گزارش مراسم چهارمین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی (ره)

روز جمعه 19 / ۳ / ۱۴۰۲، مطابق با ۲۰ / ذی القعده ۱۴۴۴. چهارمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت ‌آیت‌الله العظمی محقق کابلی (ره) در شهر مقدس قم بر گزار شد. مجلس، با حضور مرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی (مد ظله العالی)، یاد گاران مرجع فقید و جمعیت زیادی ازعلما، دانشجویان واقشار مختلف مهاجرین در مسجد اهل‌بیت (علیهم السلام) برپا گردید. نمایندگان مراجع عظام تقلید، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین استان قم، هیئت جامعة المصطفی، هیئات مذهبی مهاجرین افغانستانی از جمله شرکت‌کنندگان دراین مراسم بودند.
مجری برنامه جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای زاهدی، پس از قرائت پیام رهبر جمهوری اسلامی ایران و اعلام فاتحه، از قاری بین المللی قرآن کریم: جناب آقای فروغی به جایگاه دعوت و ایشان هم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید محفل را به نور وحی عطر آگین نمود. از برنامه های دیگر مراسم، مدیحه سرایی و ذکر توسل به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) بود که توسط جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای اصغر رضایی انجام گرفت. در ادامه مراسم، پیام مرجع عالی قدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی(حفظه الله) به مناسبت چهارمین سالگرد مرجع فقید، توسط حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای محمد حسین حسن زاده قرائت گردید.
برنامه پایانی مجلس، در میان انبوه جمعیت شرکت کننده، سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین آقای فیاض ارزگانی بود. ایشان، اجتهاد را پیشرفته‌ترین و ‌مدرن‌ترین اصل حقوقی دانست که حقوق‌دانان برجسته‌ی دنیا به این حقیقت اعتراف کرده‌اند.
وی اظهار داشت: اجتهاد تجلی واقعی آزادی بیان و اندیشه است که در تداوم اسلام برای نسل‌ها در طول تاریخ نقش کلیدی داشته است.
ایشان بیان داشت: سؤال این است که این ظرفیت در کجای اسلام است که به سبب آن می‌تواند تا آخر جهان و تا دورانی که انسان زنده است و با این همه تحولات شگرف پاسخگوی نیازهای بشری در حوزه‌ی دین باشد؟ وی افزود: در عصر تکنولوژی که سیر تحولات بگونه‌ای است که درهردقیقه‌ی حداقل ده تحول در زندگی انسان‌ها رخ می‌دهد و هر تحولی نیاز ایجاد می‌کند و هر نیازی در حوزه‌ی دین سوال مطرح می‌کند، دین اسلام که قرن‌ها پیش آمده با کدام ظرفیت می‌تواند پا به پای تحولات بشری جلو برود؟ پاسخ در اجتهاد است؛ در متون معتبر اسلامی آنقدر اصول و‌ قواعد کلی مطرح شده که آن اصول و قواعد تمام جزئیات احکام و مسایلی را که به‌ وقوع می‌پیوندد در بر می‌گیرد. سخنران گفت: این اجتهاد است که ‌پاسخگوی نیازهای انسانی در همه‌ی زمان‌ها و ‌تحولات می باشد. ایشان بیان کرد: اجتهاد فقط یک مسئله‌ی فقهی نیست، بلکه مدرن‌ترین اصل حقوقی موجود است و تبلور اجتهاد در مرجعیت نمایان می‌شود و مرجعیت دینی معرفت دینی را در جوامع نشر می‌دهد.
به گفته‌ی وی، حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی (ره) به عنوان یک مجتهد جامع الشرایط افزون بر اینکه سهم بسیاری درتولید و‌ گسترش دانش فقه و اصول داشت، صدها پیام در مناسبت‌های گوناگون سیاسی و اجتماعی و ده‌ها سخنرانی و گفتگو از سوی ایشان نشان می‌دهد که ‌آیت‌‌الله العظمی محقق کابلی (ره) در همه‌ی تحولات و‌ مناسبت‌های اجتماعی و سیاسی برای تعیین سرنوشت مردم و آگاهی بخشیدن حضور فعال داشته است. از سویی هم خط و تفکر و اندیشه و راهنمایی و نصایح ‌آیت‌الله العظمی محقق کابلی (ره) همواره مبتنی بر اعتدال و رعایت و خواهان آن بوده است ورعایت حقوق همگان را لازم می‌دانست و توجه به مصالح علیای کشور را ضروری بر می‌شمرد. وی به برخی از خدمات علمی مرجع فقید اشاره کرد و گفت: بیشتر از بیست مسجد و ‌مصلی در سراسر افغانستان به صورت مستقیم یا توسط نمایندگان ایشان ساخته شده است. افزون بر این حدود بیست مرکز علمی، فرهنگی و دینی توسط ایشان برای آگاهی و رشد علمی و فکری و ذهنی مردم تاسیس و فعال شده است تا از وضعیت بی‌سوادی و‌ جهل و ‌نادانی خارج شوند و به علم و دانش دست یابند و بتوانند برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند. فیاض ارزگانی با اشاره به برخی از مشکلات فعلی جامعه‌ی تشیع در افغانستان، راه‌ حل رفع مشکلات و محدودیت‌ها را تعامل سازنده دانست و گفت: جنگ همیشه کارساز نیست بلکه باید گفتگو کرد و به تفاهم رسید.(محتوای سخنرانی از خبر گزاری آوا گرفته شده است). قربان علی کریمی.

IMG_7179
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۰_۰۰-۵۵-۳۹
IMG_7013
IMG_7155
IMG_7162
IMG_7170
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۰_۰۰-۵۶-۰۳
IMG_7050
IMG_7265
IMG_7241
IMG_7178
IMG_7186
IMG_7188
IMG_7192
IMG_7196
IMG_7206
IMG_7258
IMG_7262
IMG_7305
IMG_7306
photo_۲۰۲۳-۰۶-۰۹_۱۶-۴۱-۴۸
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۰_۰۰-۵۶-۳۴
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۰_۰۰-۵۵-۳۵
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۰_۰۰-۵۵-۳۶
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۰_۰۰-۵۵-۴۱
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۰_۰۰-۵۶-۱۷
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۰_۰۰-۵۵-۴۴
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۰_۰۰-۵۵-۴۷
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۰_۰۰-۵۵-۴۹
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۰_۰۰-۵۵-۵۱
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۰_۰۰-۵۵-۵۲
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۰_۰۰-۵۶-۰۵
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۰_۰۰-۵۵-۵۳
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۰_۰۰-۵۶-۲۶
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۰_۰۰-۵۵-۵۵
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۰_۰۰-۵۵-۵۷
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۰_۰۰-۵۶-۰۰
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۰_۰۰-۵۶-۰۱
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۰_۰۰-۵۶-۰۸
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۰_۰۰-۵۶-۱۱
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۰_۰۰-۵۶-۱۴
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۰_۰۰-۵۶-۲۵
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۰_۰۰-۵۶-۱۶
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۰_۰۰-۵۶-۱۹
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۰_۰۰-۵۶-۲۰
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۰_۰۰-۵۶-۲۲
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۰_۰۰-۵۶-۲۹
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۰_۰۰-۵۶-۳۲
IMG_6971
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۰_۰۰-۵۶-۳۷
IMG_7317
IMG_7291
Previous Next Play Pause

چاپ