گزارشی از مراسم سالروز شهادت امام باقر علیه‌السلام.

پنجشنبه شانزدهم سرطان/تیر ۱۴۰۱، برابر با هفتم ذی‌حجه ۱۴۴۳ق، همزمان با سالروز شهادت حضرت امام محمدبن‌علی الباقر علیه‌السلام، مراسمی در دفتر مرکزی مرجع فقید حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی‌ره با حضور و اشراف حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی‌دام‌ظله برگزار گردید. این مراسم با قرائت آیاتی از قرآن کریم توسط قاری محترم جناب آقای حمید حیدری آغاز گردید. سپس حجت‌الاسلام آقای روح‌الله علیزاده به ذکر توسل و بیان مصیبت حضرت امام باقر علیه‌السلام پرداخت.

در این مراسم که مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العظمي فاضلی بهسودی دام‌ظله و جمعی از طلاب، فضلاء و مهاجرین افغانستانی مقیم قم حضور داشت، جناب حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین امینی به ایراد سخن پرداخت. آقای امینی در ابتدای سخنانش سالروز شهادت امام باقر علیه‌السلام را تسلیت گفت و یادِ مراجع عظام گذشته، به خصوص حضرت امام‌ و فقیه فقید حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی رضوان‌الله‌‌تعالی‌علیهم را گرامی‌داشت.

حجت‌الاسلام و المسلمین امینی سپس اجمالی از دوران زندگی امام باقر را اشاره کرد و گفت: امام باقر علیه‌السلام در سال ۵۷ قمری متولد شد، سی و نه سال از عمر پر برکتش، یعنی تا سال ۹۴ هجری را در کنار پدر بزرگوارش حضرت سیدالساجدین علیه‌السلام سپری نمود و از ۹۴ تا سال ۱۱۴ هجری، به مدت ۱۹ سال منصب الهی امامت را به عهده داشت. ایشان گفت: شرایط روزگار امام باقر علیه‌السلام با روزگارِ امامانِ قبل از آن حضرت، متفاوت بود. به همین دلیل رویکرد امام باقر علیه‌السلام نیز متفاوت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین امینی با بیان اين نکته که ما باور داریم: اگر تمام پیامبران و پیشوایان الهی در یک زمان و مکان زندگی می‌کردند، عمل‌کرد و برنامه‌ی عملی واحدی را دنبال می‌کردند، گفت: روزگار حضرت امیر علیه‌السلام با روزگار امام باقر علیه‌السلام متفاوت بود؛ اما اگر حضرت امیر علیه‌السلام در روزگارِ امام باقر علیه‌السلام زندگی می‌کرد، همان سیاستی را دنبال می‌کرد که امام باقر علیه‌السلام دنبال کرد. وی گفت: همین قاعده در موردِ شرایطِ روزگار امام مجتبی و امام حسین و حضرت سجاد علیهم‌السلام نیز ساری و جاری است.

آقای امینی گفت: در روزگارِ امام باقر علیه‌السلام قدرتِ حاکمان بنی‌امیه دچار افول و با بنی‌عباس به معارضه پرداخت. در چنین شرایطی، زمینه برای فعالیّت‌ِ علمی امام باقر علیه‌السلام فراهم گردید. امام علیه‌السلام نیز از فرصتِ فراهم‌شده به خوبی استفاده نمود و تمهیداتِ پایه‌گذاری مکتب فقه جعفری را مهیا نمود. شاگردانی که از محضر امام باقر علیه‌السلام علم می‌آموخت، روز به روز افزایش یافت چنانکه در روزگار امام صادق علیه‌السلام به چهار هزار نفر رسید و زمینه برای بسط و گسترش فقه جعفری، کاملاً فراهم شد. چنین رخدادی بدونِ تلاش‌های امام باقر علیه‌السلام تحقق نمی‌یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین آقای امینی در ادامه‌ی سخنانش با اشاره به مجاهدت علمی و خدمات ماندگار فقیه اهل‌بیت حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی ره، گفت: آثار و برکات دورانِ مرجعیّت ایشان، در راستای ترویج مکتبِ اهل‌بیت و مذهبِ امام جعفرالصادق علیه‌السلام، در گوشه گوشه کشور مشهود و ملموس است. ایشان با بیان اين نکته که: ما باید قدرشناس این برکات باشیم؛ گفت: یکی از میراث‌های ارزشمند آن فقیهِ اهل‌بیت دعوت به وحدت و همدلی میانِ امّت اسلامی و ملّت مسلمان افغانستان و خدمت برای این مردم بود. آقای امینی گفت: مردم مسلمان افغانستان بسیار مردم مؤمن و شریف است، اگر کسی خدمتی به این مردم انجام دهد، هرگز فراموش نخواهند کرد؛ ولی با کمال تأسف زمام‌داران امور کشور، در طول این‌سال‌ها، آنگونه که مردم انتظار داشتند، از این امتحان، کامیاب بیرون نیامدند و با دامن‌زدن به اختلافات بی‌مبنا و بی‌معنا، اسباب افتراق مردم گردیدند.

حجت‌الاسلام و المسلمین آقای امینی گفت: اگر عالمان دین، بزرگان و سیاست‌گزاران کشور، میان خودشان اتحاد و همدلی نداشته باشند و هر کسی، بر محور منافع شخصی و نفی دیگری، قدم بردارد، به یقین، روزگارِ وطن و هموطنان نیز به سمت بهبودی نخواهد رفت. وی با اشاره به سیره آیت‌الله کابلی ره گفت: بی‌جهت نبود که مرجع فقید حضرت آیت‌الله کابلی‌ره از یک‌سوی وحدت میان تمام طیف‌ها و از سوی دیگر خدمت برای مردم را -از هر مجرای انجام بگیرد- همواره سفارش می‌گرد. وی گفت: آن فقیه فقید‌ره خواهان مطرح‌شدن نامِ خود نبود و اگر خدمتی به مردم صورت می‌گرفت، از هر مجرای بود، تحسین می‌کرد.

این مراسم، همزمان با ذکر توسل و دعای خیر ایشان و اقامه‌ی فریضه ظهر و عصر توسط مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی‌دام‌ظله پایان یافت. شما می‌توانید مشروح سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین آقای امینی را از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی و شبکه‌های اجتماعي دفتر مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی‌دام‌ظله دنبال نمایید.

مدیریت فرهنگی دفتر حضرت آیت‌ُالله العظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله‌العالی .

گزارشی از مراسم سالروز شهادت امام باقر علیه‌السلام .نمایش گالری