به مناسبتِ سالروز ولادت با سعادت امام علی بن موسی الرضا علیه‌السلام،

گزارشی از محفلِ میلادِ حضرت ثامن الحجج امام رضا علیه السلام

سه‌شنبه اول سرطان ۱۴۰۰ برابر با یازدهم ذی‌قعده ۱۴۴۲ قمری، همزمان با سالروز ولادت امام رضا علیه‌السلام محفلی در دفتر مرکزی مرجع فقید حضرتعالی العظمی محقق کابلی ره با اشراف و حضور مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی ‌دام‌ظله برگزار گردید.

این مراسم باقرائت آیات قرآن توسط حجت الاسلام ابراهیم مرادی آغاز شد، سپس جناب سید احمد امیری به مدیحه‌خوانی و بیان مناقب حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه‌السلام و حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها پرداخت.
صحبت‌های حجت‌الاسلام و المسلمین استاد احمدعلی طاهری بخشی‌ دیگری از این محفل بود. ایشان در ابتدا سالروز میلاد حضرت امام رضا علیه‌السلام را به مهمانان و به خصوص حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی تبریک گفت و از مرجع فقید حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی قدس‌سره تجلیل کرد و نسبت به‌ اوضاع ناهنجار کشور، به خصوص تحولات اخیر دایکندی و دره‌صوف اظهار نگرانی نمود. استاد طاهری در ادامه با محور قرار دادن رخدادِ برکات و ثمرات سفر حضرت رضا(ع) از مدینه به خراسان، به تحلیل این موضوع پرداخت.
استاد حوزه‌ی علمیه ضمنِ تقسیم ادوار زندگی امام معصوم علیه‌السلام به سه دوره تاریخی: از حضرت امیر علیه‌السلام تا سال ۹۴ هجری، و از نود ۹۴ تا سال ۲۰۳ و نهایتا تا شهادت امام عسکری و شروع غیبتِ کبری، گفت: هریک از این دوره‌ها مختصات و ویژگی‌های مخصوص به خودش را دارد. ایشان گفت: عصر امام باقر علیه السلام، سر آغاز عصر روشن در تاریخ امامان شیعه است که با امام صادق علیه‌السلام ادامه یافت و در عصر امام موسی کاظم علیه‌السلام و اقامت اجباری آن حضرت در بغداد(کاظمین)، موجب عُسرت و تنگنا شد و در نهایت توسط حضرت امام رضا علیه‌السلام مدیریت شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین طاهری گفت: دعوت امام رضا از مدینه توسط مامون با این هدف بود که مراقب حرکت‌ها و فعالیت‌های امام رضا علیه‌السلام باشد؛ لکن امام اوضاع را چنان مدیریت کرد که موجب شناخته‌شدن بیشتر امام رضا علیه‌السلام شد. تشکیل جلسات مناظره با پیروان دیگر ادیان و فِرَق، در حضور مامون و داوری توسط شخص مامون، از این موارد است. هدف ماموم در برگزاری جلسات این بود که در هر حال به نفع خودش بهره‌برداری نماید: اگر امام رضا علیه‌السلام احساس درماندگی کرد، به اطرافیان چنین وانمود نماید که بنی‌هاشم ادعاهایی دارند، اما در واقع فرقی با منِ مامون ندارد. چنانکه وقتی امام رضا علیه السلام در مناظرات پیروز می‌شد، می‌گفت: ما همه از یک دودمانی و ایشان پسر عموی من هستند!
استاد طاهری گفت: سفر امام رضا علیه السلام از مدینه به خراسان اگرچه از روی رغبت و رضایت نبود، اما همین سفر برکات بسیار ارزشمندی را بر جای نهاد. ایشان افزود: تبیین مساله امامت و جایگاه امام توسط امام رضا علیه‌السلام یکی از اقدامات موثر امام رضا علیه السلام بود. آقای طاهری با بیان حدیث سلسله الذهب به نقل از حضرت رضا علیه‌السلام، گفت در سایه‌ی همین روشنگری‌های امام رضا علیه‌السلام بود که جلو شکل‌گیری فرقه‌های انحرافی گرفته شد، چنانکه بعد از امام رضا علیه‌السلام فرقه‌ی انحرافی نه امامی و ده امامی نداریم.

حجت‌الاسلام استاد طاهری گفت: از ثمرات و برکات سفر حضرت رضا علیه‌السلام به خراسان این بود که موجب گسترش تشیّع در این خطّه شد. اگرچه پیش از آن نیز تشیّع در خراسان وجود داشت، اما در اقلیت بودند. مناطق مانند نیشابور و سبزوار که بعدها در تاریخ تشیّع جایگاه مخصوصی کسب کردند، از جمله مراکزی اقامت پیروان مذاهب اهل‌سنت بودند که به تشیع گرویده‌اند. استاد طاهری گفت امامزادگان مدفون در ایران، هرچند ممکن است بعضی ایشان مورد خدشه باشد، اما اغلب بعد از سفر حضرت رضا علیه‌السلام هجرت کرده‌اند و اکنون به عنوان نشانه‌ها و آدرس تشیع محسوب می‌شوند. ایشان گفت: همین امامزاده‌ها نقشی خوبی در بسط و گسترش فرهنگ تشیع ایفاء کرده است.
حجت الاسلام استاد طاهری در پایان سخنانش، بار دیگر با اشاره به رخدادها و تحولاتِ نگران کننده داخل کشور، گفت: شرایط، بسیار شرایط پیچیده و سختی است؛ می‌طلبد که علما و طلاب و تمام هموطنانِ بی‌تفاوت نباشند. استاد طاهری با بیان ابراز نگرانی مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله فاضلی بهسودی دام‌ظله گفت: خواهش ایشان این است که از هموطنان و مومنین بخواهید که در یاری بیجا‌شدگان و آسیب‌دیدگان دریغ نورزند و به مقدار توان مایه دلگرمی هموطنان باشند. استاد طاهری در پایان سخنانش گفت: مؤمنین حتماً دعا کنند و دست به درگاه الهی بردارند تا شاید لُطفِ الهی شامل حال ملت و مردم افغانستان گردد و از این رنج و مرارت نجات یابد.

مشروح سخنان حجت الاسلام و المسلمین استاد علی‌احمدی طاهری را می توانید از طریق پایگاه اطلاع رسانی و شبکه‌های اجتماعی مرجعیت دنبال نمایید.

مدیریت فرهنگی دفتر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله


چاپ