گزارشی از ویژه‌برنامه‌ی اقامه عزای امام حسين(ع) روز اول محرم ۱۴۴۵

رسول الله(ص): «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة».
گزارش مراسم اولین روز محرم ۱۴۴۵ ق در دفتر مرکزی مرجعیت
ویژه برنامه‌های اقامه عزای امام حسين(ع) مانند سنوات گذشته از روز اول محرم ۱۴۴۵ با حضور مرجع عالی قدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی(حفظه‌الله) و حضور پرشور علماء و مؤمنین آغاز گردید و این مراسم به مدت سیزده روز در دفتر مرکزی ادامه دارد.
مراسم با گرامی داشت یاد و خاطره مرجع فقید حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی(ره) با تلاوت کلام الله مجید توسط قاری محترم محمد مهدی حلیمی آغاز و با مداحی ذاکر اهل البیت جناب حجت الاسلام آقای علیزاده در رثای سفیر ابی عبدالله مسلم ابن عقیل(ع)، ادامه یافت و سپس سخنران مجلس جناب حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای سید جواد امینی تحت عنوان حقوق امام به ایراد سخن پرداخته، با تمسک به آیات و روایات یکی از حقوق امامان را بر بندگان به عنوان بزرگترین نعمت الهی حق هدايت دانسته، امام را پس از پيامبر(ص) سکاندار هدايت و رساندن انسانها به خدا معرفی کرد و افزودن هزینه هدایت عفت، حجاب و قدم نهادن در راه اهل بيت(ع) با ایثار، اسارت و تحمل سختی ها توسط خاندان رسالت پرداخت شده است.
دومین حق را نعمت ذوی القربی معصوم پيامبر(ص) بیان کرده محبت و مودتشان را واجب دانستند در ادامه برای ادای حق امام سه نوع ارتباط با امام را لازم دانستند ۱. ارتباط اعتقادي: اعتقاد به ۱۲ امام معصوم منصوص ۲. ارتباط عاطفی: با استناد به گزاره های تاریخی برپایی مجالس عزا، محبت و مقدم کردن امام(ع) را بر جان و مال پیروان از نشانه های ارتباط عاطفی دانستند و گفتن در این دونوع ارتباط موفق بوده ایم آنچه مهم است ارتباط سوم است
۳. ارتباط عملی: ارتباط واقعی را در تبعیت، دنباله روی امام بیان کردن و در این ارتباط جامعه تشیع را ناموفق دانسته نشانه های آن را کمرنگ شدن نماز، حجاب، واجبات و ارزش های دینی دانستند و در پایان با اشاره به اطاعت عملی مسلم ابن عقیل از امام زمانش با ذکر روضه جانسوز زهرای اطهر (س) و دعای خیر مجلس را به پایان رساند.
گزارش از زاهدی بامیانی
دفتر مرکزی مرجع فقید حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی(ره)، تحت اشراف آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی(حفظه‌الله).

photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۹_۱۶-۳۰-۵۰
photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۹_۱۵-۳۵-۲۸
photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۹_۱۵-۳۷-۵۳
photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۹_۱۵-۳۸-۰۱
photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۹_۱۵-۳۸-۳۱
photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۹_۱۶-۳۰-۱۱
photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۹_۱۶-۳۰-۲۲
photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۹_۱۶-۳۰-۳۱
photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۹_۱۶-۲۹-۴۱
photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۹_۱۶-۳۰-۴۰
photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۹_۱۶-۳۰-۴۵
photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۹_۱۶-۳۰-۵۳
photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۹_۱۶-۳۰-۵۹
photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۹_۱۶-۳۱-۰۳
photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۹_۱۶-۳۱-۱۱
photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۹_۱۶-۳۱-۱۶
photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۹_۱۶-۳۱-۱۹
photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۹_۱۶-۳۱-۲۴
photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۹_۱۶-۳۱-۲۸
photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۹_۱۶-۳۱-۳۸
photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۹_۱۶-۳۱-۴۰
photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۹_۱۶-۳۱-۴۲
photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۹_۱۶-۳۱-۴۷
photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۹_۱۶-۳۱-۵۴
photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۹_۱۶-۳۲-۰۲
photo_۲۰۲۳-۰۷-۱۹_۱۶-۳۲-۰۶

 


چاپ