گزارشی از مراسم سالروز شهادت حضرت امام محمدتقی علیه‌السلام

یکشنبه ۲۰ سرطان ۱۴۰۰ برابر با ۳۰ ذی قعده ۱۴۴۲ق، همزمان با سالروز شهادت جانگذار حضرت امام محمدتقی علیه‌السلام مراسمی در دفتر مرکزی مرجع فقید حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی ره با اشراف و حضور مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله برگزار گردید. این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط قاری محترم قرآن، جناب آقای سید عبدالعظیم حسینی آغاز شد. سپس مرثیه‌سرای اهل‌بیت علیهم‌السلام جناب آقای سید محمدفکور اکبری به بیان مصائب و مراثی اهل‌بیت علیه‌السلام پرداخت.
سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای حمید زکی، بخش دیگری از این مراسم بود. ایشان در آغاز سخنان خویش ضمن گرامیداشت یاد فقیه فقید حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی(ره) و آرزوی سلامتی با عزت و دوام توفیق برای حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله، یاد شهدای تحولات اخیر کشور را گرامی داشت و اوضاع مناطق مختلف کشور را نگران‌کننده و بحرانی دانست و اظهار امیدواری نمود که با همت و عزم جدی مسؤلان امور امنیتی و دعای مؤمنان و توسل به پیشگاه امامان معصوم، به خصوص حضرت جوادالائمه علیهم‌السلام، دشوارها و نگرانی‌های هموطنان رفع گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین زکی در بخش دیگری از سخنان خویش به تبیین اوضاع و شرایط عصر امام جواد علیه‌السلام پرداخت و دورانِ امام جواد را یکی از دوران‌های حساس در طول تاریخ امامت خواند. ایشان گفت: بر حسب آنچه در تاریخ نقل شده است، حضرت امام رضا علیه‌السلام تا ۴۷ سالگی، اواخر زندگی مبارک‌شان صاحبِ فرزندِ پسر نشد، همین امر سبب شده بود که زمینه برای برخی شبهاتی اعتقادی مغرضان را فراهم نمایند. گروه انحرافی واقفیه که خود به امام موسی کاظم علیه‌السلام متوقف مانده بود، پیشگام در طرح این شبهه بود. آنها می‌گفتند کسانی که باور به امامت دوازده امام دارند، با توجه به اینکه حضرت رضا صاحبِ فرزندِ پسر نیست، چگونه به تدوام امامت باور دارند! حجت‌الاسلام و المسلمین آقای زکی در تشریح ویژگی‌های دوران امام جواد علیه‌السلام گفت: وقتی امام محمدتقی علیه‌السلام به دنیا آمد، از سوی امام رضا علیه‌السلام به مولود پُر خیر و برکت تعبیر شد، فرقه واقفیه خلع سلاح شده و توطئه های آنها نقشی بر آب شد. اما چند سالی بیش نگذشت که پدر بزرگوارش در خراسان به شهادت رسید. شهادت امام رضا علیه‌السلام، زمینه را برای یک شبهه دیگری مغرضان فراهم نمود. آنها چنین وانمود می‌کردند که شخصی که هنوز کودک است و ظاهرا هشت سال بیشتر ندارد، چطور می‌تواند مسؤلیت زعامت و امامت مردم را به عهده بگیرد؟

حجت الاسلام حمید زکی گفت: تصور نشود این شبهه مربوط به همان روزگار بوده و یک بحث تاریخی صِرف است؛ زیرا اولاً همین چند سال پیش حکمتیار، کتابی در ارتباط با امامت مهدی موعود(ع) نوشت و در خلال آن شبهات مغرضانه علیهِ اعتقادات امامیه مطرح نمود. یکی از شبهات ایشان همین مسأله ی بود که در مورد امامت امام جواد علیه‌السلام مطرح بود. ثانیا در اندیشه‌ی اهل‌سنت، مسأله‌ی زعامت امت اسلامی، به گونه طرح شده است که به جای امامت و نص و نصب الهی، منطق «اَلحَق لِمَن غلب» حاکمیت دارد. هرکسی، چه شایستگی داشته باشد یا نداشته باشد، هر طوری زمامل امور مردم را به عهده بگیرد، ولو با زُور و خونریزی و قتل و غارت باشد، همان کس، حاکم و خلیفه جامعه اسلامی است. همین اندیشه است که زمینه برای شکل‌گیری گروهای جنگجو و جنایت‌پیشه را فراهم می‌کند و دست ایشان را در هر نوع جنایت باز می‌کند. امامت در اندیشه شیعه، با چنین تفکری سازگار نیست و زور و جنایت را، راهِ رسیدن به منصب امامت نمی‌داند.

حجت‌الاسلام حمید زکی سپس به تبیین پاسخ این شبهات پرداخت و نقش امام جواد علیه‌السلام در این زمینه را برجسته نمود. آقای زکی گفت: حسب نقل تاریخ، امام جواد هشت‌ساله بود که امام رضا علیه‌السلام به شهادت رسید و به دنبال آن، امام محمدتقی به امامت رسید. همین مسأله سبب شد که امام جواد در معرض توجهِ مردم و حتی خلفای عباسی قرار بگیرد. اما امام جواد علیه‌السلام به لطف و عنایت الهی، خوش درخشید و تمام فتنه‌ها را نقش بر آب نمود. آن حضرت در جلسات مهم مناظره که توسط مأمون دائر می‌شد شرکت می‌کرد و به پاسخ‌های سران واقفیه و معتزله جواب می‌داد و جایگاه امام را تبیین و تشریح می‌کرد که آن مناظرات معروف است. آقای زکی گفت: پاسخی که امام جواد علیه‌السلام می‌داد مستند به آیات قرآن بود. امام جواد علیه‌السلام حضرت یحیی را شاهد می‌آورد که در عین کودکی از فضلیت نبوت بهره‌مند شد که خداوند سبحان فرمود: «َیا يَحْيَى خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ وَ آتَيْنَاهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا» و نیز حضرت عیسی علیه‌السلام با اینکه هنوز در گهواره بود، اما به تعبیر قرآن، «إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا» از نعمت نبوت برخوردار شد.
ایشان با اشاره به سخنانی از حضرت امام رضا علیه السلام افزود: هرچند شکوفایی عقل به لحاظ زمانی معمولا مرز خاصی دارد، ولی هرگز بُعدی ندارد که خداوند قادر و حکیم، بر اساس مصالحی، مدت این دوره را کوتاه کند و در پرتو لطف خداوند، شخص در سنین کودکی به رشد و شکوفایی و به مقام منصب نبوت و امامت برسد، چنانکه افرادی نظیر حضرت یحیی و حضرت عیسی به این مقام رسیدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین زکی، سخنانش را به نقل دو روایت از حضرت امام محمدتقی متبرک نمود و پایان بخشید.

مدیریت فرهنگی دفتر حضرت‌ آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله


چاپ  

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید