بانوان مسلمان و ضرورت الگوگیری از حضرت زهرا سلام الله علیها


اشاره
حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی دام ظله، روز یکشنبه هفتم جدی/دی1399 به دلیل تقارن ایام شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها)، در پایانِ جلسه ی درس خارج فقه خویش مطالبی را پیرامون حضرت زهرا سلام الله علیها و ضرورت الگوگیری بانوان مسلمان از آن بانوی گرامی بیان داشتند که اینک خدمت شما تقدیم می گردد:

پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه وآله فرمود: چهار نفر بهترین زنان بهشت اند: آسیه همسر فرعون، مریم مادر عیسی(ع) خدیجه بنت خویلد و دخترم فاطمه (سلام الله علیهن). روایات معتدد وجود دارد که می فرماید در این میان، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، بر دیگر بانوان بهشتی برتری دارند و هیچ بانوی از منزلت و مرتبت حضرت زهرا (س) برخوردار نیست. این منزلت معنوی نه به خاطر آن است که حضرت زهرا (س) دختر پیامبر خاتم (ص) بود، نه به خاطر آن است که همسر امیرالمؤمنین (ع) است و نه به خاطر آن است که مادر امام حسن و امام حسین(ع) بود؛ هرچند هریک از این ویژگیها موجب فضلیت و برتری آدم است، اما حضرت زهرا(س) واجد فضایل و کمالات اکتسابی بود که همین فضایل موجب برتری حضرت زهرا سلام الله علیها گردیده است. وقتی انسان به روایاتی که در فضلیت این بانوی بزرگ وارد شده دقت می کند، عقل خودش را از فهم و درک آن عاجز می یابد. روایت داریم که «وَ إِنَّمَا سُمِّيَتْ‏ فَاطِمَةُ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا»؛ علت اینکه حضرت زهرای مرضیه را «فاطمه» گفته اند، این است که مردم از درک مقام آن بانوی گرامی عاجزند. در برخی روایات چنین آمده است که مراد از لیلۀ حضرت زهرا و مراد از قدر، شناخت وی است. لذا فرمود: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ اللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْر» اگر کسی فاطمه زهرا سلام الله علیها را آنگونه که هست بشناسد، به درک شب قدر نایل شده است.
در سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز رفتارهایی را می بینیم که به خوبی منزلت و مرتبت حضرت زهرا(س) را در نزد پیامبر(ص) نشان می دهد: اینکه پیامبر(ص) دست دخترش را می بوسد، اینکه می¬گوید پدرت به فدای تو باد، اینکه می فرماید هرکس موجبات رضایت فاطمه را فراهم نماید، موجب رضایت من شده است و هرکس فاطمه را بیازارد، مرا آزرده است، و رضایت خداوند را دائرمدار رضایت فاطمه (س) قرار می دهد، نشان از منزلت و مرتبت آن بانو دارد.
لذا بی جهت نیست که حضرت ولی عصر(عج) می فرمایند: «وَ فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِي‏ أُسْوَةٌ حَسَنَة» برای من دختر رسول خدا(ص)، بهترین الگو است. فاطمه سلام الله علیها، هم یک دختر نمونه است، هم یک همسر برگزیده و هم یک مادر نمونه و هم یک بانوی مسؤل در قبال جامعه و اطرافیان، او در همه زمینه الگو است. وظیفه جامعه اسلام و مسلمانان، مخصوصا بانوان مسلمان است که سیره حضرت زهرا (سلام الله علیها) را سر مشق زندگی خویش بسازند و از آن بانوی بزرگ در زندگی خویش درس بگیرند.
لذا از بانوان مسلمان انتظار می رود که حضرت زهرا سلام الله علیها را الگوی عملی زندگی خویش بشمارند و پیروی از آن حضرت را ملاک زندگی خویش قرار دهند. این کار، امروزه بیش از هر دوره و زمانی، ضرورت دارد. بحرانها و ناهنجارهای که دامنگیر خانواده گردیده است، بخشی از آن ریشه در عدمِ رعایت اصول و هنجارهای اسلامی دارد. در شأن جامعه اسلامی و بانوان مسلمان نیست که در معاشرت با اجنبی، بازارها، رفت و آمدها و اماکن مقدسه حریم شرعی و پوشش اسلامی را سبک بشمارد. سزوارا است مادران و خواهران مسلمان، با درک شرایط، پاسدار عزت و شرافت و حرمت خویش باشند.

مدیریت فرهنگی دفتر حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی دام ظله


چاپ  

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید