گزارشی از مراسم اربعین حسینی 1445 ق در دفتر مرجعیت

ویژه برنامه‌ی عزای حضرت ابی‌عبدالله‌الحسین(ع) روز چهارشنبه 15/6/1402 مطابق با 20 ماه صفر 1445 در شهر مقدّس قم در دفتر مرکزی بر گزار گردید.

مجلس، با حضور مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی (مد ظله‌العالی)، یاد گاران مرجع فقید و جمعیت زیادی از علما، دانشجویان و اقشار مختلف مهاجرین در دفتر مرکزی مرجعیت بر گزار گردید.

 مجری برنامه جناب حجت‌الاسلام و المسلمین آقای دانش، از قاری محترم قرآن کریم؛ جناب آقای هادی حسینی به جایگاه دعوت کرد و ایشان هم با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید محفل را به نور وحی الهی عطر آگین نمود. از برنامه‌های دیگر مراسم، مدیحه سرایی و ذکر توسل به حضرت امام حسین(ع) و اهلبیت آن حضرت بود که توسط جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای روح‌الله علی‌زاده انجام گرفت.

 در پایان مجلس، سخنران محفل جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای استاد رمضان مهدوی پیرامون موضوع «هحرت، شرایط، و دست آورد هجرت» به ایراد سخن پرداخت و گفت: ماه محرم و سفر از ماه‌های هجرت است و آل‌الله یعنی اهلبیت امام حسین(ع) در حال هجرت هستند و این موضوع را انتخاب کردم به دلیل آنکه علما کمتر در مورد هجرت صحبت کرده و قلم زده‌اند

استاد رمضان مهدوی گفت: هجرت از نگاه قرآن و اسلام چهار شرط دارد که در ذیل اشاره می‌شود:

شرط اول هجرت در راه خدا است. کسی که هجرت می‌کند و هجرتش إلی‌الله و برای خدا باشد یعنی دین و اعتقاد خود را به همراه خود داشته باشد و این دو آیه شریفۀ «وَ الَّذِينَ هاجَرُوا فِي اللَّهِ‏» و « وَ مَنْ‏ يُهاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّه‏» اشاره به این شرط دارد و مهاجر با حفظ دین خود هجرت کند. از پیغمبران حضرت موسی، حضرت یوسف و پیامبر بزرگ اسلام(ص) با حفظ دین خود هجرت کردند.

شرط دوم ظلم است. قرآن کریم در شرط دوم فرموده است که مهاجرین در وطنشان مورد ظلم واقع شده باشند. «وَالَّذِينَ‏ هَاجَرُوا فِى اللَّهِ مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا » این ظلم از ناحیۀ چه کسی باشد؟ فعل «مَا ظُلِمُوا » مجهول است ممکن است از ناحیۀ حاکم باشد، ممکن است از طرف اقوام و بستگان باشند و حتی ممکن است از سوی برادران مهاجرین باشند که برادرانشان ظلم کنند کما اینکه برادران حضرت یوسف به برادرشان یوسف ظلم کردند و ابولهب عموی پیغمبر است ولی در تاریخ آمده است که ایشان نسبت به برادر زادۀ خود حضرت پیغمبر اسلام(ص) ظلم کرد.

حجت الاسلام آقای مهدوی گفت: بر ملت شریف شیعیان افغانستان ظلم زیاد شده است که در تاریخ و کرۀ خون آلود خاکی مثل این ملت مظلوم پیدا نمی‌شود. در افعانستان هر قوم که مورد ظلم واقع می‌شد بین قوم خود می‌رفت و به قوم خود پناه می‌برد. تنها قومی که هیچ پناهگاهی ندارد شیعیان افغانستان است. بر این قوم آن قدر ظلم شده است که حتی دختران ما در دانشگاه‌ها و مکاتب به جرم درس خواندن، علم آموزی و آگاهی کشته و شهید شده‌اند و هیچ‌کس به فریاد این مردم نرسیدند.

ایشان در ادامۀ صحبت‌هایش گفت: قرآن کریم مظهر ظلم فرعون را می‌داند و هیمن فرعون پسران و مردان بنی اسرائیل را می‌کشت ولی به دختران آنها کاری نداشت. در کربلا هم عُمّال و لشکریان یزید و ابن زیاد مردها را می‌کشتند امّا در زنان کاری نداشتند. در افغانستان این گونه نبود به مرد و زن و طفل و صغیر ما رحم نکردند و این نهایتی ظلم است.

شرط سوم صبر است. قرآن کریم در مورد صبر مهاجرین می‌فرماید: «الَّذِينَ‏ صَبَرُوا وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُون‏» این صبر قرآنی را اگر بشکافیم و می‌بینیم که در درون خود چهار تا واژه دارد مانند گردو(چهارمغز) که در درون خود چهار تا مغز دارد. یک: استقامت. دو: پایداری. سه: دشمن و مشکلات. چهار: نهراسیدن از این دو واقعیت امروزی.

شرط چهارم توکل بر خدا است. قرآن کریم می‌فرماید: مهاجرین باید بر خدا توکل کنند. «الَّذِينَ‏ صَبَرُوا وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُون‏». علما می‌گویند: هر چیزی که حقش تأخیر است مقدم شود فایدۀ حصر را می‌دهد مانند «وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ» که بر «يَتَوَكَّلُون‏» مقدم شده و حصر را می‌رساند و معنای این حصر این است که مهاجرین فقط بر خدا توکل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین آقای استاد مهدوی تحت عنوان نتیجه‌گیری از سحنان خود گفت: مهاجرینی که بر این چهار شرط عمل کنند و این هجرت با تحقق این شرایط فایده‌ها و برکاتی دارد که مهاجرین از آنها بهره‌مند خواهند شد. یکی از برکات مهاجرت این است که استعدادهای مهاجرین از قوه به فعلیت می‌رسند و شکوفا می‌شوند و جهان بینی‌شا توسعه پیدا می‌کنند. فایدۀ دیگری هجرت این است که قرآن می‌فرماید: كسانى كه در راه خدا و براى خدا مهاجرت كنند، در اين جهان پهناور خدا، نقاط امن فراوان و وسيع پيدا مى‏كنند كه مى‏توانند حق را در آنجا اجرا كنند و بينى مخالفان را به خاك بمالند. «وَ مَنْ يُهاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُراغَماً كَثِيراً وَ سَعَةً». فایدۀ دیگری هجرت این است که شرق و غرب زمین از آن مهاجرین خواهد بود و در آن اراضی برکات خدا پاشیده شده است. «وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كانُوا يُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا الَّتِي بارَكْنا فِيها وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنى‏ عَلى‏ بَنِي إِسْرائِيلَ بِما صَبَرُوا». تعبير به‏ «مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا» (مشرقها و مغربهاى زمين) اشاره به سرزمين‌هاى وسيع و پهناورى است كه در اختيار مهاجرین قرار می‌گیرد که این سر زمین‌ها هم حاصل خیز است و هم فراوانی در آنها است و هم ارزانی. امروز که مردم ما در شرق و غرب دنیا هجرت کردند از این برکات بر خوردارند.

ایشان در ادامه گفت: کسانی‌که هجرت کردند و به آن چهار شرط قرآنی عمل کنند و خداوند بر وعدۀ قطعی خود نسبت به آنان عمل می‌کند. قرآن می‌فرماید: كسانى‌كه مورد ستم واقع شده‌اند سپس براى خدا هجرت كردند، در اين دنيا جايگاه و مقام خوبى به آنها مى‏دهيم اين پاداش دنياى آنهاست اما پاداش آخرت، اگر بدانند، بسيار بزرگتر است. وَ الَّذِينَ هاجَرُوا فِي اللَّهِ مِنْ بَعْدِ ما ظُلِمُوا لَنُبَوِّئَنَّهُمْ فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ لَأَجْرُ الْآخِرَةِ أَكْبَرُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ‏».

استاد مهدوی گفت: قرآن می‌فرماید: مهاجرین و انصار اولیای همدیگر هستند و در برابر يكديگر متعهد و مسئول خواهند بود. «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ‏ وَ أَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْض» صاحب تفسیر نمونه می‌فرماید: اين دو گروه در بافت جامعه اسلامى يكى به منزله «تار» و ديگرى به منزله «پود» است و هيچ‌كدام از ديگرى بى نياز نیست.

 حجت الاسلام مهدوی گفت: مهاجرین و انصار به منزلۀ دو بال پرندۀ اسلام هستند و ما در کشور جمهوری اسلامی ایران سه مرحله را آزمایش کردیم؛ مرحلۀ اول سیاست درهای باز بود که مهاجرین را می‌پذیرفتند. مرحلۀ دوم سیاست عودت و بازگشت بود که مهاجرین را به وطنشان عودت می‌دادند و مرحلۀ سوم سیاست ساماندهی است که مهاجرین فعلاً در مرحلۀ سیاست ساماندهی قرار دارند و این یک واقعیت است که مسئولین در اتاق فکر به این نتیجه رسیدند؛ پرندۀ اسلام بدون دو بال مهاجرین و انصار به جای نمی‌رسند و مهاجرین و انصار به منزلۀ تار و پودند که در کنار هم می‌توانند اسلام را تقویت کنند. مضافاً براینکه هر کس در رنج است به جای می‌رسد نه آنکه در رفاه و آسودگی قرار دارد و ان‌شاءالله آینده از آن مهاجرین است برای اینکه این مردم در رنج زندگی کردند به تعبیری؛ بنی آدم در رنج می‌جوشد و در گنج می‌پوسد. وعدۀ قطعی خداوند است که او یک روزی مستضعفین و پابرهنگان را وارث زمین قرار داده و در روی کرۀ خاکی خون آلود مسلط و حاکم خواهند کرد.

جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای استاد مهدوی در پایان سخنانش، به ذکر توسل پرداخت و بالتخصیص به روضۀ اربعین حضرت ابی‌عبدالله الحسین(ع) اشاره کرد و محفل را با دعای خویش به پایان رساند و در پایان نماز ظهر و عصر به امامت حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی(دام ظله‌العالی) اقامه گردید.

 

مدیریت فرهنگی دفتر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی «مدظله‌العالی»

photo_۲۰۲۳-۰۹-۰۶_۲۰-۰۱-۴۷
photo_۲۰۲۳-۰۹-۰۶_۲۰-۰۱-۳۸
photo_۲۰۲۳-۰۹-۰۶_۲۰-۰۱-۳۹
photo_۲۰۲۳-۰۹-۰۶_۲۰-۰۱-۴۱
photo_۲۰۲۳-۰۹-۰۶_۲۰-۰۱-۵۲
photo_۲۰۲۳-۰۹-۰۶_۲۰-۰۱-۴۳
photo_۲۰۲۳-۰۹-۰۶_۲۰-۰۱-۵۳
photo_۲۰۲۳-۰۹-۰۶_۲۰-۰۱-۵۶
photo_۲۰۲۳-۰۹-۰۶_۲۰-۰۱-۵۹
photo_۲۰۲۳-۰۹-۰۶_۲۰-۰۲-۰۱
photo_۲۰۲۳-۰۹-۰۶_۲۰-۰۲-۰۷
photo_۲۰۲۳-۰۹-۰۶_۲۰-۰۲-۰۴
photo_۲۰۲۳-۰۹-۰۶_۲۰-۰۲-۰۵
photo_۲۰۲۳-۰۹-۰۶_۲۰-۰۲-۰۹
photo_۲۰۲۳-۰۹-۰۶_۲۰-۰۲-۱۳
photo_۲۰۲۳-۰۹-۰۶_۲۰-۰۲-۱۵
photo_۲۰۲۳-۰۹-۰۶_۲۰-۰۲-۱۸
Previous Next Play Pause

 


چاپ