گزارشی از ویژه برنامه شب شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

یکشنبه هفتم جدی/دی 1399 مصادف با 12 جمادی الاول 1442ق، همزمان با شبِ شهادت دختِ مکرم نبیِ گرامی اسلام، حضرت زهرا سلام الله علیها، برنامه ای در دفتر مرکزی مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی(ره) و با حضور حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی (دام ظله العالی) برگزار گردید. این برنامه با قرائت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری محترم قرآن جناب آقای حمید فیاض آغاز و با مرثیه خوانی حجت الاسلام و المسلمین سید حیدری ادامه یافت. 

سپس حجت الاسلام و المسلمین زاهدی بامیانی صحبتهای خودش را با موضوع: «معنویت و آرامش زندگی در سیره فاطمی» اراء نمود. ایشان با ذکر این مقدمه که: وقتی معنویت در سیره فاطمه (س) مطرح می شود، مراد معنویت دینی است که برای انسان در عالم خلقت جایگاه خاصی قائل است و در اثر اطاعت خدای متعال و عمل به فرامین دینی برای انسان معنویتی حاصل می شود و این معنویت زندگی دنیا و آخرت انسان را تحت تأثیر قرار می دهد. 

آقای زاهدی با بیان اینکه خداوند پاره ی از ویژگیها را به صورت بالفطره در وجود انسان قرار داده است، چنانچه در همان مسیر حرکت کند، منشاء کمالات و اگر به سمت دیگری انحراف یابد، مایه خسارت در زندگی انسان می¬گردد، گفت: بیشتر نا آرامی‌ها در زندگی انسان تحت تأثیر انحراف نیازهای طبیعی و ذاتی انسان است، نیازهایی مانند حب نفس، لذت خواهی، زیبا پسندی و...در اثر انحراف از مسیر اصلی به خودستای، ثروت و قدرت طلبی، مصرف‌گرایی به تضادها و تعارض‌ها منجر می‌شود و موجب نا آرامی در زندگی می‌شود، که تمام مشکلات بشریت به خاطر عدم پیروی از فرامین دینی است، بدین جهت لذت گرایی و زیبا پسندی به عنوان یک نیاز اساسی انسان ابزاری برای ثروت اندوزی نظام سرمایه داری شده و این نیاز طبیعی انسان را به سمت مد‌گرایی، در لباس، آرایش، جراحی پلاستیکی و حتی تغییر جنسیت به انحراف کشانده است.

ایشان گفت: از نظر دینی نیازهای ذاتی انسان که فطری هستند در اثر اطاعت از فرامین اللهی در جهت وصال‌ به خدای متعال و جلب رضایت حضرت حق رشد می‌کند و موجب جهت مندی و رشد نیازهای انسانی می‌گردد، زندگی حضرت فاطمه زهرا (س)، از جهت تعدیل نیازها و جهت دهی نیازها و لذت‌ها به سمت لذت‌های فطری به خاطر معنویت دینی قابل توجه است با وجود نیازهای متفاوت خانم‌جوان که خیلی متفاوتر است، در عین محرومیت از ابتدائی‌‌ترین وسایل تجملاتی و رفاهی عصرش زندگی‌آن حضرت سرشار از آرامش بوده است، این نیست جزء به خاطر تربیت معنوی و اطاعت از فرامین دینی اللهی که آنحضرت نصیبشان کرده‌است و حتی لذت‌های طبیعی‌اش را در اثر عبادت و بندگی خدای متعال رشد داده است، اینکه کسی بهترین غذایش را در عین گرسنگی فرزندان، سه روز متوالی به سائل، یتیم و اسیر می‌دهد با آب افطار می‌کند، نه تنها از گرسنگی رنج نمی‌برد که بخاطر جهت‌مندی و ارتقای لذت‌ها از خوش‌حالی نیازمند بیشترین لذت و مسرت نصیبش می‌شود و قرآن این حال خوب را وصف می‌کند «وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْكيناً وَ يَتيماً وَ أَسيراً،إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُريدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً»(انسان، 8و9). در عین نیاز شدید به طعام غذایشان را سه شب به نیازمند، یتیم و اسیر دادند این نیست جزء اینکه در اثر تربیت دینی لذت مندی را ارتقاء داده است، نیاز به تشکر و قدر دانی ندارند چون رضایت خدای متعال بالاترین لذت برای او و خوانواده‌اش است، نمونه‌های زیادی از جهت مندی و رشد نیازهای ذاتی در زندگی آنحضرت وجود دارد نمونه‌ای دیگر اعطای پیراهن عروسی در شب عروسی آن حضرت است، پوشیدن پیراهن زیبای عروسی برای دختر جوان آرمان و آرزو است که از آن لذت می‌برد، چگونه پیراهن عروسی را آن حضرت از تن خود در آورده به سائل می‌دهد وخود پیراهن کهنه می‌پوشد، این در عین بالاترین اطاعت فرمانبرداری که ایثار است بالاترین لذت برای آنحضرت به شمار می‌رود، اینست که اطاعت از فرامین اللهی موجب ارتقای سطح نیازهای انسان از نیازهای مادی به نیازها معنوی و اخروی و ارتقای لذت‌ها از لذت‌های زود گذر به لذت‌های عمیق‌تر و پایدارتر می‌گردد، این باعث از بین رفتن متغیرهای اصلی آرامش زندگی یعنی زیاده خواهی‌ها، تعارض منافع، چشم ‌و هم چشمی‌ها و رقابت‌‌های تجمل‌گرایانه می‌گردد.
این آرامش در زندگی زهرای مرضیه(س) مرهون معرفت دینی اوست آنچنان معرفتی که پیامبر خدا(ص) فرمود: «إِنَّ ابْنَتِي فَاطِمَةَ مَلَأَ اللَّهُ قَلْبَهَا وَ جَوَارِحَهَا إِيمَاناً وَ يَقِينا»(بحار، ج43، ص29)، خداوند دل و جوارح دخترم فاطمه را سرشار از ایمان کرده‌است، این ایمان عمیق اوست که حتی در ارتباط با پدر بزرگوارش مطیع فرمان خدا متعال است، وقتی آیه‌ای«لا تَجْعَلُوا دُعاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضا...»(نور/63) نازل شدکه پیامبر(ص)، را مانند اینکه یکدیگر را صدا می‌کند خطاب نکنید. پیامبر می‌بیند فاطمه‌(س)، دیگر پدر را (یا ابتا) صدا نمی‌کند، گوش به فرمان قرآن یا رسول‌الله می‌خواند اطاعت و فرمانداری فاطمه بگونه‌ای است که به فرموده‌ رسولخدا(ص) او مانند حضرت‌مریم(س) مورد خطاب فرشته‌ها قرار می‌گیرد: «بفَنَادَتْهَا بِمَا نَادَتْ بِهِ مَرْيَمَ بِنْتَ عِمْرَانَ فَتَقُولُ يَا فَاطِمَةُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمِينَ يَا فَاطِمَةُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَ اسْجُدِي وَ ارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ‏» (امالی‌صدوق، ص114). ای فاطمه خداوند تورا برگزید، پاک و پاکیزه‌گردانید و بر زنان عالم‌برتری داد، ای فاطمه فرمان بردار خدایت خاض باش و با رکوع کنندگان رکوع انجام بده.

این برنامه با اتحاف دعا به ساحت بانو فاطمه زهرا(سلام الله علیها) و روح بلند و ملکوتی مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی (ره) و دیگر بزرگان و حق داران، و طلب طولِ عمرِ با عزت و پر برکت برای حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی(مدظله العالی)اختتام یافت.

12
12
IMG_5591
IMG_5591
IMG_5658
IMG_5658
IMG_5582
IMG_5582
3
3
IMG_5712
IMG_5712
IMG_5719
IMG_5719
IMG_5744
IMG_5744

چاپ