سومین روز از ویژه برنامه روزهای قدر روز۲۳ رمضان (۱۴۴۵ ق) در دفتر مرکزی مرجعیت با حضور مرجع عالی قدر حضرت‌‌آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی حفظه‌الله، علما، طلاب و اقشار مختلف مؤمنین برگزار گردید

السلامُ عَلَیْکَ یا عَلیُ بْنِ أبیطالِبْ(ع) ️ ️السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَمِینَ اللهِ فِی أَرْضِهِ وَ حُجَّتَهُ عَلَى عِبَادِهِ ️السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام. سومین روز از ویژه برنامه روزهای قدر روز۲۳ رمضان (۱۴۴۵ ق) در دفتر مرکزی مرجعیت با حضور مرجع عالی قدر حضرت‌‌آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی حفظه‌الله، علما، طلاب و اقشار مختلف مؤمنین برگزار گردید. این مراسم با تلاوت قرآن کریم توسط قاری محترم آقای سید جعفر اکبری آغاز و با مرثیه سرائی جانسوز جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای رحمت الله فاضلی ادامه یافت. در ادامه مراسم جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای زاهدی بامیانی با تسلیت ایام شهادت امیر المؤمنین علیه السلام تحت عنوان شب قدر اسرار و آثار تربیتی آن به ایراد سخن پرداخت. ایشان در آغاز به تشریح مخفی بودن شب قدر پرداخت، مخفی بودن شب قدر را مانند اموری دیگر از اسرار الهی بیان کرد و با توجه به آیات سوره قدر و دخان اموری مانند: نزول قرآن در شب قدر، ناتوانی پیامبر(ص) از درک شب قدر، نزول ملائکه، نزول روح (روح القدوس)، تعیین و تقدیر سرنوشت، سلامت و برکت و مبارک بودن شب قدر را از اسرار آن بیان کرد. پس از آن با اشاره به مخفی بودن زمان بر پایی قیامت که در قرآن همواره مورد سوال بوده است، بر اساس روایات به مخفی بودن اموری مانند: رضایت خداوند در اطاعتش، مخفی بودن غضب خداوند در معصیتش، مخفی بودن ایجابت خداوند در دعوتش و مخفی بودن ولی خداوند در بین بندگانش اشاره کرد و مخفی بودن شب قدر را در راستای تربیت انسان ها بر اساس آداب و دستورات اسلامی دانست. رمزگشایی از خفای شب قدر را کلید حل بسیاری از مشکلات شبهات از جمله انجام امور از طریق اسباب و مسببات بیان کرد. با اشاره به روایاتی فلسفه مخفی بودن شب قدر را در طول سال و در دهه آخر ماه رمضان، بدین جهت دانست تا از رهگذر تلاش و حرکت بر اساس برنامه های دینی آمادگی و تربیتی و وسعت وجودی برای انسان فراهم گردد. رسیدن به شب قدر حقیقی و تعیین مقدرات را در گروی تربیت دینی دانست که بر اساس یکسری برنامه ها، دستورات دینی تهجد و مراقبت در طول سال انجام می گردد. بر این اساس بهرمندی از شب قدر را با توجه به آمادگی دینی و تربیتی انسان ها متفاوت بیان کرد. تعیین بهترین مقدرات برای عده ای و بدترین مقدرات را برای عده ای دیگر در شب قدر از آثار تربیتی خفای شب قدر بیان کرد و بر این اساس به برخی شبهات از جمله با توجه به بیداری، دعا و شب زنده داری عده ای در شب قدر و عدم تقدیر بهترین سرنوشت مطلوب برای آنان پرداخت. یکی از دلایل آنرا بی توجهی به جنبه تربیتی خفای شب قدر دانست، فقدان و کاستی های تلاش در طول سال و ماه رمضان را بخشی مهم محرومیت از فضیلت شب قدر بیان کرد. صرف حضور و احیای بدون آمادگی قبلی را حداقل بهره برداری از این شب مبارک بیان کرد. یکی از اسرار تربیتی شب قدر را پیوند با امام زمان عج، تحلیل کرد، ایجاد آمادگی برای درک فیوضات شب قدر را فراهم آوردن زمینه ظهور و پرده برداری از راز غیبت امام عصر(عج) دانست، حضور تربیت شده، بادرک و فهم بر سفره شب قدر را رسیدن به عصر ظهور و منتظران واقعی بیان کرد. و در پایان با ذکر توسل به امیرالمؤمنین علیه السلام مجلس با دعای خیر به پایان رساند. بخش تبلیغات دفتر مرکزی مرجعیت قم/۱۵/۱/.۱۴۰۳

 

IMG_2125
photo_۲۰۲۴-۰۴-۰۳_۱۶-۴۵-۰۰
photo_۲۰۲۴-۰۴-۰۳_۱۶-۴۵-۰۴
photo_۲۰۲۴-۰۴-۰۳_۱۶-۴۵-۰۸
photo_۲۰۲۴-۰۴-۰۳_۱۶-۴۵-۱۲
photo_۲۰۲۴-۰۴-۰۳_۱۶-۴۵-۱۶
photo_۲۰۲۴-۰۴-۰۳_۱۶-۴۵-۱۹
photo_۲۰۲۴-۰۴-۰۳_۱۶-۴۵-۲۳
photo_۲۰۲۴-۰۴-۰۳_۱۶-۴۵-۴۶
photo_۲۰۲۴-۰۴-۰۳_۱۶-۴۵-۴۹
photo_۲۰۲۴-۰۴-۰۳_۱۶-۴۵-۵۵
photo_۲۰۲۴-۰۴-۰۳_۱۶-۴۵-۵۸
photo_۲۰۲۴-۰۴-۰۳_۱۶-۴۶-۰۲
photo_۲۰۲۴-۰۴-۰۳_۱۶-۴۶-۰۴
photo_۲۰۲۴-۰۴-۰۳_۱۶-۴۶-۰۷
photo_۲۰۲۴-۰۴-۰۳_۱۶-۴۶-۰۹
photo_۲۰۲۴-۰۴-۰۳_۱۶-۴۶-۱۲
photo_۲۰۲۴-۰۴-۰۳_۱۶-۴۶-۱۵
photo_۲۰۲۴-۰۴-۰۳_۱۶-۵۸-۵۶
Previous Next Play Pause

چاپ