گزارش پنجمین برنامه از سلسله گفتارهای عاشورایی «سلام بر حسین(ع)»

گزارش پنجمین برنامه از سلسله گفتارهای عاشورایی «سلام بر حسین(ع)»

امروز سه شنبه چهارم سنبله 1399خورشیدی، مصادف با پنجم محرم 1442ق، پنجمین برنامۀ از سلسله گفتارهای عاشورایی «سلام بر حسین(ع)» در دفتر مرکزی مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی -قدس سره- برگزار گردید. این برنامه که با حضور حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی -دام ظله العالی-، آیت الله عارفی ریاست دفتر مرکزی مرجعیت، حجت الاسلام اخلاقی معاونت محترم دفتر و مسؤل دفتر مرجعیت در بامیان، آقازاده های مرجع فقید، و جمعی از اعضای دفتر دفتر مرکزی، علما، فرهیختگان و مهاجرین افغانستانی در دفتر مرکزی مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی –قدس سره- برگزار گردید، با قرائت قاری برجسته کشور جناب آقای محمد فروغی آغاز گردید. سپس جناب آقای سید احمد امیری، مرثیه سرای اهل¬بیت(ع) لحظاتی را به مرثیه سرایی پرداخت.
بیانات حجت الاسلام و المسلمین استاد اکبری دره صوفی، یکی از بخش های اصلی این برنامه بود. استاد اکبری موضوع سخنان خودش را خانواده قرار داد و آن را در قالب سه محور: تشکیل خانواده، تحکیم خانواده و آسیب-های خانواده، قابل طرح دانست.
حجت الاسلام و المسلمین استاد عبدالمجید اکبری دره صوفی، با خوانش روایتی از امام حسین(ع) که طی آن، امتیاز انسانها به عقل، دین، حیاء و ادب و حُسن خلق، دانسته است، فرمود چتر مباحث این حقیر همین روایت امام حسین(ع) است. وی افزود برای این که درکی جامع و صحیحی از این حدیث مبارک داشته باشیم، لازم است توضیحی بیشتر ارائه گردد.
استاد اکبری دره صوفی فرمود: در باب تشکیل خانواده، هم «ضرورت فردی»، هم «ضرورت اجتماعی» و هم «ضرورت دینی» بر آن تأکید دارند. این کارشناس مسایل دینی و فرهنگی گفت: پاسخ به ندای فطرت، بروز استعدادهای نهفتۀۀ انسان، بقاء نسل، آرامش روان، سلامتی اجتماعی، تنها در سایه تشکیل خاواده مسیر است. استاد اکبری تأکید کرد اگر تششکیل خانواده بر اساس تصمیم عقلانی و آگاهانه و شناخت دقیقِ طرفین، صورت نگیرد، نه تنها این اهداف را بر آورده نمی سازد، بلکه موجب ازدیاد نابسامانی نیز می گردد.
استاد اکبری گفت: شاید برای برخی دوستان و به خصوص عالمان و اساتید حاضر در جلسه این پرسش مطرح شود، که آیا جای طرح مباحث خانواده، در این روزها و آن هم در دفتر مرجعیت هست؟ چنین پاسخ داد: از دو جهت طرح این مباحث ضرورت دارد، نخست این که یکی از کاربردی ترین و مبتلابه ترین مباحث است، مسؤلین دفتر مرجعیت به خوبی می دانند چه مقدار پرسش و مراجعه کننده در این زمینه دارند. دوم اینکه مخاطبان جلسه امسال صرفا جمع حاضر در دفتر مرجعیت نیست. قرار است از طریق شبکه های اجتماعی در اختیار کسانی قرار گیرند که امسال یا توفیق حضور در هیئت را نداشته اند و یا دسترسی به هیئت های مذهبی و حسینیه ها را ندارند.
استاد اکبری سخنان خودش را با ذکر مصیبی از جناب عبدالله الحسن(ع) پایان بخشید.
تهیه شده توسط مدیریت فرهنگی دفتر مرجعیت.

IMG_1083
IMG_1083
IMG_1093
IMG_1093
IMG_1104
IMG_1104
IMG_1111
IMG_1111
IMG_1117
IMG_1117
IMG_1120
IMG_1120
IMG_1127
IMG_1127
IMG_1133
IMG_1133
IMG_1135
IMG_1135
IMG_1140
IMG_1140
IMG_1161
IMG_1161

چاپ