بمناسبت شهادت حضرت زهرا(س) با حضور مرجع عالی قدر حضرت‌‌آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی حفظه‌الله، یادگاران مرجع فقید، شخصیت های علمی و با حضور پرشور طلاب

بسم الله الرحمن الرحیم
صلی الله علیک یا فاطمةُ الزَّهرَاءُ یا بنتَ محمدٍ یا قرَّةَ عینِ الرَّسول یا سیدتنا و موْلاتنا إنا توَجهنا وَ استشفعنا وَ توَسلنا بکِ إلى اللَّه و قدَّمناک بین یدیْ حاجاتنا یا وَجیهةً عندَ اللَّه اشفعی لنا عندالله.
طبق سنوات گذشته در تاریخ ۶/ ۹/ ۱۴۰۲ مصادف با ۱۳/ جمادی الاول ۱۴۴۵ هجری قمری مراسم سخنرانی و ذکر توسل بمناسبت شهادت حضرت زهرا(س) با حضور مرجع عالی قدر حضرت‌‌آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی حفظه‌الله، یادگاران مرجع فقید، شخصیت های علمی و با حضور پرشور طلاب حوزه، اقشار مختلف مهاجرین و مؤمنین در دفتر مرکزی مرجعیت در شهر قم برگزار شد.
اولین روز ویژه برنامه ایام فاطمیه با تلاوت تلاوت قاری محترم جناب حجت‌الاسلام آقای مرادی آغاز و سپس مراسم با مرثیه سرائی و ذکر توسل به ساحت حضرت زهرا(س) توسط جناب حجت‌الاسلام آقای سید رئوف رضایی ادامه پیدا کرد و در ادامه جناب حجت‌الاسلام والمسلمین استاد اکبری در موضوع اصول حاکم در زندگی حضرت زهرا و علی عليهماالسلام به ایراد سخن پرداخت و در ابتدایی سخن یاد و خاطره مرجع فقید حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی(ره) را گرامی داشت.
برای تبیین موضوع بر اساس روایتی محبوب های حضرت زهرا (س) را تلاوت کتاب خدا، نگاه کردن به چهره رسول الله(ص) و انفاق در راه خدا بیان کرد و بر اساس روایتی دیگر اهل بیت را حجت ها و برگزیدگان خداوند و الگوهای هدایت و خدا شناسی بیان کرد.
با توجه به سيره زندگی دختر رسول خدا(س)، یکی از اصول حاکم بر زندگی آنحضرت را توجه به معاد و معنویت دانست.
اصل دیگر را در زندگی فاطمه (س) دشمن شناسی بیان کرد و بر اساس روایتی دوری از غذا، لباس و روش زندگی دشمنان را برای دشمن شناسی ضروری و فراموشی اصل دشمن شناسی را عامل مشکلات امروز مردم افغانستان، فلسطین و جهان اسلام دانست.
با استناد به سیره فاطمه زهرا و حضرت علی عليهماالسلام به اصول دیگری مانند: ساده زیستی، همپذیری، ایثار، عبودیت، صداقت، شوهر داری، کسب رضایت همسر، الفت و مهربانی، مشارکت در زندگی اشاره کرد و به حسب روایات زهرا (س) را بهترین یاور در اطاعت خداوند و حضرت علی را بهترین شوهر بیان کرد.
در ادامه با تمرکز بر اصل عفت، حیا و حجاب در زندگانی فاطمه، این اصل را برای وضعیت فعلی جوامع اسلامی ضروری خواند و بد حجابی و بی حجابی عده ای از زنان و دختران را حاکی از غفلت، نا آگاهی و غرض ورزی برخی مسلمانان بیان کرد و به تفصیل در این مورد سخن گفت:
۱. عفت را مطیع شدن قوه شهویه در برابر قوه عاقله تعریف کرد.
۲. بر اساس قرآن و روایات عفت را از ویژگی های مومنین، برترین عبادت، برترین هديه خداوند و همردیف و بالاتر از جهاد در راه خدا.
۳. قلمرو عفت: فکری، زبانی و رفتاری.
۴. عوامل عفت: فردی، اجتماعی حاکمیتی و خانوادگی دانست.
الف) عامل فردی: بر اساس روایات باروری عفت فردی را در گرو تقویت باورهای دینی، ایمان، توجه به کرامت انسانی، شناخت پاداش های الهی، تقویت حیا در زنان تقویت غیرت در مردان دانست.
ب) عامل اجتماعی و حاکمیتی: در حوزه اجتماع و حاکمیتی نقش جامعه و حاکمیت را در تاثیر پذیری بی عفتی مهم ارزیابی کرد و چهار راهکار اجتماعی و حاکمیتی نقش هدایتی، نقش حمایتی، نقش نظارتی و نقش اجرایی را برای عفت و عفاف مهم دانست.
ج) عامل خانوادگی: را با سه راهکار ۱. ازدواج به موقع. ۲. حیا و عفاف در محیط خانواده. ۳ مدیریت و کنترل فضای مجازی تبیین کرد و در پایان با ذکر توسل و دعای خیر مجلس را به پایان رساند.
بخش تبلیغات دفتری مرکزی مرجعیت تحت اشراف حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی(ره) تحت اشراف آیت‌الله العظمی فاضلی‌بهسودی (حفظه‌الله).

photo_۲۰۲۳-۱۱-۲۷_۲۳-۵۶-۲۸
photo_۲۰۲۳-۱۱-۲۷_۲۳-۵۴-۳۹
photo_۲۰۲۳-۱۱-۲۷_۲۳-۵۴-۴۱
photo_۲۰۲۳-۱۱-۲۷_۲۳-۵۴-۴۴
photo_۲۰۲۳-۱۱-۲۷_۲۳-۵۴-۵۳
photo_۲۰۲۳-۱۱-۲۷_۲۳-۵۵-۰۱
photo_۲۰۲۳-۱۱-۲۷_۲۳-۵۵-۰۵
photo_۲۰۲۳-۱۱-۲۷_۲۳-۵۵-۰۸
photo_۲۰۲۳-۱۱-۲۷_۲۳-۵۵-۱۸
photo_۲۰۲۳-۱۱-۲۷_۲۳-۵۵-۳۲
photo_۲۰۲۳-۱۱-۲۷_۲۳-۵۵-۴۱
photo_۲۰۲۳-۱۱-۲۷_۲۳-۵۶-۰۰
photo_۲۰۲۳-۱۱-۲۷_۲۳-۵۶-۰۷
photo_۲۰۲۳-۱۱-۲۷_۲۳-۵۶-۱۶
photo_۲۰۲۳-۱۱-۲۷_۲۳-۵۶-۲۵
photo_۲۰۲۳-۱۱-۲۷_۲۳-۵۶-۳۱
photo_۲۰۲۳-۱۱-۲۷_۲۳-۵۶-۳۹
photo_۲۰۲۳-۱۱-۲۷_۲۳-۵۶-۴۷
photo_۲۰۲۳-۱۱-۲۷_۲۳-۵۶-۵۱
photo_۲۰۲۳-۱۱-۲۷_۲۳-۵۶-۵۲
Previous Next Play Pause

چاپ