گزارشی از ویژه‌برنامه‌ی اقامه عزای امام حسين(ع) در روز سوم محرم ۱۴۴۵ محرم ۱۴۴۵

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) 《حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ أَحَبَّ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَیْناً حُسَیْنٌ سِبْطٌ مِنَ الْأَسْبَاط》. (ابن قولویه، چ1356، نص، ص52)
گزارش مراسم سومین روز محرم ۱۴۴۵ ق در دفتر مرکزی مرجعیت
ویژه برنامه‌اقامه عزای امام حسين(ع) در روز سوم محرم ۱۴۴۵ با حضور مرجع عالی قدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی(حفظه‌الله)، و آیت الله عارفی مسول دفتر، یادگار مرجع فقید و حضور پرشور علماء و مؤمنین آغاز گردید، این مراسم به مدت سیزده روز در دفتر مرکزی ادامه دارد.
مراسم با گرامی داشت یاد و خاطره مرجع فقید حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی(ره) با تلاوت کلام الله مجید توسط قاری محترم آقای ظریف اسحاق زاده آغاز و با مداحی ذاکر اهل البیت جناب حجت الاسلام آقای حبیب الله عرفانی با روضه جانسوز حضرت رقیه(س) ادامه یافت و سپس سخنران مجلس جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حسین زاهدی تحت عنوان جایگاه خانواده در قيام کربلاء به ایراد سخن پرداخته، در ابتدا دو برداشت عمومی و برداشت خاص از جایگاه خانواده در قرآن را تبیین کرد.
در برداشت عمومی بر اساس کلید واژه های ام، اب، والد، ولد، زوج و زوجه و امرئه جایگاه خانواده را مورد بررسی قرار داده احکام، نکاح، ارث، طلاق و توصیه های روابط زناشویی، توصیه های اخلاقی برای رعایت حقوق اعضای خانواده را در راستای استحکام بنای خانواده بصورت عام بیان کرد.
در برداشت خاص جایگاه خانواده از نگاه قرآن به خانواده های هدفمند، تحول آفرین و شخصیت پرور قرآنی اشاره کرده خانواده عیسی پیامبر(ص) را بر اساس آیات قرآن تبین نموده آغاز هدفمندی شخصیت پروری را از همسر عمران مادر حضرت مریم (س) و نذر قرار دادن فرزند در رحم وی را در راستای هدفمندی دانست، سپس ادامه هدفمندی با رویکرد شخصیت پروری را در حضرت مریم ادامه داد و عبادت، اخلاص، صداقت و تصدیق او نسبت به رسالت انبیاء از نگاه قرآن را نشانه ای هدفمندی وی بیان کرده محصول خانواده هدفمند را در قرآن حضرت عیسی مسیح دانستن که از دامن خانواده آل عمران و مادری چون مریم منشأ تحول دینی و اجتماعی گردید.
ایشان در ادامه سخن جایگاه خانواده را در کربلا بر مبنای الگوی قرآنی و برداشت شخصیت پروری از قران مورد توجه قرار داده، حادثه عظیم عاشورا یک پدیده ریشه دار بر مبانی استوار تعالیم دینی دانستند که خانواده در مقدمات، مقارنات و موخرات این حادثه نقش اصلی را ایفا نموده است.
ایشان با تکیه بر روایات و آموزه های تاریخی آماده سازی روحی و روانی و تربیت اخلاقی و رفتاری مانند: صبر، شجاعت و غیرت را بخشی از مقدمات تربیتی نقش آفرینان کربلا بیان کرده باقی مباحثشان را به جلسه دومشان موکول نمود و با توسل به حر ابن يزيد ریاحی نجات و سعادتمندی حر را در گروه تربیت خانوادگی او دانست و در آخر با اشاره به مصیبت حضرت رقیه (س) و دعای خیر، مجلس را به پایان رساند.
دفتر مرکزی مرجع فقید حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی(ره)، تحت اشراف آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی(حفظه‌الله).

photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۱_۱۵-۰۷-۴۳
photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۱_۱۵-۰۳-۴۹
photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۱_۱۵-۰۷-۲۵
photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۱_۱۵-۰۷-۳۴
photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۱_۱۵-۰۷-۳۷
photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۱_۱۵-۰۷-۳۹
photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۱_۱۵-۰۷-۵۳
photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۱_۱۵-۰۷-۵۶
photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۱_۱۵-۰۸-۰۳
photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۱_۱۵-۰۸-۱۱
photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۱_۱۵-۰۸-۲۰
photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۱_۱۵-۰۸-۳۰
photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۱_۱۵-۰۸-۴۲
photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۱_۱۵-۰۸-۴۶
photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۱_۱۵-۰۸-۵۳
Previous Next Play Pause

چاپ