دیدار مدیر کل اتباع خارجی استان قم با مرجع عالی قدر حضرت‌‌آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی حفظه‌الله.

جناب آقای زارعی مدیر کل اتباع استان قم و معاونت اتباع جناب آقای شیبانی چهارشنبه مورخ ۱/ ۹/ ۱۴۰۲ در دفتر مرکزی مرجعیت حضور یافتند و با حضرت آیت‌الله العظمی العظمی فاضلی بهسودی،(حفظه‌الله)حجج اسلام حاج شیخ مهدی و حاج شیخ جواد محقق و اعضای دفتر دیدار کردند و در مورد مسائل مختلف علمی، فرهنگی و اقامتی طلاب و مهاجرین تبادل نظر صورت گرفت.
در این دیدار مرجع عالی قدر حضرت‌‌آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی حفظه‌الله ابتدا از حضور مدیرکل و معاونت اتباع قدر دانی نموده به روح بلند بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی(ره) درود فرستادند و از ملت و دولت مردان نظام، بخصوص مقام معظم رهبری حفظه‌الله بابت پذیرایی و مهمان نوازی بیش از چهل سال از مهاجرین اظهار قدر دانی کردند.
مرجع عالی قدر جهان تشیع با استناد به دو حدیث نورانی از پيامبر اسلام(ص)، ( خَيْرُ اَلنَّاسِ أَنْفَعُهُمْ لِلنَّاسِ) و (مَن فُتِحَ لَهُ بابٌ مِن الخَيرِ فَلْيَنتَهِزْهُ ؛ فإنّهُ لا يَدرِي مَتى يُغلَقُ عنه). فرصت خدمت رسانی به مهاجرین و پیروان اهل بیت(ع) را ارزشمند بر شمردند و استفاده از این فرصت را برای ارائه خدمات بهتر مغتنم دانستند.
در بخشی دیگر از فرمایشات شان قم را از نظر پرورش عالمان دینی حائز اهمیت دانسته، جایگاه عالمان افغانستان را در علم آموزی، فعالیت های تبلیغی و فرهنگی از نظر رتبه پس از علمای ایران مطرح کردند و نقش آفرینی مثبت علما، طلاب و دانشجویان افغانستان را در پست های دولتی، رسانه ها، نشریات و تدریس در دانشگاه های خصوصی و دولتی حکومت پیشین از برکات نظام جمهوری اسلامی ایران شمردند.
ایشان علاقمندی مردم افغانستان بخصوص شیعیان را به نظام، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری حفظه‌الله در مواردی بیشتر از اتباع ایران توصیف فرمودند و حضور پر شور شیعیان را در جنگ تحمیلی و دفاع از حرم و تقدیم شهدای ولا مقامی در این مسیر را از نشانه های بارز همین علاقه مندی شیعیان توصیف کردند.
با توجه به دشواري های مهاجرت و مشکلات مهاجرین ایشان رویکرد مسؤلین و رسانه ها را نسبت به مهاجرین در سال های اخیر رو به بهبود بیان فرمودند و تغیر نگاه به مهاجرین را از تهدید به فرصت مرهون تلاش های مسؤلین نظام دانستند.
ایشان با حفظ احترام به قوانین جمهوری اسلامی ایران مدارا و رفتار توام با کرامت انسانی را نسبت به اتباع غیر مجاز بر اساس علاقمندی مهاجرین به نظام خواستار شده، با اشاره به مواردی از برخوردها توام با خشونت و دستگیری اتباع در اطراف اماکن مقدس مانند حرم حضرت معصومه(س)، به عنوان پناهگاه شیعیان آنرا دور از باورهای دینی و به دور از شان نظام اسلامی بیان فرمودند، رفتار و برخوردهای زننده را مایه دلسردی و عقده ای شدن ارادتمندان به نظام ارزیابی کردند.
جناب آقای زارعی مدیر اتباع آستان قم با اظهار خوشحالی از ملاقات با حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی حفظه‌الله علما را چراغ های نور افشان و راهنمای گمشدگان بیان کرد و از خدمات دفتر مرجعیت برای مهاجرین و همکاری با اتباع سپاسگذاری نمود.
ایشان گزارشی از فعالیت های اداره‌ اتباع در دوره تصدی این مسولیت ارائه کرد،جایگاه آستان قم را از نظر تنوع ملیت ها بعد از تهران دومین آستان و از نظر تعداد حضور اتباع پنجمین آستان شمرد.
با توجه به تبلیغات بد دشمنان نسبت به مهاجرین و ایجاد مشکلاتی در برخی آستان ها، با تغییر نگاه تهدید به فرصت از راه های مختلف از جمله دایر کردن نمایشگاه دست آوردهای مهاجرین در قم از مشکلات پیش آمده پیش گیری گردید. استقبال مسولین از فعالیت های مهاجرین قمی را به عنوان الگو برای سایر آستان ها، مثبت بیان کرد.
با بیان دلسوزی توام با طرح و برنامه سازمان ملی مهاجرت توضیحاتی در باره کارت هوشمند مهاجرت بیان کرد و آنرا در راستای ساماندهی، تسهیل کارهای اداری و خدمات دهی بهتر برا مهاجرین دانست. کارت هوشمند مهاجرت را طبق رایزنی با نهادهای مختلف از جمله جامعه المصطفی العالمیه برای تمامی اتباع در دستور کار سازمان ملی مهاجرت بیان کرد و از توزیع تعداد صدو بیست هزار کارت ملی مهاجرت در بین مهاجرین قمی خبر داد.
استفاده از ظرفیت طلاب، محصلین علوم انسانی و پزشکی را در داخل ایران برای خود مهاجرین برای کنترل و آسیب های اجتماعی مهاجرین مورد توجه و پیگیری اداره‌ اتباع دانست.
ایشان نسبت به حفظ کرامت اسلامی و انسانی اتباع غیر مجاز نیز خبر از پیگری ها و جلسات با مسولین ذیربط داده، مسائل دستگیری اتباع در اطراف حرم را نا خوشایند دانستند.

در ابتدای این دیدار جناب حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمدی مسؤل روابط عمومی دفتر مرکزی با اظهار خوش آمد گویی برای رئیس و معاونت اداره‌ اتباع آستان قم، گزارشی از خدمات علمی، فرهنگی و اجتماعی مرجع فقید و ادامه فعالیت ها توسط حضرت آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی حفظه‌الله در افعانستان، ایران، نجف، پاکستان و کشورهای دیگر ارائه کرد.
به برخی از مشکلات شیعیان ناشی از وضعیت جدید حکومت سیاسی افغانستان و مشکلات مهاجرین و اقامت فرزندان طلاب اشاره نمود و تقاضای مساعدت اداره‌ اتباع را برای فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی طلاب در میان مهاجرین خواستار گردید.
[بخش تبلیغات دفتر مرکزی دفتر آیت‌الله العظمی محقق کابلی(ره)، تحت اشراف آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی حفظه‌الله.]

IMG_0217
IMG_0219
IMG_0227
55
IMG_0230
IMG_0234
IMG_0238
IMG_0246
IMG_0247
IMG_0250
Previous Next Play Pause

چاپ