گزارشی از مراسم پُرفیضِ نمازِ عید سعید قربان

صبحِ روز یکشنبه نوزدهم سرطان/‌تیر ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با دهم ذی‌حجه ۱۴۴۳ قمری، نماز شکوه‌مند عید سعید قربان در دفتر مرکزی فقیه فقید حضرت آیت‌الله العُظمی محقق کابلی قدس‌سره با اشراف حضرت آیت‌الله العُظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله توسط حجةالاسلام و المسلمین خلیلی ورسی اقامه گردید. ایشان عید سعید قربان را به امت اسلامی، مسلمان و هموطنان و مهاجرین افغانستانی، به خصوص مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله‌الوارف تبریک گفت و از حضور مؤمنین و مهاجرین حاضر در مراسم، تشکر و قدردانی نمود.

خطبه‌ی اول
حجت‌الاسلام و المسلمین خلیلی ورسی در خطبه‌ی اوّل نمازِ عید ‌أضحي، با استفاده از آیات ابتدای سوره‌ی مبارکه‌ی مؤمنون: قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ، الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ به بیان آثار ایمان پرداخت. ایشان در تبیین سخنان خویش گفت: بر اساس آنچه راغب در مفردات آورده است ایمان، چندین اثر مهم را به دنبال دارد: نخست اینکه ایمان، هرچند خود یک عامل معنوی است، اما همین عامل معنوی می‌تواند، مایه‌ی بقای فيزيکي و حیات دنیوی را نیز فراهم سازد. نکته دوم اینکه ایمان، ضامن بقای اُخروی انسان است و در نهایت اینکه ایمان، اسبابِ سعادت و نجات انسان، می‌گردد.

خطبه دوم
حجت‌الاسلام و المسلمین خلیلی ورسی در خطبه دوم نماز عید سعید قربان، دفتر مرجعیت را پشتوانه‌ی مطمئن برای مؤمنان و سنگر عزت هموطنان مهاجر دانست و خاطر نشان کرد: اقبال هموطنان گرامی از چنین مرکز علمی و دینی، باعث سربلند و عزت خودِ هموطنان است. ایشان گفت: مردم افغانستان، مدیونِ خدمات و زحمات حضرت آیت‌الله العُظمی محقق کابلی قدس‌سره است و یادِ ایشان برای همیشه، در خاطره‌ها، خواهد ماند.

حجةالاسلام و المسلمین خلیلی ورسی، با اشاره به جایگاه مرجعیت در جامعه‌ی افغانستان و آرزوی سلامتی و دوام توفیق برای مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی دام‌ظله، نکات ذیل را خاطرنشان نمود:

یک. ضرورت تأسیس مدرسه آیت‌الله العظمی محقق کابلی‌ره:
حجت‌الاسلام و المسلمین خلیلی ورسی گفت: آیت‌الله‌ العظمی کابلی‌ره در دوران مرجعیت خویش با افتتاح دفتر، توانست خدمت بزرگی را به مردم افغانستان انجام دهد. فعلاً جای ایشان در بین ما خالی شده است؛ آنچه ضرورت دارد افتتاح یک مدرسه به نام ایشان در قم است. باید نام آیت‌الله محقق کابلی‌ره بالای دروازه و دیوار مدرسه‌، برای هميشه بماند. تا مکانی باشد برای تعلیم و تربیت طلاب افغانستانی مقیم قم و نسل‌های آینده. آقای خلیلی گفت متأسفانه تاکنون در این زمینه تدبیری اندیشیده نشده است، ولی اگر اقدام شود، بدون تردید، به زودی به انجام خواهد رسید. ایشان گفت: هموطنان ما، بسیار مردم مؤمن و خوبی است، اگر زمینه‌ و مقدمات چنین کارِ خیری فراهم گردد، دریغ نخواهند کرد.

دو. بیان صریح حکم قربانی در غیر مِنا
آقای خلیلی ورسی در بخش دیگری از سخنانش گفت: قربانی کردن، در روزِ عید قربان، یکی از سنت‌های مؤکد اسلامی است. خوب است مؤمنين قربانی نمایند و حداقل یک‌سوم گوشت آن را بین فقیران آبرومند و نیازمندان توزیع نماید. ایشان با اشاره به این نکته: حجاجی که توفیق تشریف بیت‌الله الحرام را می‌یابد، واجب است در منا، قربانی نمایند؛ گفت: ولی فعلاً قربانی در منا برای حجاج امکان پذیر نیست، به همین خاطر، حاجیان، مجبورند قربانی خویش را در خارج از منا انجام داند. آقای خلیلی ورسی گفت: فتوای مرجع فقید حضرت آیت‌الله العظمی کابلی‌ره این بود: اگر قربانی، در منا و توسط شخصِ حاجی انجام نگیرد، سایر نقاط عربستان، با سایرِ بلاد اسلامی، تفاوتی ندارد؛ لذا حجاجی که از افغانستان یا دیگر کشورها، به حج مشرف می‌شوند، می‌توانند سفارش کنند تا به نیابت از ایشان در افغانستان یا در هر کشوری دیگری، قربانی نمایند و گوشت قربانی را به نیازمندان آن کشور توزیع نمایند.

سه. عید، فرصتی برای بخشیدن و بخشیده‌شدن:
ایشان در پایان سخنان خویش گفت: عید فطر، بهانه‌ی خوبی است برای دید و بازدید آشنایان، بستگان و دوستان. بدون شک، گاهی انسان، بی‌دلیل و یا با دلیل، از کسی می‌رنجد و یا موجب رنجش کسی را فراهم می‌کند. عید، بهانه‌ی خوبی است برای رفع رنجش‌ها و بخشش‌ها. در روایت آمده است: اگر انسان مؤمنی، دیگران را عفو نماید، خداوند نیز او را مورد عفو و بخشش خودش قرار می‌دهد.

این مراسم با دعای خیر حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی ورسی پایان یافت. گفتنی است پیش از اقامه‌ی نماز عید قربان و خطبه‌های آن، دعای پُر فیضِ ندبه، توسط حجج اسلام محمدعلی رحیمی و حسین‌علی کریمی قرائت گردید.

مدیریت فرهنگی دفتر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی‌دام‌ظله‌العالی

photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۰_۲۰-۳۰-۴۸
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۰_۲۰-۳۰-۴۸
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۰_۲۰-۳۰-۵۰
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۰_۲۰-۳۰-۵۰
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۰_۲۰-۳۰-۵۳
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۰_۲۰-۳۰-۵۳
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۰_۲۰-۳۰-۵۹
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۰_۲۰-۳۰-۵۹
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۰_۲۰-۳۱-۰۱
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۰_۲۰-۳۱-۰۱
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۰_۲۰-۳۱-۰۴
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۰_۲۰-۳۱-۰۴
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۰_۲۰-۳۱-۰۵
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۰_۲۰-۳۱-۰۵
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۰_۲۰-۳۱-۰۸
photo_۲۰۲۲-۰۷-۱۰_۲۰-۳۱-۰۸

 


چاپ