در درس خارج فقه خود به سه موضوع اساسی اشاره فرمود

به مناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س)
به مناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س)


در روز سه شنبه 14 دلو 1399 مصادف با 19 جمادی الثانی 1442 مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی(مدظله العالی) در درس خارج فقه خود به سه موضوع اساسی اشاره فرمود:
موضوع اول: معظم له به مناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) به نقل از مجاهد که یکی از علمای اهل سنت است روایتی را از رسول گرامی اسلام(ص) اشاره فرمود که: آن حضرت در يكي از روزها، كه گويا هدفش معرفي حضرت زهرا(س) بود، از خانه خارج شد در حاليکه دست فاطمه زهرا(س) در دستش بود در حضور مردم فرمود: هر كسي كه فاطمه را مي شناسد كه مي شناسد، و هر كسي او را نمي شناسد بداند كه او فاطمه دختر محمّد پيامبر خداست، و او پاره‌اى از وجود من، قلب من و روح من است پس هر كه او را آزار دهد مرا آزرده است و هر كه مرا بيا زارد خدا را آزرده است. در حقیقت رسول گرامی اسلام(ص) در این روایت به دو نکته اساسی اشاره می فرماید: یکی اینکه دخترش حضرت فاطمه زهرا(س) را برای مردم معرفی می کند و دیگر به مقام و فضیلت آن حضرت اشاره می فرماید. معظم له می فرماید پس از آنکه رسول گرامی اسلام(ص) از دنیا رفت وحی الهی قطع شد و دیگر بر هیچ کسی جبرئیل نازل نمی شد. اما جبرئیل بر حضرت فاطمه زهرا(س) نازل می شد. مرجع عالیقدر فرمود: یادم است که حضرت امام خمینی(ره) در یکی از سخنرانی های خود می فرمود: حضرت زهرا(س) ویژگی های زیادی دارد. یکی از ویژگی های آن حضرت آنست که جبرئیل بر آن حضرت نازل می شد و پیام الهی را بر آن حضرت می رساند در حالیکه جبرئیل مستقیما به امامان معصوم(ع) نازل نمی شد. در تاریخ آمده است که مصحف فاطمه از لحاظ حجم سه برابر قرآن کریم است که تمامی آن پیامهای الهی بوده و تمام حوادث گذشته و آینده در آن نوشته شده است و کاتب آن، حضرت امیرالمؤمنین(ع) بود.
موضوع دوم: مرجع عالیقدر به مناسبت ولادت حضرت امام خمینی(ره) فرمود: در تاریخ اسلام دو انقلاب بی سابق است: یکی انقلاب و نهضت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است که در آن زمان، شرائط به گونه ی بود که اسلام کم کم محو می شد و امامان معصوم(ع) در آن عصر به انزوا قرار می گرفتند، دلیل آن هم این است که مردم در آن زمان به امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) کمتر مراجعه می کردند و به همین خاطر است که از این امامان معصوم(ع) کمتر روایت نقل شده اند. در چنین شرائطی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) قیام کرد و آن حضرت با این قیام خود اسلام و مسلمین و بلکه بشریت را احیا کرد در واقع تمامی مسلمانها حتی تمامی جامعه بشری مدیون انقلاب حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هستند. انقلاب دوم که در این عصر و زمان بی سابقه و کم نظیر بود انقلاب حضرت امام خمینی(ره) است. معظم له می فرماید: حضرت امام(ره) چند کار بزرگی را انجام داد: اول: ایشان خود را از لحاظ اخلاقی، زهد، تقوا و ایمان ساخت و تربیت کرد به گونه ی که خود را به اوج کمال و بندگی رساند. دوم: حضرت امام(ره) از نظر علمی در تمام زمینه های علم فقه، اصول، فلسفه، تفسیر و عرفان به حد بالای خود را رساند که یکی از مراجع بزرگ تقلید شیعه در عصر خودش به شمار می رفت. سوم: ایشان صاحب سبک و مکتب بود و افرادی بسیاری را در مکتب خود تعلیم داد و تربیت نمود همان گونه که امام حسین(ع) افرادی را برای یک امر بزرگ و قیام الهی تربیت کرد و زمینه آن قیام را آماده ساخت. حضرت امام(ره) هم شاگردان زیادی را تربیت کرد و آماده ساخت. چهارم: حضرت امام(ره) وقتی متوجه شد که از اسلام فقط نام باقی مانده و اسلام و مکتب اهلبیت(ع) به انزوا قرار گرفته اند و صحبتی از حکومت اسلامی نیست، احکام اسلامی و اجرای حدود و قوانین الهی در بین مردم عملا تبیین و تبلیغ نمی شود در چنین شرائطی با یاران تربیت یافته ی مکتب خود انقلابی را به وجود آورد و اسلام و مکتب اهلبیت(ع) را از آن انزوا برون آورده و احیا نمود. بدون شک انقلاب آن مرجع بزرگ تأثیری بر تمام ملتهای آزاده گذاشت و با الگوگیری از این انقلاب اسلامی، انقلابهای زیادی در دنیا به وجود آمدند. از جمله ملت افغانستان که از انقلاب حضرت امام(ره) الگوها و درس های گرفتند بر علیه کمونیستها انقلاب کردند و در مقابل حکومت مستبد کمونیستی آن زمان ایستادگی نمودند.
موضوع سوم: مرجع عالیقدر به حادثه ی که در بهسود از سوی دولت افغانستان از پیش طراحی شده بود اشاره کرد و فرمود: مردم بهسود بلکه تمامی مردم شیعه و هزاره ها هیچ گونه مزاحمتی با دولت نداشتند بلکه در کنار و حامی دولت افغانستان بودند و از این مردم هیچگاه تروریست دیده نشده و همواره در ایجاد صلح و امنیت پیش قدم بودند و به همین خاطر است که در مناطق شیعه نیشین همیشه امنیت وجود دارد. حکومت افغانستان به جای آنکه برود در مناطق که امنیت وجود ندارند، امینت آن مناطق را تامین نمایند و امنیت دره میدان را بگیرند.
می آیند در ولسوالی بهسود که این مردم امنیت را خودشان گرفته و در آرامش زندگی می کنند شرارت ایجاد کرده و مردم بی گناه را به رگبار بستند تعدادی از این مردم مظلوم را شهید و زخمی نمودند و این جای تاسف است و حکومت باید از این مردم عذرخواهی نموده و از خانواده های شهداء و مجروحین دلجویی کرده و عاملین این حادثه را به طور جِدّ مجازات نمایند و مردم را بگذارند که امنیت خودشان را تامین کرده و با آرامش زندگی کنند.
در پایان معظم له ضمن اینکه به خانواده های شهداء تسلیت گفتند؛ از خداوند متعال برای شهدای حادثه غفران و رحمت، خانواده های شهداء صبر و بردباری و مجروحین شفای عاجل مسألت نمودند.


چاپ