گزارشی از ویژه برنامه‌ی شهادت امام حسن عسکری(ع) و تجلیل از شهدای مرکز آموزشی کاج غرب کابل

چهارشنبه سیزده میزان/ مهر1401ش برابر با هشتم ربیع الاول 1444ق، همزمان با سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) مراسمی در دفتر مرکزی مرجع فقید حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی(ره) با اشراف حضرت آیت‌الله العظمی بهسودی(دام ظلّه‌العالی) و در حضور مرجع عالیقدر، یادگاران مرجع فقید، اعضای دفتر، اساتید، علماء، طلاب، دانشجویان و هموطنان مهاجر برگزار گردید.

در این مراسم مجری برنامه؛ جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای محمدحسین حسن زاده محفل را با سلام و صلوات به روح مطهر حضرت امام حسن عسکری(ع)، ارواح گذشتگان، مراجع عظام تقلید گذشته، روح بلند و ملکوتی مرجع فقید حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی(ره) و شهدای مرکز آموزشی کاج غرب کابل آغاز کرد و نیز برای سلامتی آقا امام زمان (عج) دعا کرد و برای مراجع عظام تقلید به خصوص مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی بهسودی(دام ظلّه‌العالی) از خداوند متعال آرزوی سلامتی و دوام توفیق نمود و در ادامه ایشان از قاری قرآن دعوت کرد سپس جناب آقای هادی حسینی در جایگاه قرار گرفت و محفل را با تلاوت زیبای از آیات کلام‌الله مجید منوّر ساخت. پس از آن جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای اصغر رضایی با دعوت مجری برنامه در جایگاه اسقرار یافت و به ذکر مصیبت جانسوز حضرت امام حسن عسکری(ع) و جدّ غریب ایشان حضرت ابی‌عبدالله‌الحسین(ع) پرداخت و شرکت کنندگان از فیض مرثیه سرایی ایشان بهره‌مند شدند و در ادامه جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج حلیمی بیانیه‌ی مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی بهسودی(دام ظلّه‌العالی) که در محکومیت حمله انتحاری به مرکز آموزشی کاج غرب کابل صادر شده بود به خوانش گرفت.
در آخر، مجری برنامه از سخنران محفل جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای استاد فیاض ارزگانی دعوت کرد و ایشان در جایگاه مستقر شد و سخنانش را با سلام و صلوات به روح مطهر امام حسن عسکری(ع) و شهدای مرکز آموزشی کاج غرب کابل آغاز کرد و یاد و خاطره مرجع فقید را گرامی داشت. ایشان ضمن اینکه شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع) را به محضر حضرت ولیعصر(عج)، شیعیان، مراجع عظام تقلید و مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی (دام ظله¬العالی) تسلیت گفت و آغاز امامت منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) را تبریک گفته و از خداوند متعال برای حضرت حجت بن الحسن العسکری(ع) آروزی سلامتی نموده و دوام توفیق را برای مرجع عالیقدر خواستار شد.
 
 
سخنگوی شورای علمای شیعه افغانستان جناب آقای استاد محمد فیاض ارزگانی در این مراسم با شکوه سخنانش را در سه محور بیان کرد:
محور اول: امامت و نقش امام معصوم(ع) در جامعه. ایشان در این قسمت گفت: انسان باور دارد که در این عالم هستی خدای است که انسان را آفریده است. سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است: حال که حداوند انسان را آفریده رها کرده است یا رهنمودها و راهنماهای برای او در نظر گرفته است؟ آقای فیاض ارزگانی در پاسخ به این سؤال گفت: قطعا فرض اول محال است. بنابراین لزوما خداوند متعال از باب لطف و عنایت راهنماهایی را مشخص کرده است. اساسا فرستادن پیامبران به همین خاطر است و آنها آمدند تا دین را زنده نگهدارند و تبیین کنند و ادامه دهند و انسانها را در چارچوب این دین رهنمون سازند. پس پیامبر که یک انسان کامل است و ظیفه او که راهنمایی بشر است باید یک روزی بمیرد و از این دنیا برود. سؤال دیگری که مطرح می‌شود این است: پس از پیامبر این دین خود به خود تبیین می‌شود یا اینکه کسی باشد که این دین را تبیین کند؟ ایشان در پاسخ این سؤال گفت: طبیعی است که دین خود به خود تبیین نمی‌شود باید پس از پیامبر کسی باشد که این دین را بیان کند و ادامه دهد. قطعا آن فرد، شخص امام(ع) است که تبیین دین را برای جامعه بشری بر عهده دارد. سؤال بعدی این است: امام انسان است باید روزی بمیرد پس چه کسی بعد از امام(ع) این وظیفه را برعهده دارد؟ در پاسخ این سؤال باید گفت: بعد از امام وظیفه مراجع عظام تقلید، علماء و دانشمندان است که این وظیفه خطیر را بر عهده بگیرند.
در ادامه جناب آقای استاد محمد فیاض ارزگانی گفت: وظیفه امام سه چیز است:
اول: تبیین و تبلیغ دین به این معنا که امام وظیفه دارد دین و احکام الهی را براساس نیازها، ارزشهای انسانی و مطابق با شرایط زمان و مکان تبیین نماید. البته باید گفت: امام(ع) یا مراجع عظام تقلید و علماء نمی‌توانند با زبان هزار و چهار صد سال قبل با مردم سخن بگویند ولی می‌توانند با تبیین دین با مردم با همان شرایط زمان و مکان و نیازها و ارزشهای دینی گفتگو کنند. ایشان در ادامه گفت: دانشمندی گفته است: سخن گفتن از امام علی(ع) سخت است چون ایشان مطالبی را بیان می‌کرد که حکومت ظالم را می‌لرزاند. شاعری گفته است: پنجاه سال چوبه دار را بر شانه‌های خود حمل کردم با این توضیح که ممکن است هر لحظه سرم به چوبه دار برود. حجت الاسلام استاد فیاض ارزگانی گفت: امروز سخن گفتن از عدالت علی(ع) سخت است چون بسیاری از افراد در دنیا بودند که به جرم عدالت خواهی محکوم به مرگ شدند. ایشان در ادامه گفت: خداند در قرآن می‌فرماید: جز از خدا نترسید چنانچه انسان از غیر خدا بترسد نمی‌تواند دین را تبیین کند و نمی‌تواند از دین تبلیغ نماید پس علماء و فقیهان و دانشمندان در تحت هر شرایطی نباید بترسند و باید به وظایفشان عمل کنند.
دوم: وظیفه دیگری امام(ع) حفظ اصالت و تمامیت دین است یعنی امام وظیفه دارد که جلو هر گونه بدعت را بگیرد و نگذارد که دین مورد سوء استفادگران قرار بگیرد و هرجا که به ضررشان بود دین را رها کنند و هرجا که به سودشان بود سراغ دین بروند و اگر این گونه شد مشکل ساز می‌شود. البته باید گفت: ممکن است امام نتواند باطل را از بین ببرد چون که از بین بردن حکومت ظالم قدرت می‌خواهد ولی امام(ع) می‌تواند بگوید: این حکومت باطل است و این کار وظیفه امام(ع) است و پس از آن وظیفه مراجع عظام تقلید، علماء، دانشمندان و انسانهای آزاده خواهند بود.
سوم: وظیفه بعدی امام(ع) تلاش در راه استقرار عدالت است. ایشان گفت: وظیفه امام(ع) تنها بیان ارزشها و احکام الهی نیست بلکه وظیفه او رهبریت جامعه، حفظ ارزشها و بر قراری عدالت است و نتیجه آن مربوط به شرایط زمان و مکان و امکانات خواهد بود کما اینکه مراجع عظام تقلید، علماء، دانشمندان و انسانهای آزاده اندیش باید در این زمینه تلاش کنند.
محور دوم: موقعیت امام حسن عسکری(ع) در مدت عمر کوتاهش. حجت الاسلام والمسلیمن آقای استاد محمد فیاض ارزگانی گفت: حضرت امام حسن عسکری(ع) به سختی تبیین دین می‌کرد برای اینکه ایشان یا در زندان بود یا اینکه ملزم به حضور در دستگاه حکومت ظالم بود و در حقیقت ایشان تحت نظر بود و اینکه ایشان ملقب به عسکری شده است به خاطر این است که بسیاری از زمانها در زندانهای نظامی‌ها و عسکرها زندان بودند و شاهد این مدعا آنست که حکومت ظالم آن زمان دو نفر را در زندان مأمور کرده بود که نسبت به امام(ع) سخت گیری کنند ولی این دو نفر مأمور وقتی حالات امام(ع) را می بینند در نهایت مطیع امام می‌شوند.
 
محور سوم: علل اصلی انتحارها و حملات بر مراکز آموزشی و مذهبی شیعیان. استاد فیاض ارزگانی در ذیل این محور گفت: هر کشتاری نسل کشی نیست ممکن است کشتارها با انگیزه‌های مختلف صورت بگیرند. اما علت اصلی حمله‌ها و انتحارها در مراکز دینی و آموزشی در افغانستان این است که دشمن می‌خواهد نقطه قوت را از بین ببرد و نقطه قوت هرملتی علم و دانش و مراکز آموزشی آن ملت است. ایشان در ادامه گفت: مردم ما یعنی شیعیان قطع نظر از اینکه توان دارند یا ندارند همگی فرزندانشان را به سوی علم سوق داده و به مدرسه و دانشگاه‌ها فرستادند و این انگیزه و تلاش موجب شده است که دشمن به این نتیجه برسد که اگر جلو این مردم گرفته نشود ممکن است جامعه را تسخیر کنند. بنابراین انتحار و انفجار در مراکز آموزشی این مردم با انتحار و انفجار جلال‌آباد متفاوت است. انفجار در مراکز دینی و آموزشی این مردم هدف‌مند است برای اینکه جوانان هزاره نتوانند با علم و دانش در جامعه ظهور کنند و این انتحار همان حمله به نقطه قوت و قدرت این مردم است.گرچند دنیا نسل کشی هزاره‌ها را مورد توجه قرار دادند و نسل کشی هم با هدف خاص انجام می‌گیرد و این انتحار و انفجاری که در این روزها در افغانستان صورت می‌گیرد مصداق نسل کشی خواهد بود. ایشان در بخش پایانی سخنان خود گفت: به مردم خود توصیه می‌کنم که به سمت علم و دانش بروند برای اینکه علم سلطان است و هر که علم داشت قدرت دارد و نا امید نباشید و در آینده امیدوار باشیم. حجت الاسلام والسلمین آقای استاد فیاض ارزگانی در بخش پایانی، سخنانش را با دعای خیر به پایان برد و فریضه ظهر و عصر توسط مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی(دام ظلّه‌العالی) در دفتر مرکزی اقامه گردید.

خوانندگان گرامی شما می‌توانید مشروح سخنان ایشان را از طریق پایگاع اطلاع رسانی و شبکه‌های اجتماعی مرجعیت دنبال نمائید.

مدیریت فرهنگ دفتر حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی(دام ظلّه‌العالی)
IMG_3760
IMG_3760
IMG_3745
IMG_3745
IMG_3769
IMG_3769
IMG_3771
IMG_3771
IMG_3783
IMG_3783
IMG_3751
IMG_3751
IMG_3753
IMG_3753
IMG_3754
IMG_3754
IMG_3762
IMG_3762
IMG_3789
IMG_3789
IMG_3794
IMG_3794
IMG_3797
IMG_3797
IMG_3808
IMG_3808
IMG_3810
IMG_3810
IMG_3816
IMG_3816
IMG_3828
IMG_3828
IMG_3829
IMG_3829
IMG_3832
IMG_3832
IMG_3835
IMG_3835
 
 

چاپ  

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید