یک شام خوردن باشد مثل اینکه افرادی شب عید فطر به عنوان ختم قرآن دعوت می‌شوند و شام هم می‌خورند بنابر نظر اکثر فقهاء زکات فطره این‌ها به عهده خودشان هستند.
حضرت آیت الله العظمی فاضلی(حفظه الله) در پایان سخنانش برای قبولی طاعات و عبادات همه مؤمنین، اتحاد مسلمانان، رفع گرفتاریها، شفای مرضی و ریشه کن شدن بیماری منحوس کرونا و فرج ظهور امام زمان(عج) دعاکرد و برای اموات و گذشتگان مؤمنین و حق داران، مراجع عظام تقلید گذشته و روح بلند و ملکوتی مرجع فقید سعید و شهداء به خصوص شهدای دخترانه‌ی مکتب سید‌الشهدای غرب کابل غفران و رحمت الهی را مسئلت داشت.


چاپ