امروز جمعه سوم ماه محرم الحرام سال/۱۴۴۵/ ھ قـ همزمان با ۳۰_۴_۱۴۰۲ هــ شــ ،آئین عبادی سیاسی نماز جمعه غرب کابل باحضور شکوهمندانه، گسترده‌ی وپرشورمؤمنین نماز گزار

بِســــم الله الرّحــــمن الرّحـــــیم
#الجمعة_حجّ_المساکین
امروز جمعه سوم ماه محرم الحرام سال/۱۴۴۵/ ھ قـ همزمان با ۳۰_۴_۱۴۰۲ هــ شــ ،آئین عبادی سیاسی نماز جمعه غرب کابل باحضور شکوهمندانه، گسترده‌ی وپرشورمؤمنین نماز گزار (برادران و خواهران) وبه امامت عالم عامل وخدمت‌گزار، استاد حوزه‌ی علمیّه کابل، نماینده ورئیس دفترمرجع نامدار فقید وفقیه وارسته‌ی جهان اسلام حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی (قدّس سره الشّریف) تحت اشراف مرجع عالیقدر تقلید حضرت آیت الله العظمی فاضلی(مدّ ظلّه العالی)، سخنور شهیرکشور وامام جمعه‌ی محبوب غرب کابل الحاج استاد عبدالقدیر عالمی(دام عزّه الشّریف) برگزار وإقامه گردید.
خطیب وامام جمعه محبوب غرب کابل درخطبه اول نماز جمعه این هفته، ضمن آرزوی قبولی طاعات وعبادات وسلامتی وتوفیقات نمازگزاران ازپیشگاه ربّ العزّة وسفارش خویشتن ونماز گزاران به رعایت تقوی وپرهیزگاری ذات باری تعالی، انجام واجبات وترک محرمات نموده وبیان داشتند:
خطبه اول:
خوشحال و خرسندم که بار دیگر توفیق حضور در این محضر نورانی و ارزشمند را دارم، خدا را سپاسگزارم که پس از بازگشت از سفر نورانی حج بیت الله شریف، باز هم توفیق نصیب شد چهره های پر نور و زیبای شما را در این مکان مقدس و در این صف های نماز شکوه مند جمعه در این مصلی بزرگ بار دیگر زیارت کنم. در این مدت مسافرت که دور از شما بودیم، در واقع با شما بودیم و نائب الزیارة و دعا گوی همه‌ی شما خوبان و عزیزان در سرزمین «وحی» مکه مکرمه، مدینة الرسول، در طواف خانه کعبه، سعی بین صفا و مروه، وقوف و بیتوته ها و گذراندن اوقات ایام تشریق در مشائر مقدسه سرزمین عاشقان، دیار معرفت و عرفات و سرزمین آرزوها، سرزمین منی و مشعر الحرام که نمونه‌ی از صحنه‌ی رستاخیز است در همه این اماکن مقدسه با جمع از حجاج هم‌وطن و هم‌سفر دعاگو و نائب الزیارة شما خوبان و قاطبه ملت مسلمان افغانستان بودیم. در مدینه منوره کنار حرم باصفای پیامبر گرامی اسلام (ص) و در جوار قبر گمشده بی بی دو عالم فاطمة الزهراء (س) شفیعه روز محشر، عزیزه خدا، گمشده خلق، آن تربتی که به جز خدا و حجت خدا کسی دیگر نمی داند کجاست؟ و فرزندش ولیعصر (عج) صبحگاهان صورتی نورانی را روی خاک مادر می گذارد، و بوسه های چندی از آن خاک بر می‌دارد و در حق شما دعا می‌کند و سلام به مادر می دهد. و در فضای غمبار قبرستان بقیع در سلام نامه ها و زیارت نامه ها شما شریک بودید، و به نیابت همه شما خوبان زیارت نامه ها و اعمال مسحتبی انجام گرفت.
امروز روز سوم ماه محرم الحرام سومین روز از سال جدیدی از عمرمان، سال هزار و چهار صدو چهل و پنج هجری. قمری است. از خداوند آرزو می کنم که این سال نو و سال جدید قمری از عمرمان را سال خیر و برکت، سال آرامی و امنیت، سال فراوانی نعمت و سال همه خوبی ها و برکات برای همه ما و شما و امت مسلمه قرار بدهد. سالی که با نام و یاد نواسه گرامی رسول خدا (ص) حسین بن علی (ع) آغاز می شود «إن عدت شهور عندالله، اثنا عشر شهرأ» تعداد ماهان در نزد خداوند متعال دوازده تا و اولین ماه سال ماه محرم، ماه حسین، ماه درس گیری و الهام گیری، ماه دریافت پیام های عاشورایی و حسینی است. این مناسبت ارزشمند را گرامی می داریم، فرا رسیدن ایام سوگواری و عزاداری فرزند پیامبر، فدایی دین امام حسین (ع) را تسلیت عرض می کنم به همه امت اسلامی و شما ملت عزادار و سرافراز و نیکنام و از خداوند متعال استدعا دارم که توفیق اقامه عزا و ادامه راه حسین ابن علی (ع) را نصیب همگان مان بگرداند. در عاشورای امسال بنا داریم إن‌شاءالله در همین مکان مقدس مصلی بزرگ ابا صالح المهدی (عج) محل برگزاری نماز های شکوه مندانه جمعه‌های غرب کابل مطلبی را تحت عنوان «جلوه های توحیدی در نهضت عاشورا» از امروز تا روز دوازدهم بطور متواتر و دوام دار إن شاء الله قبل از ظهر ها از ساعت ۹:۳۰ الی اقامه نماز ظهر و عصر در همین مکان مقدس ارائه کنیم و هم بعد از ظهرها در مسجد جامع اباذر غفاری واقع در پل سوخته موضوعی دیگری را تحت عنوان «پیام های ماندگار عاشورا» از امروز تا روز دوازدهم ماه محرم امسال مراسمی را داشته باشیم و مباحثی را ارائه کنیم، تا باشد خداوند متعال توفیق درس گیری و الهام گیری از دستورات حسینی را نصیب مان بگرداند. از اینکه جمعیت فوق العاده سنگین است و هوا هم بشدت گرم، بنا ندارم خیلی زیاد ایجاد مزاحمت کنم. سعی می کنم خطبه های نماز جمعه را بطور مختصر تقدیم حضورتان و در پایان از محضر همه شما خوبان صمیمانه التماس دعا داشته باشم.
یکی دو روز را در مورد اهمیت و ارزش و جایگاه توحید و همچنین اقسام توحید مطالبی را تقدیم حضورتان خواهیم نمود و سپس می پردازیم به «جلوه های توحیدی در نهضت عاشورای حسینی».

شما می دانید توحید یکی از مباحث کلیدی و اصلی در علوم دینی و عقاید اسلامی است. علم توحید شریف ترین و بالاترین علم است که به یکتابودن خداوند متعال و به بی نظیر بودن آن خالق هستی می پردازد. و از این جهت بالاترین و مهم ترین علم، علم توحید است. هر مسلمانی چه شیعه و سنی، عرب و عجم، ترک و دیلم، سفید پوست و سیاه پوست، زنان و مردان بدون هیچگونه امتیازی روزانه چند بار با گفتن جمله « اشهد ان لا اله الله» به وحداینت و یکتا بودن خداوند متعال گواهی می دهند. در اقامه نماز در اذان نماز این شعار توحیدی را سر می دهند و به یگانگی خداوند متعال معترف می شوند. و همچنین همه ما در تشهد نماز مان با گفتن «اشهد ان لا اله الله وحد ه لا شریک له» بار دیگر تکرار و تجدید این شهادت و گواهی به یگانگی خداوند متعال را داریم. و هم‌چنین جمله مشهور و معروفی که از پیامبر گرامی اسلام در فضای مکه طنین انداز شد، در آن سال های آغازین بعثت در روی کوه صفا، آن صخره ها و سنگ های صاف کوه صفا که سالها به عنوان منبر رسول خدا (ص) بود و جمعیتی سنگین بازاریان، تاجران، ارباب رجوع، و قاطبه مردم در بین صفا و مروه بودند و اطراف صفا و مروه چون بازار تجارتی مهم آن روزگار بود همه جمع می شدند داخلی و خارجی در آنجا. پیامبر نور و رحمت می رفت بالای صخره های سخت کوه صفا دست ها را به گوش می گرفت و با صدای بلندی فریاد سر می داد «ایهاالناس قولو لا اله الالله تفلحوا» آی مردم یک جمله را بگویید و آن اینکه: «لا اله الا الله» هیچ معبودی نیست غیر از خدای یکتا و بی همتا، آن ذات واجب الوجود ازلی ابدی، قدیم سرمدی که دعای اول سال روز اول ماه محرم می خوانم «یا اله القدیم» ای خدایی که تو قدیمی هستی، سرمدی هستی ولی امسال سال جدیدی است، زمان حادث است، و مخلوق است در این قطعه جدیدی از زمان. از تو خدای قدیم و سرمدی می خواهیم دست مارا بگیری و در انجام اعمال صالحه یاری مان برسانی. این شعار «لا اله الا الله» از آموخته های پیامبر گرامی اسلام و از شعار های مقدس صدر اسلام و شعار فعلی دنیای اسلام و شعار آینده مسلمانان است. همیشه و همواره شعار هرمسلمانی «لا اله ال الله محمد الرسول الله» در پای توحید تا سرحد جان باید ایستاده شد.
یک نمونه را می خواهم عرض کنم از درجه توحیدی که ابراهیم خلیل الرحمان قهرمان توحید به آن درجه رسیده بود. توحید افعالی: ابراهیم خلیل در آن دوره و روزگاری که زیست و زندگانی می کرد، مردم بت پرست بودند، و مجسمه هایی که خود تراشیده بودند و بی جان بودن، بی رمق، بی کمال و بی خیال آنها راپرستش می‌کردند و عبادت می‌نمودند. حضرت ابراهیم (ع) رنج می برد از این کار خلاف و از این شرک و عقیده شرکی. آنروزی که بین مردم عید بود همه شهروندان برای تفریح و خوشگذرانی روز عید از خانه ها و شهر بیرون رفتند. در دامن طبیعت، در دل کوه و دشت و دمن و صحرا به خوشگذرانی پرداختند. حضرت ابراهیم (ع) بهانه آورد که من مزاجم سالم نیست نمی توانم امروز همراه شما به تفریح و تفنن و در دامنه های کوه قدم بزنم، من در شهر می مانم. وقتی شهر خلوت شد و کسی باقی نماند همه رفته بودند بیرون از شهر، این قهرمان توحید آمد سری زد به بتکده و بتخانه، مجسمه های بت کوچک، متوسط و یکی بزرگ. این قهرمان توحیدی تبری را در دست گرفت و باتمام انرژی که داشت شروع کرد به نابود کردن پیکره های بت و مجسمه های بیجان. یکی پس از دیگری مجسمه های بت را ویران کرد کوچک و متوسط همه را در هم کوبید جز یکی، بت بزرگ را سالم گذاشت و بقیه را نابود کرد. بعد این قهرمان توحیدی تبر را گرفت و به گردن بت بزرگ آویزان کرد و از بتخانه بیرون شد. وقتی شب شد و مردم برگشتند از دامن کوه و صحرا وضعیت را دگرگون دیدند که دیگر آثاری از بت و مجسمه ها وجود ندارد. همه گفتند ابراهیم (ع) این کار را کرده است، میانه اش با بتها خوب نبود. باید مجازات شود. آمدند سراغ حضرت ابراهیم (ع) و پرسیدند: آیا تو چنین کاری را کرده ای؟ و بتها و خدایان مارا شکستی؟ حضرت ابراهیم (ع) گفت: نه. بل فعله کبیرهم. آن بت بزرگی که تبر را به گردن آویزان کرده او این کار را کرده است. و تبر رابه گردن انداختن نشانه مسئولیت پذیرفتن است، او این کار را کرده است. آنها گفتند: نه. این نمی تواند کاری را بکند. امام صادق (ع) می فرماید: نه آن بت بزرگ بتهای کوچک را نابود کرده بود و نه حضرت ابراهیم (ع) دروغ گفته بود، بلکه در ادامه حرف ابراهیم (ع) است «إن کانوا ینطقون» بزرگ شان این کار را کردند اگرنطق بتواند «اذا فات شرط فات المشروط»اگر نطق نمی‌تواند دیگر نکرده این کارا آن بت نکرده بود ابراهیم هم تعلیق کرده بود این حرفش را «بل فعله کبیرهم» بزرگشان انجام داده بروید و بپرسید.
اگر نطق بکنه و توان سخن گفتن را داشته باشد یعنی به آنها فهماند که این مجسمه بیجان که توان سخن گفتن را ندارد توان دفاع از خود را ندارد، چطور می تواند خدای شما باشد؟ مبارزه کرد با این عقاید، اما سرانجام آن مردم نمرود و نمرودیان تصمیم گرفتند که این قهرمان........ {در این رابطه استاد داستان نمرود و نمرودیان را بیان داشتند}.
خدایا به عزت و جلالت ما بر دین توحیدی اسلام هستیم اولین اصل از اصول دین مان توحید است که همه اصول برمی گردد به آن اصل اول که توحید باشد. خدایا همانطوریکه در حوزه اعتقاد و باور اولین اصل از اصول اعتقادی و اصول دین مان توحید است و شعار مان، شعار توحیدی است. خدایا همه ما و پیروان امت اسلام، اعراب و عجم، همه و همه را در کنار همدیگر با روحیه برادری و همدیگر پذیری و اخوت اسلامی حفظ بفرما.
خطبه دوم:
امام جمعه محبوب غرب کابل وخطیب شهیر کشور درخطبه دوم، ضمن سفارش مجدّد خویشتن ونماز گزاران به تقوی وتدین وتقدیر وسپاس ازحضور گسترده نماز گزاران درنماز عبادی سیاسی جمعه ومعذرت خواهی از آن عده نمازگزارانی که بسبب تراکم جمعیت ونبود جا در فضای باز صف کشیده اند، واظهار سپاس از نیروها وارگانهای امنیتی -اعم از قوماندانی امنیه ولایت کابل وحوزهای امنیتی هیجدهم-، جوانان رضا کار، محافظین وفراشان مصلی بزرگ اباصالح المهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، بابت تامین امنیت نماز گزاران به «دونکته» اشاره نمودند:
۱ــ‌ پایان پذیرفتن سال ۱۴۴۴ قمری و پایان رسیدن ماه ذی الحجة الحرام:
کنگره عظیم حج عبادت اجتماعی و سیاسی بزرگ، گردهمایی بین المللی دنیای اسلام الحمدالله به اتمام رسید حج امسال به خیر و خوبی سپری شد. میدانید حج رکن رکین دین مقدس اسلام است. هم عبادت است، هم سیاست است، هم مانور عظیمی است، هم قدرت نمایی دنیای اسلام است، هم نمادی از شکوه، وحدت، اخوت و برادری اسلامی است که شیعه و سنی، عرب و عجم، سیاه و سفید همه در یک نقطه رفته از یونی فورم های شخصی و لباس شخصی شان گذشته و لباس وحدت، لباس یک رنگ سفید احرام را در بر نموده و با سر و پای برهنه لبیک گویان بشتابند به ورود به مکه مکرمه و بپردازند به طواف دور خانه کعبه، و بدوند بین صفا و مروه، و بنوشند از آب زمزم عشق در آن فضای پر از معرفت و عارفانه و بروند در منی و عرفات و مشعر. حرکت های میلیونی در روز های ترویه، عرفه، یوم نحر، ایام تشریق شکوه و عظمت دنیای اسلام را به نمایش بگذارد. الحمدالله مراسم شکوهمندانه امسال با وحدت و همدلی و روحیه اخوت و برادری در فضای امن و آرام و مسالمت آمیز برگزار شد.
در کنار میلیونها تن و میلیونها نفر حاجی و زائر از اطراف و اکناف این جغرافیای خاکی سی هزار نفر مسلمان افغانستانی، هموطنان من و شما از این میهن شهید داده و از سرزمین با عزت افغانستان راهیان دیار عشق مکه و مدینه شدند، تحت قیادت و سرپرستی امارت اسلامی افغانستان مراسم حج را بجا کردند. جا دارد از جناب دوکتور ساقب وزیر ارشاد حج و اوقاف امارت اسلامی افغانستان بئسه حج افغانستان و مسئولین ذیربطی که در انجام رسالت و وظائف شان هیچ کوتاهی نکردند و الحمدالله خدماتی را انجام دادند، زمینه ها را مساعد کردند، سهولت ها را ایجاد کردند. تا سی هزار حاجی هموطن، با عزت و اقتدار اسلامی و افغانی در سرزمین وحی و نزول قرآن شکوه مندانه درخشیدند و مناسک حج بیت الله شریف را ادا نمودند.
۲ــ آغاز سال جدید هجری. قمری(۱۴۴۵) و آمادگی برای تجلیل از عاشورا مخصوصاً تاسوعا و عاشورای حسینی:
زنده نگهداشتن یاد و خاطره های فراموش ناشدنی نواسه گرامی رسول خدا (ص) حسین ابن علی (ع). امام حسین (ع) به عنوان نواسه پیغمبر، احیاء گر اسلام، زنده کننده سنت، سیره و روش پیامبر گرامی اسلام (ص) متعلق به تمام دنیای اسلام است. تنها شیعه نه، تنها سنی نه، عرب نه، حجاز نه، جغرافیای محدودی نه، بلکه امام حسین (ع) متعلق به تمام دنیای اسلام است و همه مسلمان و پیروان مذاهب مختلف اسلامی شیعه و سنی در بقاء و دوام شان مرهون قطرات خون پاک امام حسین (ع) هستند. بناءً می طلبد که همه امت اسلامی اعم از شیعه و سنی ادای مسئولیت کنند در قبال عاشورا. سعی کنند مراسم عاشورایی با شکوه بیشتر از گذشته ها برگزار شود و از عاشورا و جلوه های توحیدی عاشورا پیام بگیریم، الهام بگیریم، درس بگیریم تا به عزت و شهامت و آزادگی و مردانگی نائل شویم. هم اکنون که ایام محرم و ایام عزاداری مولا از راه رسیده، ملت مسلمان و مجاهد پرور افغانستان چه شیعه و چه سنی مانند سائر مسلمانان در عزای فرزند پیامبر شان عزادارند و این ایام را به سوگواری می پردازند، تجمعات و مراسم های عزاداری برپا می کنند، هم مردم و هم حاکمان و مسئولان امارت اسلامی و نهاد های ذیربط امنیتی تلاش کنند با مردم دست به دست هم داده در جهت تأمین امنیت همه جانبه عزاداران در سراسر میهن اسلامی افغانستان گام های استوار را صادقانه بردارند.
ما خواستار این هستیم که همانند گذشته در همه مساجد، تکایا و حسینیه ها و در همه جاهایی که سالهای قبل مراسم های عاشورایی برگزار می شد امسال هم برگزار گردد.
اما با توجه به مسائل امنیتی و تهدیدات مردم با نیرو های امنیتی، مجاهدین محترم امارت اسلامی و مسئولین ذیربط و کمیسیون های تشکیل شده تنگاتنگ در ارتباط باشند. برخی از محدودیت های هم اگر وضع شده به منظور تأمین امنیت شهروندان است. إن شاء الله مسئولین و نیروهای امنیتی کشور مجاهدین عزیز با کمکی از مردم و جوانان بیدار و آگاه سعی و تلاش کنند، امنیت تأمین و در فضای اخوت و برادری اسلامی عاشورای امسال بهتر از گذشته تجلیل گردد.
ما از علمای محترم، خطیبان و مبلغانی که در مسند های تبلیغی قرار می گیرند، به جِد می خواهیم که روی محور وحدت، همدلی، اخوت و برادری اسلامی، ارشادات و بیانات شان را ایراد کنند و نشر و پخش مطالب تفرقه انگیر جداً خودداری بورزند.
از علمای محترم و بزرگوار اهل سنت که افتخار مان هستند و احترامی به آنها داریم. از مسئولین محترم امارت اسلامی افغانستان هم تقاضا داریم سری بزند در این مجالس و شرکت بکنند در این مراسم های باشکوه، صحبت بکنند با این مردم با عزت و عزادار و بیان کنند از آموزه های عاشورایی و معارف حسینی و جلوه های توحیدی عاشورا تا در سایه او ملت و حاکمیت همدل، همسو، همنظر و همگام شوند و همچنین اختلافات، پراکندگی ها، تشتت و ویرانگری ها برطرف شود و سرانجام به وحدت و همدلی بیشتر و اخوت و برادری اسلامی خوبتری نائل آییم.
و من الله توفیق

photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۱_۲۳-۳۸-۱۲
photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۱_۲۳-۳۸-۱۲ (2)
photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۱_۲۳-۳۸-۱۳
photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۱_۲۳-۳۸-۱۴
photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۱_۲۳-۳۸-۱۵ (2)
photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۱_۲۳-۳۸-۱۵
photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۱_۲۳-۳۸-۱۶ (2)
photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۱_۲۳-۳۸-۱۶
photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۱_۲۳-۳۸-۱۷
photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۱_۲۳-۳۸-۱۸ (2)
photo_۲۰۲۳-۰۷-۲۱_۲۳-۳۸-۱۸

چاپ