میلاد خجسته پیام آور نور ورحمت، رسول گرامی اسلام (ص) وششمین ستاره پروفروغ امامت امام جعفرصادق (ع)

پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی-دام ظله- به مناسبت ولادت با سعادت پیامبر اسلام-صلی الله علیه و آله- و امام صادق-علیه السلام- و هفته وحدت و گفتگوهای صلح در کشور

بسم الله الرحمن الرحیم
واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا
میلاد خجسته پیام آور نور و رحمت، رسول گرامی اسلام(ص) و ششمین ستاره پر فروغ امامت امام جعفر صادق(ع) را به عموم مسلمانان تبریک و تهنیت عرض نموده و به میمنت این روز خجسته و مبارک و هفته وحدت و‌ جریان گفت‌وگوهای صلح، لازم می‌دانم نکاتی را برای مردم عزیز و خسته از درد و رنج جنگ یاد آور شوم:

1- وحدت و همبستگی و همسویی مسلمین یک اصل و ضرورت آن روشن‌تر از آن است که انکار گردد. در اسلام پس از مسئله توحید و نفی شرک که پایه و اساس اسلام است، کم‌تر مسئله‌ی مانند اتحاد و همبستگی و اجتناب از تفرقه و جدایی مورد تکیه و تأکید قرار گرفته است. کتاب خدا و سنت پیامبر سرشار از تشویق و ترغیب به اتحاد و برادری و همسویی و همدلی و تحذیر از تفرقه و اختلاف و دشمنی است؛ زیرا مسلمانان همه به نص قرآن کریم، امت واحد است؛ ان هذه امتکم امة واحدة، و از لوازم امت واحد بودن، اعتصام به ریسمان وحدت‌بخش الهی طبق این دستور خداوند است: واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا؛ چون پیامد تفرقه و جدایی و اختلاف و دشمنی، چیزی جز سست شدن عزم و اراده و شکسته شدن هیمنه و شوکت و قدرت مسلمین نیست؛ و لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم. گرچه قدم نهادن در مسیر وحدت و گذشتن از عقبات تفرقه و جدایی سخت و دشوار است اما تکیه بر اصول بنیادین و مشترک و توجه به مصالح و منافع علیای جهان اسلام، پیمودن این مسیر را سهل و آسان می‌سازد و برکات و ثمرات بسیاری برای مسلمانان به ارمغان می‌آورد. بدون شک نتیجه اتحاد کلمه و وحدت صفوف، صلح و صفا و امنیت و خنثی شدن تمام طوطئه‌ها و برنامه‌های شیطانی دشمنان اسلام خواهد بود؛ یا ایها الذین آمنوا ادخلوا فی السلم کافة و لاتتبعوا خطوات الشیطان.

2- تجارب بیش از چهار دهه جنگ در افغانستان و صدمات و خسارات جانی و مالی ناشی از آن به خوبی روشن می‌سازد که صلح دائمی و پایدار یک ضرورت و از فوری‌ترین نیازهای مردم در شرایط حاضر است و بدون آن هرگز نمی‌توان به رفاه، آسایش و آرامش، رشد و توسعه انسانی دست یافت. پافشاری بر حذف دیگری و یا تأکید بر منافع شخصی، قومی، گروهی و مذهبی به معنای اصرار بر تداوم تجارب ناکام گذشته و جنگ است نه صلح. پذیرش صلح یعنی پذیرش این حقیقت که تمامی ارزش‌های حیاتی جامعه مصون از تعرض و آرمانهای مشترک مردم قابل تحقق باشد و رفاه و آسایش، آرامش همگانی، نظم عمومی، عدالت اجتماعی، حقوق اساسی و آزادی‌های فردی و اجتماعی تأمین گردد. توقف جنگ اولین گام برای صلح است اما تا مادامی که تعصب و تبعیض و ظلم و اجحاف وجود داشته باشد و کرامت انسانی، آزادی و حقوق اساسی، شخصیت و هویت افراد جامعه مورد تهدید قرار داشته باشد و مردم از فقر و نا امنی، بیماری و قحطی، عدم دست‌رسی به خدمات مناسب شهری رنج ببرند، آنجا دیگر صلح نمی‌تواند برقرار گردد؛ چون همین مسایل روابط اجتماعی را خشونت‌بار و زندگی صلح آمیز را نا ممکن می‌سازند. انتظار مردم از صلح این است که بتوانند در یک فضای مسالمت‌آمیز و آرام و بدون خشونت و توأم با احترام متقابل زندگی کنند و بساط بی‌نظمی‌ها، کشتارها و تخریب‌ها از تمام نقاط کشور برچیده شده و در سایه صلح حقوق تمام اقشار جامعه تأمین گردد. امیدوارم تمامی طرف‌های جنگ با توجه به تجارب تلخ و ناکام گذشته به این خواست به‌حق مردم احترام گذاشته و با در نظر گرفتن مصالح و منافع علیای اسلامی و ملی، برای یک صلح پایدار و دایمی تلاش کنند و به جنگ و خشونت و ویرانی و تباهی مردم نقطه پایان بگذارند.

3- یکی از دغدغه‌های مهم ادیان الهی مخصوصا اسلام آوردن عدالت و صلح پایدار میان اقوام و ملل گوناگون بوده‌ است. از دیدگاه اسلام وجود تفاوتها و تنوعات اجتماعی یک امر طبیعی و ناشی از تفاوت در خصوصیات آفرینش، محیط و دیگر عوامل طبیعی بوده و این تفاوت و تنوع نه سبب تفرقه که عامل افزایش شناخت انسانها از یکدیگر می‌باشد. اما آنچه مهم است این است که صلح تنها جنبه بیرونی ندارد، بلکه بعد درونی نیز دارد. چنانچه همگرایی، احترام متقابل، احترام به کرامت انسانی، باورمندی به زندگی قانونمند و رعایت حقوق شهروندی در بین افراد جامعه به یک فکر و فرهنگ عمومی تبدیل نگردد، شرایط فکری و عقیدتی برای تحقق صلح نیز آماده نشده است. صلح با کینه، عداوت و دشمنی، برتری جویی و پا فشاری بر حذف یکدیگر سازگاری ندارد. از این‌رو، برای تحقق صلح پایدار و دایمی، در نظر گرفتن نقش و جایگاه حقوقی و آزادی‌های عمومی افراد در قانون اساسی، لازم و ضروری بوده و غفلت از آن به معنای عدم اعتقاد و باور به صلح و ثبات دایمی است.

بدون شک، نجات و رهایی از بحران کنونی تنها در سایه صلح فراگیر و تضمین حقوق و آزادی‌های عمومی میسر و ممکن می‌گردد. خوش‌بختانه اسلام معیارها را نیز مشخص نموده است و از نظر اسلام همه مسلمانان با هم برادر بوده و جنگ بین برادران بی معنی و ناروا است؛ انما المؤمنون اخوة فاصلحوا بین اخویکم؛ چنانچه یکی به تعدی و تجاوز و سرکشی ادامه دهد، باز معیار اسلام این است که: و ان طائفتان من المؤمنین اقتتلوا، فاصلحوا بینهما، فان بغت احدیهما علی الاخری، فقاتلوا التی تبغی حتی تفئی الی امر الله؛ اما اسلام دین سلم و سازش و همزیستی است و طرفدار جنگ نیست، چنانچه طرف به صلح تمایل نشان داد، طرف مقابل نیز باید آن را بپذیرد و بر خداوند توکل کند؛ و ان جنحوا للسلم فاجنح لها و توکل علی الله.
امیدوارم به برکت این روز مبارک، وحدت و همبستگی و همدلی بین مسلمانان بیشتر و صلح و ثبات و امنیت در کشور عزیزمان برقرار و بساط جنگ و ویرانی از همه‌جا جمع گردد.
والسلام علی من اتبع الهدی.

حوزه علمیه قم
محمدباقر فاضلی بهسودی
12/8/1399 برابر با شانزدهم ربیع الاول 1442 هجری قمری


چاپ