گزارش مختصری از سفر مرجع عالیقدر حضرت آیت اللّه العظمی فاضلی بهسودی(مدظله العالی) به تهران-شهرری، به مناسبت چهارمین سالگرد ارتحال حضرت آیت اللّه العظمی محقق کابلی(رحمة اللّه عليه)

روز جمعه مورخ 26/3/1402ش. برابر 27 ذی‎قعده 1444ق.
قسمت اول

مرجع عالیقدر حضرت آیت‎اللّه العظمی فاضلی بهسودی(مدظله العالی) به منظور شرکت در مراسم چهارمین سالگرد ارتحال حضرت آیت‎اللّه العظمی محقق کابلی(رحمة اللّه عليه)، در تهران-شهر ری به دعوت مهاجرین و ستاد برگزاری مراسم ارتحال مرجع فقید شركت كردند.
در این سفر که یادگار مرجع فقید جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای مهدی محقق و جمعی از اعضای دفتر قم، معظم‎ له را همراهی می‎کردند؛ در بدو ورود به شهرری از سوی مهاجرین، اعضای ستاد سالگرد، مسئولین دفتر تهران و مسئول فرماندهی گردان عملیاتی بسیج امام حسین(ع) شهرری مورد استقبال قرار گرفتند. سپس جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای اکبر محقق، مسئول دفتر تهران به معظم‎له، حجت الاسلام آقای مهدی محقق و هیئت همراه ایشان خیر مقدم گفت و فرارسیدن چهارمین سالگرد ارتحال مرجع فقید را به حضرت ایشان و یادگار مرجع فقید و هیئت همراه تسلیت گفت و برای مرجع عالیقدر حضرت آیت اللّه العظمی فاضلی بهسودی آرزوی موفقیت و طول عمر کرد.
سپس مرجع عالیقدر حضرت آیت اللّه العظمی فاضلی بهسودی(مدظله العالی) از استقبال‎گرم مهاجرین، اعضای ستاد برگزاری مراسم سالگرد، مسئولین و اعضای دفتر مرجعیت در تهران و مسئول فرماندهی گردان عملیاتی بسیج امام حسین(ع) شهرری ابراز قدردانی کرد و ضمن اتحاف دعا و صلوات به ارواح حضرت امام خمینی(ره)، مرجع فقید، مراجع گذشته و شهدای اسلام؛ ماه خرداد را یاد آور رخدادهای تلخ و شیرین همچون ولادت کریمه اهل‎بیت حضرت فاطمه معصومه(س)، ولادت باسعادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، 14خرداد رحلت حضرت امام خمینی(ره)، 15 خرداد به قول حضرت امام خمینی(ره) آغاز نهضت و قیام ملت شریف ایران و 21 خرداد رحلت حضرت آیت اللّه العظمی محقق کابلی(ره) بر شمرد، و برای حضار آرزوی موفقیت کردند.

معظم‎له در بخش اول از سخنانش فرمود: با اینکه در گذشته علمای افغانستان در حوزه‎های علمیه واجد شرایط مرجعیت بودند و کتاب‎های مثل المحاضرات، مصباح الاصول، تحریرالعروة و ده‎ها کتاب گرانسنگ دیگری تألیف کردند که جزء منابع دست اول حوزه‎های علمیه قرار دارند؛ اما به دلیل شرایط خفقان حاکم در کشور، علما اعتماد به نفس لازم و ظهور و بروز داشته‎های علمی خود را نداشتند و حتی هویت بعض از آنان ناشناخته بود و در حوزه‎ها بعنوان خراسانی مطرح بود. اواخر دهۀ پنجاه اتحاد جماهیر شوروی افغانستان را اشغال کرد و باورهای دینی و فرهنگی مردم در معرض خطر جدی قرار گرفتند. ملت غیور افغانستان با راهنمایی و رهبری عالمان دین علیه شوروی قیام مسلحانه را آغاز کردند. در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد احزاب و تشکل‎های سیاسی و فرهنگی زیادی به وجود آمد و شرایط خاصی در کشور حاکم شد، به خصوص بعد از خروج روسیه از افغانستان و پیروزی مجاهدین، شرایط به گونه‎ای بود که از یک طرف نیاز شدیدی آنی به دستور و فتوای مرجع تقلید جامع الشرایط بود و از طرف دیگر با توجه به اینکه مرجعیت اختصاص به سرزمین و مردم خاصی ندارد، هر جا و هرزمانی که مرجع تقلید جامع الشرایطی وجود داشته باشد، فارغ از سرزمین و قومیت، بر همه شیعیان لازم اند که از او اطاعت کنند، اما کشورهای استعماری و بعض دیگر از کشورها شرایط را در افغانستان به گونه‎ای رقم زده بودند که فتوا و دستورات مراجع معظم غیر افغانستانی دخالت در امور داخلی افغانستان تلقی می‎‎شدند. یادم است که یکی از مراجع قم در آن زمان بیانیه‎ای صادر کرد که عکس‎العمل‎های داخلی و خارجی را به دنبال داشت و به نفع مردم افغانستان هم تمام نشد. در شرایط آن روز افغانستان حضرت آیت‎اللّه العظمی محقق کابلی(ره) احساس تکلیف کرد و زعامت دینی را در افغانستان به عهده گرفت. این کار ایشان باعث شد که هم مشکلات پیش آمده مدیریت شود و هم طلاب به تحصیل علم و رسیدن به مقام مرجعیت تشویق و به آینده امیدوار شوند. ملت و بزرگان افغانستان هم از ایشان حمایت کردند و بحمداللّه نتیجۀ بسیار ارزشمندی هم به دست آمد. از آن پس علما، طلاب، دانشجویان و سیاست مداران در عرصه‎های مختلف کشور تا آنجای که زمینه برای شان فراهم شد ایفای نقش کردند. بسیار از طلاب و دانشجویان در دانشگاه‎ها و مراکز علمی و فرهنگی در رشته‎های مختلف تدریس کردند و طلاب و دانشجویانی هم که مشغول تحصیل شدند با اشتیاق در داخل و خارج از کشور درس خواندند و با نمرات عالی موفق ‎شدند.
سال گذشته که بنده به عتبات عالیات مشرف شدم، یکی از مسئولین حوزۀ علمیه نجف اشرف گزارش داد که طلاب افغانستانی اکثرا نمرات عالی حوزه علمیه نجف را به می‎آورند. در حوزه‎های علمیه و دانشگاه‎های جمهوری اسلامی ایران هم طلاب و دانشجویان افغانستانی موفق و نمرات عالی کسب می‎کنند. در سایر عرصه‎های فرهنگی هم مردم شیعه پیشرفت‎های چشمگیری داشتند، چند دانشگاه، شبکه‎ تلویزیونی، رادیویی، رسانه‎های نوشتاری و... تأسیس کردند. در عرصه سیاسی هم با نشاط مشارکت داشتند و در هرجا که زمینه خدمت فراهم شد صادقانه برای پیشرفت کشور تلاش کردند.

مرجع عالیقدر به طلاب و دانشجویان توصیه کردند که با انگیزه و به صورت متمرکز درس بخوانند و بدانند این فرصتی که در اختیار دارند همیشگی نخواهد بود و مثل ابر بهاری می‎گذرد. حوزه علمیه نجف اشرف که مهد علم و دانش بود و هزاران طلبه در آن تحصیل می‎کرد، در زمان صدام حتی مردم مراسم دینی اش را به صورت علنی نمی‎توانست برگزار کند. بعضی از طلاب و دانشجویان افغانستانی در جمهوری اسلامی ایران از فرصت به درستی استفاده نمی‎کنند و مشکلات موجود را بهانه قرار می‎دهند؛ اولا، بدانند که در آینده پشیمان خواهند شد ثانیا، مشکلات تنها متوجه مهاجرین نیست، کشور و مردم جمهوری اسلامی ایران هم مشکل دارند.

مرجع عالیقدر در بخش دیگری از سخنانش از دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران به خصوص از رهبر معظم انقلاب سپاسگزاری کرد که در طول دوران مهاجرت از مردم مظلوم افغانستان حمایت کردند و زمینه کار و تحصیل مهاجرین را در مدارس و دانشگاه‎ها فراهم کردند. بحمداللّه فارغ التحصیلان افغانستانی از جمهوری اسلامی ایران منشأ خیر و برکت در افغانستان قرار گرفته است. به خصوص در این چند سال اخیر با وجودی که خودشان دچار مشکل است و مورد تحریم های ظالمانه و غیر قانونی قرار گرفته است، قریب به پنج میلیون مهاجر افغانستانی را میزبانی می‎کند.

معظم ‎له در بخش پایانی سخنانش از تشکل‎ها و هیئت‎های مذهبی در خواست کردند که زمینه تبلیغ را در ماه‎های محرم و صفر و سایر مناسبت‎های دینی فراهم کنند. از علما، طلاب و دانشجویان نیز درخواست کردند که به صورت دقیق و با توجه به نیازهای روز، معارف اسلامی را تبیین و تبلیغ کنند. در گذشته دربارۀ مسایل سیاسی تلاش‎های صورت گرفته است و لی تا به حال دربارۀ مسائل فرهنگی و اعتقادی کاری جدی صورت نگرفته است، خطبا، مبلغین دینی و مراکز فرهنگی تلاش کنند که در بارۀ احکام، مسائل اعتقادی و فرهنگی کاری جدّی و مستمر صورت بگیرند. دشمنان اسلام تمام تلاش خود را جهت ایجاد ناهنجاری اخلاقی و منحرف کردن مسلمانان به خصوص قشر جوان به کار گرفته اند. باید با تلاش و مقاومت و با تبیین درست آموزه‎های دینی جلو توطئه و نقشه‎های شوم آنان را گرفته شود.

مرجع عالیقدر تصریح کرد: من سالها در کنار مرجع فقید بودم و می‎دانم که مردم از نظر دینی و فرهنگی چه مشکلاتی دارد، به همین جهت بنده به همۀمسئولین و اعضای دفاتر توصیه کرده‎ام که اولا، در راستای بهبود وضعیت فرهنگی و دینی مؤمنین تلاش شبانه روزی انجام دهند، ثانیا در پاسخگویی به مسائل شرعی نهایت دقت و سرعت را به کار گیرند تا مردم در کوتاه‎ترین وقت ممکن پاسخ سؤالات شرعی خود را دریافت کنند. خود بنده نیز در شبانه روز 2 ساعت به صورت برخط سؤالات مؤمنین را پاسخ می‎دهم، در اواخر که حاجیان به مکه مشرف شده‎اند، مسئولین دفتر و خودم سؤالات آنان را به صورت برخط پاسخ می‎دهم.

مرجع عالیقدر در خاتمه به این مسأله اشاره کرد: بیش از چهل سال است که ملت مظلوم افغانستان به کشورهای مختلف جهان مهاجر شده است. در این مسیر مهاجرت در مرزها و عبور از دریاها هزاران نفر جان خودشان را از دست داده‎اند و خانواده‎های زیادی را داغدار کرده اند. این وضعیت بیش از این برای ما قابل تحمل نیست. هر مهاجری حتی اگر اقامت و تابعیت کشور دیگری را هم داشته باشند دوست دارند که در کشور خودشان باشند. مردم و رهبران و متولیان امور در افغانستان تلاش کنند که این درد جانکاه درمان و مشکلات جگر سوز خاتمه پیدا کند. همه تلاش کنند و برای افغانستان کار کنند، از خودخواهی‎ها تنگ نظری‎ها و ظلم و اجحاف‎ها پرهیز کنند که به نفع هیچ کسی نخواهد بود.

photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۷_۱۲-۴۹-۵۶
IMG_7331
IMG_7339
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۷_۱۲-۵۰-۰۹
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۷_۱۲-۵۰-۱۳
IMG_7356
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۷_۱۲-۵۰-۲۵
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۷_۱۲-۵۰-۴۴
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۷_۱۲-۵۰-۴۷
IMG_7352
photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۷_۱۲-۵۰-۵۱
IMG_7349
IMG_7351
IMG_7359
IMG_7360
IMG_7363
IMG_7366
IMG_7378
IMG_7382
IMG_7388
IMG_7392
IMG_7403
Previous Next Play Pause

 


چاپ