ویژه برنامه شهادت امام زین‌العابدین با حضور مرجع عالی قدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی(حفظه‌الله )و با حضور علماء و مؤمنین درسالروز شهادت آنحضرت در 25 محرم الحرام 1445ق در دفتر مرکزی قم برگزار گردید.

َلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللهِ وَعَلَی الْاَرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِکَ ، عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَبَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْن وَ عَلی عَلَیِ بْن الْحُسَین وَ عَلی اَوْلادِ الْحْسَیْن وَ عَلی اَصحابِ الْحُسَین.
ویژه برنامه شهادت امام زین‌العابدین با حضور مرجع عالی قدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی(حفظه‌الله )و با حضور علماء و مؤمنین درسالروز شهادت آنحضرت در 25 محرم الحرام 1445ق در دفتر مرکزی قم برگزار گردید.
مراسم با تلاوت قاری قرآن جناب حمید‌الله فیاض آغاز و با مرثیه خوانی و ذکر مصیبت مداح اهل‌بیت(ع) آقای اسدالله عبدالهی در رثای امام زین‌العابدین(ع) ادامه یافت و سپس سخنران مراسم جناب‌حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای سرور اخلاقی تحت عنوان نقش بی‌بدیل امام سجاد(ع) در احیای نهضت عاشورا به ایراد سخن پرداخت، در آغاز با گرامیداشت یاد و خاطره مرجع فقید حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی(ر) و ارج نهادن به خدمات آن فقیه والا مقام، ادامه برکات مرجعیت را با مسؤلیت شاگرد صالح‌ایشان حضرت‌آیت اللعظمی فاضلی بهسودی حفظه‌الله به درگاه خداوند شکر گذاری نمود و سخنانش را در موضوع مطرح شده ادامه داد، ایشان با گله‌مندی از برجستگی بیماری و خلاصه کردن وظیفه امام سجاد(ع) در گریه و زاری در بین شیعیان، وظیفه امام سجاد(ع) را وظیفه پدرشان، جد و رسول‌الله (ص) امامت بر اساس ویژگی‌های علمی و خصوصیات چون شجاعت و غیرت بیان کردند.
شرایط سخت دوران آنحضرت را از نظر خفقان بالاتر از معصومین و حتی امام حسین(ع) دانستند ولی بر اساس وظیفه‌ امامت امام سجاد از هر فرصتی از نظر سیاسی، اقتصای و فرهنگی برای ترویج فرهنگ اسلام و اهل‌بیت(ع) و زمینه‌سازی مدرسه علمی باقرین(ع)استفاده کردند و بصورت فهرست وار به تلاش‌ها امام سجاد(ع) اشاره نمودند: یک) تلاش‌ برای احیای نهضت کربلا زنده نگهداشتن مصائب کربلاء توسط آنحضرت از راه‌های مختلف ایراد خطبه، گریه، زنده‌ نگهداشتن ذکر و نام این حادثه برای زنده نگهداشتن اسلام. دو) سرپرستی اقتصادی خانواده‌های آسیب‌دیده‌ای حادثه کربلا و نیازمندان پیروان اهل‌بیت(ع). تربیت شاگردان در فرصت‌های مختلف مانند استفاده از کلاس تفسیر قرآن و بازگویی جرم بزرگ مسلمانان در مورد شهادت امام حسین(ع) بالاتر ازجرم اصحاب سبت و تفسیر صحیح قرآن از راه اهل‌بیت(ع). چهار)‌ ظلم ستیزی: با استناد به احادیث مبارزه با ظالم و ظلم ستیزی ایستادگی‌مقتدرانه و شجاعانه امام(ع)را در مقابل حاکمان اموی و مروانی بر شمردند و برای تأیید به نمونه‌هایی از مبارزات ظلم ستیزی آنحضرت در مقابل عبیدالله‌ابن زیاد، یزید و عبدالملک‌ابن مروان پرداخت. پنچ) ترویج فرهنگ اهل‌بیت(ع) وارشادات اخلاقی: با استناد به سیره‌اهل‌بیت(ع)و حدیث امام سجاد(ع) سه کس را در حمایت، در پناه، در امان بودن از عذاب و در زیر عرش خداوند دانستند: یکی کسی که برای مردم چیزی بدهد که آنرا برای خود می‌خواهد، دوم کسی که گامی را می‌خواهد بردارد مگر اینکه بداند در اطاعت خدا باشد و سوم کسی که از برادر دینی‌اش عیبی نگیرد مگر آن بیتشر از آن را ازخودش دور سازد.
در پایان با ذکر مصیبت جانسوز مصائب، اسارت، جسارت‌ها و خرابه نشینی امام سجاد(ع) مجلس را با دعای خیر به پایان رساند.
گزارش از زاهدی بامیانی
دفتر مرکزی مرجع فقید حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی(ره)، تحت اشراف آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی(حفظه‌الله).

Screenshot 2023-08-12 141818
IMG_9188
IMG_9192
Screenshot 2023-08-12 194450
IMG_9198
IMG_9210
IMG_9194
IMG_9196
IMG_9200
IMG_9220
IMG_9218
IMG_9223
IMG_9228
IMG_9229
Previous Next Play Pause

چاپ