گزارشی از ویژه‌برنامه‌ی اقامه عزای امام حسين(ع) در روز پنجم محرم ۱۴۴۵

گزارشی از مراسم پنجمین روز محرم 1445 ق در دفتر مرجعیت
ویژه برنامه‌ی عزای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) روز یکشنبه 1402/5/1 مطابق با 5 محرم الحرام 1445 در شهر مقدس قم در دفتر مرکزی بر گزار گردید.
مجلس، با حضور مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی (مد ظله‌العالی)، یاد گاران مرجع فقید و جمعیت زیادی ازعلما، دانشجویان واقشار مختلف مهاجرین در دفتر مرکزی مرجعیت برپا گردید.
مجری برنامه جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دانش، از قاری محترم قرآن کریم؛ جناب آقای علیرضا علیزاده به جایگاه دعوت کرد و ایشان هم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید محفل را به نور وحی عطر آگین نمود. از برنامه های دیگر مراسم، مدیحه سرایی و ذکر توسل به اهل بیت امام حسین(ع) بود که توسط جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای حسن مرادی انجام گرفت.
در پایان مجلس، سخنران محفل جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای محمد ناصر واعظ زاده با دعوت مجری در جایگاه قرار گرفت و سخنانش را با سلام و درود بر ارواح پاک شهدای کربلا و سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و دعا در حق مرجع عالیقدر فقید سعید آغاز کرد و گفت:
بیش از سیزده قرن از نام و عاشورای اباعبدالله الحسین (ع)که می‌درخشد گذشته است و شیعیان بهتر از گذشته نام و خاطره آن حضرت را تجلیل می‌کنند واین در حالی است که پیامبر اسلا(ص) به نوه‌اش امام حسین(ع) نام ابا عبدالله را داده است.
سخنران محفل گفت: با توجه به روایتی که از پیامبر اسلام (ص)نقل شده حضرت امام حسین ( ع) زینت آسمان و زمین است و عظمت او را اهل آسمان می‌دانند و او شخصیت تحول آفرین است و اساسا جامعه انسانی به دنبال تحول هستند و حضرت امام حسین(ع) با قیامش در جامعه آن روزی و امروزی تحول و تغییر ایجاد کرده است.
جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای واعظ زاده گفت:
و این تغییر و تحول را علامه بلخی در قالب شعر زیبا بیان فرموده است:
تاسیس کربلا ، نه فقط بهر ماتم است
دانـش سرای مکتب اولاد آدم است
از خیـمه گاه سوخته تا ساحل فرات
تعلیم گاه رهبر خلق دو عالم است
هر قطره خون ز حنجر آن طفل شیر خوار
بر زخم های پیکر اسلام ، مرهم است
زینب چو دید نعش برادر، خطاب کرد:
بر خیز بین ، که بعد تو ما را که محرم است
در ادامه، سخنران محفل آقای واعظ زاده گفت: این تغییر و تحول از این خطبه آن حضرت به خوبی استفاده می شود که آن حضرت از زبان جدش رسول گرامی اسلام (ص) می‌فرماید:
أَیُّهَا النّاسُ؛ إِنَّ رَسُولَ اللّهِ(ص) قالَ: «مَنْ رَأى سُلْطاناً جائِراً مُسْتَحِلاًّ لِحُرُمِ اللهِ، ناکِثاً لِعَهْدِ اللهِ، مُخالِفاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اللهِ، یَعْمَلُ فِی عِبادِاللهِ بِالاِثْمِ وَ الْعُدْوانِ فَلَمْ یُغَیِّرْ عَلَیْهِ بِفِعْل، وَ لاَ قَوْل، کانَ حَقّاً عَلَى اللهِ أَنْ یُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ».
ایشان گفت: اساسا تحول یک سنت الهی است. چنانکه خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ»
انبیاء الهی تحول ساز بودند و حضرت موسی با اعجاز خود تحول آفرید، گرچند مخالفت‌ها از فرعون و ساحران زیاد بودند و سر انجام ساحران تسلیم شدند و این همان تغییر است. که حضرت موسی ایجاد کرد
جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای واعظ زاده در ادامه گفت: تغییر و تحول یکشبه امکان پذیر نیست باید زحمت کشید. چنانکه مرجع عالیقدر فقید حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی(ره) با اندیشه بلند و اعلام مرجعیت در جامعه ما تحول آفرید ومردم ما به روحیه خود باوری رسید.
سخنران محفل جناب آقای واعظ زاده دو نمونه از تحولات قیام حضرت امام حسین (ع) را تبیین کرد و گفت: یکی از تحولاتی که آن حضرت ایجاد کرد تفکیک اسلام اموی از اسلام علوی بود. دومین تحول، قیام آن حضرت بود که الگوی قیامهای بعدی شد که در تاریخ ثبت و ضبط است.
جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای واعظ زاده در پایان به ذکر توسل پرداخت و محفل را با دعا به پایان رساند.

مدیریت فرهنگی دفتر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی «مدظله‌العالی»

1
2
3
4
5
3
7
7
8
9
10
11
12
Previous Next Play Pause

چاپ