سومین روز مجلس عزای فاطمیه دوم در تاریخ ۲۶/ ۹/ ۱۴۰۲ مصادف با سوم/ جمادی الثانیه ۱۴۴۵ هجری قمری، مراسم سخنرانی و ذکر توسل به ساحت حضرت زهرا(س)

بسم الله الرحمن الرحیم
صلی الله علیک یا فاطمةُ الزَّهرَاءُ یا بنتَ محمدٍ یا قرَّةَ عینِ الرَّسول لسَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَةُ الشَّهِیدَةُ، الْمَكْسُورَةِ ضِلْعُهَا، الْمَظْلُومِ بَعْلُهَا، الْمَقْتُولِ وَلَدُها.
طبق سنوات گذشته سومین روز مجلس عزای فاطمیه دوم در تاریخ ۲۶/ ۹/ ۱۴۰۲ مصادف با سوم/ جمادی الثانیه ۱۴۴۵ هجری قمری، مراسم سخنرانی و ذکر توسل به ساحت حضرت زهرا(س) با حضور مرجع عالی قدر حضرت‌‌آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی حفظه‌الله، شخصیت های علمی و با حضور پرشور طلاب حوزه، اقشار مختلف مهاجرین و مؤمنین در دفتر مرکزی مرجعیت در شهر قم برگزار شد.
مراسم با اجرای جناب حجت‌الاسلام آقای دانش و تلاوت زیبای جناب آقای محمد عیسی مهدوی آغاز و با مرثیه سرائی جانسوز جناب حجت الاسلام محمد حسین احمدی ادامه یافت و سپس جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای رضا دانش تحت عنوان تجزیه و تحلیل ام ابیها به ایراد سخت پرداخت و در ابتدای سخن با تکیه برحدیث کسا و قرآن کریم فاطمه را گلواژه ادبیات جهان هستی، کوثر قرآن و گلواژه قران دانست و توصیف آنحضرت را صرفا از جانب خداوند و صاحبان علم الهی ممکن دانست.
با توجه به رویات به تشریح یکی از کنیه های فاطمه زهرا به عنوان (ام ابیها) پرداخت.
بر اساس منابع فریقین صدور سند روایت کنیه ام آبها را برای حضرت زهرا در زمان پیامبر(ص) و از سوی آنحضرت تبیین کرد.
مفهوم جمله فاطمه ام ابیها را در معنای مجازی در پنج رویکرد تشریح کرد:
رویکرد اول را عاطفی و روانشناسانه از جهت علاقه و محبت پیامبر نسبت فاطمه(س) بیان کرد. این رویکرد را با توجه به بعد قدسی و وحیانی پیامبر بالاتر از معنای عاطفی توصیف کرد.
دومین رویکرد را باتوجه به ترسیم وضعیت جامعه عرب جاهلی رویکرد افقی و جامعه شناسانه دانست. این رویکرد را نیز باتوجه به نگرش منفی عرب به جنس زن نه دختر مورد نقد قرار داد.
سومین رویکرد را رویکرد فلسفی دانست و بر اساس حدیث قدسی(لولاک...) فاطمه را هدف غایی خلقت و ام ابیها را به عنوان نقش علی و جزء العله بودن مادر و زهرا برای فرزند و نسبت به پیامبر (ص) تبیین نمود. این رویکرد را هم از نظر سندی که در کتب معتبر یا ذکر نشده یا تمام جملات آن ذکر نشده است و نیز از نظر دلالت بر علت غایی بودن مادر برای فرزند حدیث را مورد خدشه قرار داد.
رویکرد چهارم را رویکرد ادبی و زبان شناسانه دانست کلمه ام را بر اساس لغت دارای چهار معنای قصد، جایگاه مأوا، اساس ریشه و طریق اعظم بیان کرد. مراد از ام ابیها را به معنای اینکه زهرا مأوا، پناهگاه و ریشه پیامبر باشد را معنایی درستی خواند ولی برای افاده مقصود اثبات حدیث را قبل از ولادت فاطمه و غیب گویی ارزیابی کرد و آنرا غیر قابل اثبات دانست.
رویکرد پنجم را با توجه به چهار نکته معنای رایج مادر و مهمترین جنبه شخصیت حقوقی پیامبر مورد بررسی قرار داد و پیامبر را دارای وظایف و تکالیف اختصاصی، اخلاقی و عبادی دانست. در نکته سوم هدایت را فلسفه اصلی، عام و نبوت خاصه پیامبر بیان کرد. در نکته چهارم به قابلیت و ظرفیت بقای تعلیمات پیامبر اسلام و فعلیت بخشی آن توسط امامان برای تکمیل، جاویدانگی و تبیین جهانی اشاره کرد.
فاطمه را به عنوان خاستگاه یازده امام جلوگاه شخصیت حقوقی پیامبر دانست، بسط تاریخی و اجتماعی تعالیم اسلام را بسط شخصیت حقوقی و تولد تفصیلی و مجازی پیامبر شمرد، پیامبر را دارای تولد تفصیلی و آثاری بیان کرد که توسط امامان و فرزندان فاطمه ظهور و بروز پیدا کرد، با توجه به برخی آیات قرآن و آیات بکار بردن کلمه مادر را نسبت به حضرت زهرا برای پیامبر بر اساس تولد تفصیلی و مجازی در پهنه تاریخ و اجتماع تشریح کرد. بر این اساس فاطمه را حامل و حافظ نور هدایت و مصیبت زهرا را بزرگترین مصیبت توصیف کرد. و در پایان مجلس را با ذکر توسل و دعای خیر به پایان رساند.
(بخش تبلیغات دفتر مرکزی مرجعیت)

photo_۲۰۲۳-۱۲-۱۷_۱۶-۲۳-۴۵
photo_۲۰۲۳-۱۲-۱۷_۱۶-۲۳-۰۶
photo_۲۰۲۳-۱۲-۱۷_۱۶-۲۳-۰۹
photo_۲۰۲۳-۱۲-۱۷_۱۶-۲۳-۱۴
photo_۲۰۲۳-۱۲-۱۷_۱۶-۲۳-۲۱
photo_۲۰۲۳-۱۲-۱۷_۱۶-۲۳-۲۷
photo_۲۰۲۳-۱۲-۱۷_۱۶-۲۳-۳۱
photo_۲۰۲۳-۱۲-۱۷_۱۶-۲۳-۴۰
photo_۲۰۲۳-۱۲-۱۷_۱۶-۲۳-۴۷
photo_۲۰۲۳-۱۲-۱۷_۱۶-۲۶-۳۰
Previous Next Play Pause

چاپ