به مناسبت میلاد با سعادت یگانه محبوبه‌ی ذات، ام الائمه، حضرت عصمت الله الکبری، فاطمة الزهراء سلام الله علیها مراسم جشن و سرور در دفتر مرکزی مرجعیت با حضور مرجع عالی قدر حضرت‌‌آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی حفظه‌الله، یادگاران مرجع فقید، با حضور پرشور علما ش

 اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ، حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَنَبِيِّكَ، وَأُمِّ أَحِبَّائِكَ وَأَصْفِيائِكَ، الَّتِي انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلَىٰ نِساءِ الْعالَمِينَ. اللّٰهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها، وَكُنِ الثَّائِرَ اللّٰهُمَّ بِدَمِ أَوْلادِها. اللّٰهُمَّ وَكَما جَعَلْتَها أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدىٰ، وَحَلِيلَةَ صاحِبِ اللِّواءِ، وَالْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلإِ الْأَعْلىٰ، فَصَلِّ عَلَيْها وَعَلَىٰ أُمِّها صَلاةً تُكْرِمُ بِها وَجْهَ أَبِيها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَتُقِرُّبِها أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِها، وَأَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَالسَّلامِ.
به مناسبت میلاد با سعادت یگانه محبوبه‌ی ذات، ام الائمه، حضرت عصمت الله الکبری، فاطمة الزهراء سلام الله علیها مراسم جشن و سرور در دفتر مرکزی مرجعیت با حضور مرجع عالی قدر حضرت‌‌آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی حفظه‌الله، یادگاران مرجع فقید، با حضور پرشور علما شخصیت های علمی، طلاب حوزه و اقشار مختلف مؤمنین برگزار شد.
مراسم با تلاوت زیبای طلبه فاضل جناب احمد حسین احمدی و با مدیحه سرائی زیبای مهمان محفل از شهر هرات افغانستان جناب حجت‌الاسلام آقای نجیب الله حاتمی ادامه یافت، سپس سخنران مجلس حضرت‌‌آیت‌الله وثوقی ارزگانی در جايگاه قرار گرفت و با عرض تبریک میلاد فاطمه زهرا(س) و امام خمینی(ره) و گرامیداشت یاد و نام مرجع فقید حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی (ره) در موضوع درسهای از زندگی فاطمه زهرا(س)، به ایراد سخن پرداخت: ایشان بخشی از زندگی آنحضرت را غیر قابل درس آموزی و بالاتر از درک انسان عادی دانست و بخش های از درس های قابل دست یافتنی آنحضرت را در ۱۳ اصل بصورت گزینشی
تحت عنوان اصول حاکم در زندگانی مشترک زهرا و علی(علیهما السلام) پرداخت.
در مقدمه علی و زهرا را مصداق آیات مباهله، ذوی القربی، آیه مودت و سوره کوثر، حدیث ثقلین و احادیث متعدد فریقین دانست خانواده آنحضرت را معیار حق و باطل و بر این اساس اعتبار الگو گیری از آنان را تبیین کرد و این خانواده را از جهت عصمت در میان انبیا و اوصیا بی بدیل بیان کرده به تشریح اصول سیزده گانه و درس آموزی از خانواده زهرا پرداخت:
۱. اصل انتخاب آزاد، آگاهانه و با رضایت پدر: این اصل را با توجه به تشریح عصری که دختر داشتن عیب بوده و دختران آزادی نداشتند، در زندگی حضرت زهرا با توجه به خواستگاری های متعدد برای آنحضرت و به مشورت گذاشتن نظر خواهی از فاطمه قابل توجه دانست، اعلان عدم رضایت فاطمه را با رو برگرداندن از خواستگاران حاکی از اراده و اختیار فاطمه و در عین حال نظر مشورتی پیامبر دانست.
۲. کفو بودن: با توجه به ضرورت حد اقلی کفو بودن در تمام ازدواج های اسلامی به کفو بودن واقعی علی و زهرا به عنوان همسر و شوهر معصوم از نظر ایمانی اعتقادی پرداخت و عدم رعایت همکفو بودن را در زندگی امروزی یکی از چالش ها زندگی مشترک دانست.
۳. اصل محبت: با تبیبن نقش محبت در زندگی مشترک با توجه به برخورد حضرت علی با صحنه هاي حساس چون وفات و دفن و رکن دانستن حضرت زهرا به تشریح علاقه مندی آندو معصوم پرداخت و رعایت نشدن همکفو بودن را از مشکلات زندگانی های مشترک امروزی بیان کرد.
۴. اصل سکون و آرامش: با اشاره به محل آرامش بودن خانه، این اصل را در زندگی فاطمه بر اساس بیان علی در مورد فاطمه که فرمود (وقتی به چهره زهرا نگاه می کردم غمها از چهره ام فرو می ریخت)، تبیین کرد.
۵. اصل تقسیم کار: تقسیم کار را در زندگی مشترک حضرت زهرا و علی بر اساس تقسیم کار خانه برای زهرا و کارهای بیرون برای علی توسط پیامبر(ص) تشریح کرد.
۶. اصل همکاری و همدردی: این اصل را بر اساس سیره عملی باتوجه به موارد عینی در زندگانی آنان توضیح داد.
۷. اصل انتظارات متعادل: انتظارات در حد توان، نرنجیدن زهرا و علی در سراسر زندگی و رضایتمندی زندگی آنان را در گرو این اصل دانست، خواسته ها و انتظارات فوق توان را از مشکلات خانواده های امروزی بر شمرد.
۸. اصل ساده زیستی: چشم و هم چشمی را از آسیب های زندگی امروزی دانست و سراسر زندگی زهرا را الگوی زندگی موفق آنروزی بر مبنای ساده زیستی در تمام امور زندگی بیان کرد، تجملات و سخت کردن ازدواج را برای جوانان افتادن در دام زندگی غربی و سوق دادن به سمت ازدواج سفید و ولنگاری بیان کرد.
۹. همدردی با دیگران: خانواده علی را بر اساس آیات سوره دهر همفکر و همدرد با دیگر افراد جامعه معرفی کرد و بر اساس سیره خانواده حضرت ابراهیم (ع) آنان را جزء پیشی گیرندگان در خیرات دانست و چنین خانواده های را در جامعه افعانستان مورد ستایش قرار داده، بعض خانواده های اهل اسراف و دارای ریخت و پاش جامعه را مورد انتقاد قرار داد.
۱۰. اصل فرزند آوری و فرزند پروری: این اصل را با تربیت سه پسر و دو دختر در مدت کوتاه در خانواده زهرا آنهم با تربیت عالی قابل ملاحظه دانست و اصول پیشین را راز موفقیت این اصل در خانواده علی بیان کرد.
۱۱. اصل سر پرستی مرد: زیر سوال بردن اصل سرپرستی متاثر از غرب را خطر بزرگ برای تزلزل خانواده های امروزی بیان کرد، رعایت اصل سر پرستی توسط فاطمه را در سخت ترین شرایط زندگی بر اساس کلمات آنحضرت تشریح کرد.
۱۲. اصل زینت بودن و افتخار هم بودن زهرا و علی: از افتخارات علی همسری چون زهرا و از افتخارات زهرا شوهری چون علی را بیان کرد، این اصل را یکی از کلیدهای موفقیت زندگی آنان و خانواده ها دانست.
۱۳. اصل هدفمندی خانوادگی: تشکیل خانواده زهرا و علی را بر اساس هدفهای عالی چون حق خواهی، عدالت محوری، عبودیت و معنویت و دوری از اهداف مادی بیان کرد و اساس تزلزل زندگانی های مشترک را به خاطر اهداف مادی و به دور از اهداف معنوی دانست.
در آخر ایشان مجلس را با توسل و دعای خیر به پایان رساند.
بخش تبلیغات دفتر مرکزی مرجعیت_ قم_ ۱۳/ ۱۰/ ۱۴۰۲ شمسی.

photo_۲۰۲۴-۰۱-۰۳_۱۵-۴۹-۳۹
photo_۲۰۲۴-۰۱-۰۳_۱۵-۴۸-۵۱
photo_۲۰۲۴-۰۱-۰۳_۱۵-۴۸-۵۴
photo_۲۰۲۴-۰۱-۰۳_۱۵-۴۸-۵۸
photo_۲۰۲۴-۰۱-۰۳_۱۵-۴۹-۰۵
photo_۲۰۲۴-۰۱-۰۳_۱۵-۴۹-۱۲
photo_۲۰۲۴-۰۱-۰۳_۱۵-۴۹-۱۸
photo_۲۰۲۴-۰۱-۰۳_۱۵-۴۹-۲۳
photo_۲۰۲۴-۰۱-۰۳_۱۵-۴۹-۳۶
photo_۲۰۲۴-۰۱-۰۳_۱۵-۴۹-۴۲
photo_۲۰۲۴-۰۱-۰۳_۱۵-۴۹-۴۹
photo_۲۰۲۴-۰۱-۰۳_۱۵-۴۹-۵۳
photo_۲۰۲۴-۰۱-۰۳_۱۵-۴۹-۵۸
photo_۲۰۲۴-۰۱-۰۳_۱۵-۵۰-۰۶
photo_۲۰۲۴-۰۱-۰۳_۱۵-۵۰-۱۱
photo_۲۰۲۴-۰۱-۰۳_۱۵-۵۰-۱۶
photo_۲۰۲۴-۰۱-۰۳_۱۵-۵۰-۲۰
photo_۲۰۲۴-۰۱-۰۳_۱۵-۵۰-۲۵
photo_۲۰۲۴-۰۱-۰۳_۱۵-۵۰-۲۸
photo_۲۰۲۴-۰۱-۰۳_۱۵-۵۰-۳۶
photo_۲۰۲۴-۰۱-۰۳_۱۵-۵۰-۴۱
Previous Next Play Pause

 


چاپ