مناسبت گرامی داشت روز عرفه و شهادت سفیر و نماینده امام حسين(ع)،

اَلسَّلاَمُ عَلَیکَ یَا سَفِیرَ الحُسَینِ(ع) یَا مُسلِمَ بنِ عَقِیلِ بنِ اَبِی طَالِبِِ(ع).
بمناسبت گرامی داشت روز عرفه و شهادت سفیر و نماینده امام حسين(ع)، مجلس با شکوهی با حضور مرجع عالی قدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی(حفظه‌الله)، علماء، اساتید، طلاب حوزه علمیه، اقشار مختلف مؤمنین در تاریخ ۷/ ۴/ ۱۴۰۲ مصادف با نهم ذی الحجه ۱۴۴۴ قمري در دفتر مرکزی مرجعیت برگزار گردید.

این مراسم باتلاوت نورانی آیات وحی توسط قاری محترم آقای حمید حیدری آغاز و با مرثیه سرائی زیبای مداح اهل بیت(ع) آقای ناصر جعفری در رثای حضرت مسلم ابن عقیل (ع) و سپس با سخنرانی سخنران مجلس جناب حجت الاسلام والمسلمین الحاج نعمت الله صادقی تحت عنوان (نقش عرفه در کمال انسان) ادامه یافت.
ایشان با گرامیداشت روز عرفه، روز استغفار و رحمت الهی، شهادت مسلم ابن عقیل و هانی ابن عروه را تسلیت گفته در مقدمه سخن، هریک از مناسک حج از جمله عرفه را دارای حکمت های دانست که تدبر، درک و عملی کردن این مناسک را تامین کننده سعادت و کمال انسان بیان کردن.
ایشان با تکیه به آیات قرآن حج و عرفه را دارای دو اثر مهم خیر کثیر به معنای وسیع و هدايت برای عالمیان بیان کرده، شعایر مناسک و نمادهای حج را خارج از تعلقات قومی، نژادی و جغرافیایی متعلق به تمام جهانیان دانست.
عرفه را به عنوان اولین نماد، مناسک و رسیدن به مدارج کمال شناخت خود، خدا و جهان پیرامونی دانسته و با تمسک به قران و نمونه های تاریخی عرفه را به معنای شناخت قلبی و جوشش درونی ودرک حقیقت بیان نمود و در همین راستا با استناد به مفهوم فرازهای از دعای عرفه امام حسين(ع)، خلقت، آفرینش، نو آوری های خلقت، حکمت، تدبیر، ذکر صفات خدا، قضا و قدر، نعمت، رحمت و بالاترین نعمت قرآن را جزء معرفت دانسته، خدایی شدن را درگرو گام نهادن در وادی معرفت بیان نمود و عرفه را به یک معنا تامل در گذشته و بازگشت از گناه، توبه و استغفار و تعهد به رفع نقایص و معایب گذشته انسان دانستند.
مشعر را از ماده ای شعور به معنای محل درک، تدبر و شعور به عنوان دومین مرحله رسیدن به کمال، پس از معرفت و شناخت موجب کامل شدن انسان بیان کرده، بر اساس احادیث بارورشدن عقل و اندیشه را در پرتو شناخت بیان نمودن.
پس از مشعر منا را به عنوان سومین مناسک حج، عرصه طرح آروزها و خواسته‌ها دانسته، ارزشمندی خواسته‌ها را در گرو شناخت، درک و تدبر و بارور شدن اندیشه دانست و مرحله آرزوها را به عنوان مرحله عمل و مواجهه با شیطان بیان کرده، افزودن: بدون معرفت و درک خطرناک ترین مرحله از جهت احتمال اغوای شیطان این مرحله است، بر این اساس خواسته‌های بزرگ را در گرو معرفت بزرگ دانسته با عنایت به عملی بودن مرحله خواست ها، انسان در این مرحله با بزرگترین آزمایش مواجهه میگردد که نیازمند رجم و راندن شیطان خواهد بود، ایشان با استناد به سيره حضرت ابراهیم(ع) آزمایش ذبح فرزند را به عنوان آزمایش خونی و تباری و مهمتر از آن را آزمایش خواسته‌ها، قربانی نماد ثروت و قدرت دانست و امتحان مهم ابراهیم خلیل را پیروزی در قربانی نماد ثروت و قدرت دانسته، در بخش پایانی فرمایشاتشان با استناد به نمونه های عینی و تاریخی سختی گذشتن از ثروت، قدرت وسیاست را با توجه به جامعه افغانستان مورد توجه قرار داده، به نمونه های از مجاهدت ها و تحمل سختی ها توسط افراد مخلص اشاره نموده ولی لغزیدن در عرصه آزمایش قدرت و سیاست را وادی کمر شکن برای این افراد شمردند و آزمایش با دو عامل قومیت و قدرت را در جوامع بشری و کشور افغانستان عامل مشکلات، و دست برداشتن از آندو را رفع معضل جوامع بشری و کشور افغانستان بیان کردند.
در خاتمه از مسلم ابن عقیل به عنوان فقیه یاد کرده و با توسل و بر شمردن شباهت های شهادت مسلم ابن عقیل(ع) با امام حسين(ع)، محفل را با دعای خیر به پایان رساند.
دفتر مرکزی مرجع فقید حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی(ره)، تحت اشراف حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی(حفظه‌الله)

IMG_7889
IMG_7852
IMG_7854
IMG_7858
IMG_7881
IMG_7884
IMG_7887
IMG_7891
IMG_7892
IMG_7900
IMG_7904
IMG_7907
IMG_7912
IMG_7917

چاپ