گزارشی از محفل جشن میلاد امام محمد بن علی الباقر علیه السلام


گزارشی از محفل جشن میلاد امام محمد بن علی الباقر علیه السلام

روز شنبه 25 دلو 1399خورشیدی برابر با اول رجب 1442ق، به مناسبت سالروز میلاد امام محمدباقر علیه السلام، محفل جشنی در دفتر مرکزی مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی رحمه الله با حضور و اشراف مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی دام ظله برگزار گردید. این مراسم با قرائت آیاتی از کلام الله مجید توسط فرهیخته قرآنی، قاری محترم قرآن جناب آقای محمد فروغی آغاز گردید، سپس جناب آقای سید رؤف رضایی با نفس و نوای گرم شان به مدیحه خوانی پرداخت.

در ادامه جناب حجت الاسلام و المسلمین استاد عبدالمجید اکبری کارشناس محترم مسائل دینی و فرهنگی، سخنان خودش را با موضوع «تربیت در کلام و سیره امام باقر(ع)» ارائه نمود. آقای اکبری حلول ماهِ رجب و تولد امام باقرعلیه السلام را تبریک گفت و یاد مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی ره را گرامی داشت و برای حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی دام ظله دوام توفیق و عزت روزافزون نمود.
آقای اکبری گفت: معمول و معروف این است که وراثت، خانواده و محیط را به عنوان عناصر موثر در تربیت انسان در نظر می گیرند؛ اما من می خواهم در جلسه امروز، مجموعه این عوامل دخیل را در قالب چهار ساختار: اعتقادی، اجتماعی، خانواده و فضاهای ایجاد شده اجتماعی تحلیل نمایم. آقای اکبری در تحلیل سخنان خودش گفت: به لحاظ اعتقادی، انسانها به هر چیزی که باور داشته باشند، مطابق همان باور رفتار خواهند کرد. بعید است انسانی، باور صحیح و درست داشته باشد، اما در ساحت رفتار، دچار کژرفتاری باشد.
ایشان با بیان اینکه محیط و جامعه در تربیت افراد و اشخاص نقش تعیین کننده دارد، گفت: اینکه انسان در چه جامعه زندگی می کند، با چه کسانی در ارتباط است، از چه کسانی تأثیر می پذیرد، و بر چه کسانی اثر می گذارد، جزء مسایل مربوط به تربیت است.
این کارشناس مسائل تربیتی و فرهنگی افزود: فضاهای به وجود آمده کنونی، یکی دیگر از موضوعات مرتبط با بحث تربیت است. ایشان با بیان تفاوت شرایط امروز با دیروز(گذشته) گفت: در گذشته اگر فردی می خواست فرزندش را به دلخواه و بر وِفق مراد خودش تربیت کند و برای این کار اهتمام نشان می داد، هشتاد درصد موفق می شد و به اهداف و آرزویش می رسید؛ اما در شرایط کنون چنین نیست، و این می طلبد که نسبت به این موضوع توجه بیشتر و آگاهانه تری صورت بگیرد. به خصوص اینکه برخی از مبلغان و مربیان امور تربیتی نسبت به تحولاتی فرهنگی ناشی از فضاهای به وجود آمده، اطلاع درستی ندارند.
حجت الاسلام اکبری، چهارمین ساختار دخیل در تربیت فرزند را خانواده دانست و با استفاده از کلام و سیره امام باقر علیه السلام، وظیفه خانواده ها در زمینه تربیت فرزند را بر شمرد. ایشان فرمود چهار مُدل رفتار را از سوی خانواده ها در خصوص تربیت فرزند شاهد هستیم: سخت گیر، سهل گیر، بی سروسامان و مقتدر. ایشان از میان این چهار نوع رفتار، تنها خانواده های متقدر را در تربیت فرزند موفق دانست و افزود، ویژگی چنین خانوادهایی این است که هم اشراف بر فرزندان شان دارند، هم درکی درستی از خواهش ها و تمایلات ایشان دارند، هم رفتار سنحیده در قبال ایشان دارند و هم با فرزندان شان رفاقت و صمیمیت دارند.
ایشان با بیان مصادیقی از بی توجهی و بی تفاوتی نسبت به وضعیت فرهنگی کشور، گفت: متأسفانه هم وضعیت فرهنگی کشور رضایت بخش نیست و هم متولیان امور و مربیان امور تربیتی و فرهنگی چندان نسبت به این امور اطلاع و دلمشغولی ندارند.
ایشان گفت: نمادهای ضد ارزشهای دینی و اخلاقی به شدت و به صورت علنی تبلیغ می شود، این در حالی که شاهد تحرک و تحول چندانی از سوی متولیان امر نیستیم. ایشان با بیان نمونه هایی ارزشمند از کلام و سیره عملی امام باقر علیه السلام در زمینه تربیت فرزند، سخنان خودش را خاتمه داد.

مشروح بیانات حجت الاسلام استاد اکبری را می توانید از طریق آیدی شبکه های اجتماعی مرجعیت در تلگرام، فیسبوک و واتساب دنبال نمایید.

مدیریت فرهنگی دفتر حضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی دام ظله

1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6
7
7
8
8

چاپ