گرامیداشت هفته وحدت، ویژه برنامه‌ای در دفتر مرکزی


راهکارهای عملی وحدت اسلامی

دوشنبه دوازدهم عقرب 1399، مصادف با شب ولادت باسعادت پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) و امام جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) و گرامیداشت هفته وحدت، ویژه برنامه‌ای در دفتر مرکزی مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی(رضوان الله تعالی علیه) در قم برگزار گردید.
این برنامه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط قاری محترم قرآن، جناب آقای فروغی آغاز گردید. سپس جناب آقای معصومی پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی(دام ظله) را که به مناسبت میلاد مبارک نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) و امام صادق (علیه السلام) و هفته وحدت و جریان گفتگوهای صلح در کشور، صادر گردیده است، بخوانش گرفت.

سپس، میزگردی با عنوان «راهکارهای عملی وحدت اسلامی»، با حضور کارشناسان حجت الاسلام و المسلمین سید جوادی غزنوی، محترم مولوی جان محمد اسدی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحکیم سلیمی برگزار گردید.
دبیر میزگرد حجت الاسلام حسن جان احمدی، ضمن تبریک مناسبت فرخنده میلاد پیامبر گرامی اسلام و امام جعفر صادق و هفته وحدت، و گرامیداشت یاد مرجع فقید آیت الله العظمی محقق کابلی(رحمه الله) و آرزوی دوام توفیق برای مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی(دام ظله)، نخستین پرسش را از جناب دکتر سلیمی، پیرامون تعریف وحدت مطرح کرد.آقای سلیمی در پاسخ بیان داشت معنای وحدت اسلامی، نه تأسیس مذهب نو است، نه ادغام مذاهب در یکدیگر و نه انحلال و یا انتخاب یک مذهب و نادیده گرفتن مذهب دیگر؛ منظور ما از وحدت، تقریب میان مذاهب اسلامی، تأکید بر مشترکات و پرهیز از دامن زدن به اختلافات است. وی هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که سیره حضرت امام صادق(علیه السلام) در خصوص وحدت میان پیروان مذاهب چگونه بوده است، گفت: در منابع روایی و تاریخی اهل تشیع، احادیث فراوانی داریم که امام صادق(علیه السلام) ما را به وحدت و تعامل نیک با پیروان دیگر مذاهب اسلامی فرا خوانده اند. ایشان با اشاره به نقش سازنده این احادیث اشاره کرد که از گذشته تاکنون، عالمان بزرگ و طراز اول شیعه، همین سیره را ادامه داده‌اند. تأسیس دارالتقریب با حمایت آیت الله بروجردی، و تأکید فراوان کسانی مانند امام خمینی، شهید مطهری و... در همین راستا بوده است.

دومین مهمان این میزگرد، حجت الاسلام و المسلمین سید جوادی غزنوی بود. ایشان در در پاسخ به این پرسش که سیره عملی خلفای راشدین را در صدر اسلام، و همکاری میان علی بن ابیطالب و سایر خلفای راشدین را چگونه ارزیبای می کنید؟ حجت الاسلام و المسلمین سید جوادی غزنوی در پاسخ، ضمن گرامیداشت یاد و نام آیت الله محقق کابلی(ره) به‌عنوان منادی وحدت در جهان اسلام و افغانستان و عرض تسلیت به مناسبت شهادت جمعی از متعلمین و معلمین کورس کوثر دانش که مظلومانه به خاک خون کشیده شدند؛ ابراز داشت که با وجود اختلافات بین خلفای راشدین در صدر اسلام در مورد مسأله جانشینی رسول خدا(ص)، اما وقتی ابابکر(رض) به‌عنوان خلیفه مطرح شد، حضرت علی با او همکاری کرد. به‌عنوان نمونه در جنگ «رده» خلیفه تصمیم داشت که شخصا خود شرکت کند، اما امام علی صلاح ندانست و فرمود که خلیفه نباید شخصا در جنگ شرکت کند؛ چون ابهت او شکسته خواهد شد و همچنین با خلیفه دوم و سوم، همین رویه را ادامه داد.
پرسش دیگر از حجت الاسلام جوادی این بود که: عالمان دینی و تریبون‌های جمعه و جماعات در تحقق وحدت اسلامی چه نقشی می‌تواند ایفا کنند؟ آقای جوادی در پاسخ گفت: مراجع وقتی فتوا می‌دهند که پشت سر عالمان اهل سنت نماز صحیح است و این فتوا منبع روایی دارد. روایتی از امام صادق(ع) است که مضمونش این است که نماز خواندن در پشت سر اهل سنت گویا نماز خواندن در پشت سر رسول الله در صف اول است و این حدیث تواتر معنوی دارد. ایشان در ادامه گفت: حضرت آیت الله العظمی سیستانی فرموده است: اهل سنت نه تنها برادر ما شیعیان است بلکه جان ما هستند.آقای غزنوی گفت: مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی(ره) در یکی از فتاوای خود فرموده است: اهانت به مقدسات اهل سنت ناجائز و حرام است ایشان گفت: دو پیام از حضرت آیت العظمی فاضلی بهسودی نقل شد که در هردو بر وحدت اسلامی تاکید شده بود و دو جمله آن بسیار مهم بود که ایشان فرموده است : وحدت در شرایط فعلی واجب و تفرقه حرام است. ایشان در پایان بیان داشت که: ندای وحدت و تقریب عملی از کشورهای اسلامی طنین انداز شد ولی در افغانستان عملی گردید.

محترم مولوی جان محمد اسدی، از عالمان نام آشنای مهاجرین اهل سنت مقیم اصفهان، دیگر مهمان این میزگرد بود. وی در پاسخ به این سوال که نظر امام ابوحنیفه و بزرگان احناف، در مورد وحدت امت اسلامی چیست؟ چنین پاسخ داد که: از نظر امام ابوحنیفه، تکفیر اهل قبله ناروا و حرام است و در منابع ما به نقل از امام ابوحنیفه نقل شده است که اگر شخصی نودو نه دلیل بر کفر و یک دلیل بر مسلمان بودن کسی داشت، همان یک دلیل را باید بپذیریم. معنای این کلام این است که اصل بر وحدت است نه تفرقه. مولوی اسدی با اشاره به جایگاه برجسته اهل بیت در میان اهل سنت، گفت: اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و سلم) مورد قبول تمام اهل سنت است و اگر کسی اهل بیت پیامبر را محترم نشمارد، مورد نفرت و برائت اهل سنت است.
مولوی اسدی در پاسخ به سؤالی دیگری مبنی بر این‌که نقش رسانه های جمعی و تریبونهای عمومی را در تحکیم وحدت اسلامی، چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: در اخبار و احادیث چنین نقل شده است که اگر کسی یک سنت نیک را راه اندازی نماید، تا زمانی که این سنت زنده است، از ثواب عمل آن، تمام کسانی که به آن عمل می‌کنند، بهره‌مند می‌شوند. اگر کسی یک جریان انحرافی و یک بدعت را در جامعه ایجاد نماید، تا زمانی که جامعه به آن عمل می‌کند، عقاب و گناه آن به پای فردی نوشته می‌شود که آن را راه اندازی کرده است. وی گفت در این زمینه، رسانه های جمعی مسؤلیت دارند؛کاری نکنند که پیروان مذاهب را بر علیه همدیگر تحریک نماید. ایشان وظیفه عالمان دینی را تبیین صحیح تعالیم دینی دانست و گفت، بخشی از حوادث ناگواری که در بین مذاهب اسلامی اتفاق می‌افتد، ریشه در ناآگاهی و جهالت مردم دارد. اگر عالمان دین، وظایف‌شان را درست انجام دهند، ثمرات و اثرات آن را نیز خواهیم دید.

1
2
3
4
5
6
Previous Next Play Pause
1 2 3 4 5 6

چاپ